ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ , χαῖρε , Κεχαριτωμένη ΜΑΡΙΑ , ὁ Κύριος , μετά Σοῦ · Εὐλογημένη Σύ ἐν γυναιξί , καί εὐλογημένος , ὁ καρπός τῆς κοιλίας Σου · ὅτι Σωτῆρα ἔτεκες, τῶν ψυχῶν ἡμῶν ..
ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΜΗΤΕΡ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΠΑΝΑΓΙΑ ! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ CΟΙ , ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΘΕΟΤΟΚΕ !!! --- ὙΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, σῶσον ἡμᾶς, τήν ἐκκλησίαν σου, τήν ποίμνην σου, τούς μοναχούς σου, τό ὄρος σου,τά ἔθνη σου, τήν νεολαίαν σου, τόν λαόν, καί χώραν ταύτην καί τόν κόσμον σου ἅπαντα. Ἀμήν ---Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ, νά εἶναι :βοηθός, ὁδηγός, ἰατρός, συνεργός, ἀρωγός, ἀγωγός, φωτισμός,στηριγμός, ὁπλισμός, στολισμός,πλουτισμός, χορηγός, κάθε θεϊκῆς ἀγαθότητος στήν ζωήν σας.

Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος - Λόγος εἰς τὸ Ἅγιον Πάσχα Κείμενον καί εἰς τέλος ἡ μετάφρασις ​


      γιος ωάννης Χρυσόστομος - Λόγος ες τ γιον Πάσχα
 Κείμενον καί  εἰς τέλος ἡ μετάφρασις

αʹ. Εκαιρον σήμερον παντας μς ναβοσαι τ παρ το μακαρίου Δαυδ ερημένον· Τίς λαλήσει τς δυναστείας το Κυρίου, κουστς ποιήσει πάσας τς ανέσεις ατο; δο γρ μν παραγέγονεν ποθειν κα σωτήριος ορτ, ναστάσιμος μέρα το Κυρίου μν ησο Χριστο, τς ερήνης πόθεσις, τς καταλλαγς φορμ, τν πολέμων ναίρεσις, το θανάτου κατάλυσις, το διαβόλου ττα


  Σήμερον νθρωποι τος γγέλοις νεμίγησαν, κα ο σμα περικείμενοι μετ τν σωμάτων δυνάμεων λοιπν τς μνδίας ναφέρουσι. 

  Σήμερον καταλύεται το διαβόλου τυραννίς·

σήμερον τ δεσμ το θανάτου λύθη, το δου τ νκος φάνισται·

σήμερον εκαιρον πάλιν επεν τν προφητικν κείνην φωνήν· Πο σου, θάνατε, τ κέντρον; πο σου, δη, τ νκος

Σήμερον τς χαλκς πύλας συνέθλασεν Δεσπότης μν Χριστός, κα ατ το θανάτου τ πρόσωπον φάνισε.

Τί δ λέγω τ πρόσωπον; Ατο τν προσηγορίαν μετέβαλεν· οκ τι γρ θάνατος λέγεται, λλ κοίμησις κα πνος· πρ μν γρ τς Χριστο παρουσίας, κα τς το σταυρο οκονομίας, κα ατ το θανάτου τ νομα φοβερν τύγχανε
Κα γρ πρτος νθρωπος γενόμενος ντ μεγάλου πιτιμίου τοτο κατεδικάζετο κούων· ...
​Ἧι δ᾿ ν μέρ φαγ, θανάτ ποθαν. ...
Κα μακάριος δ Ἰὼβ τούτ τ νόματι ατν προσηγόρευσε, λέγων· Θάνατος νδρ νάπαυσις
Κα προφήτης Δαυδ λεγε· Θάνατος μαρτωλν πονηρός. Ο μόνον δ θάνατος καλετο διάλυσις τς ψυχς π το σώματος, λλ κα δης
κουε γρ το μν πατριάρχου ακβ λέγοντος·..
Κατάξετε τ γράς μου μετ λύπης ες δου· 
το δ προφήτου πάλιν· χανεν δης τ στόμα ατο· 
κα πάλιν τέρου προφήτου λέγοντος· ύσεταί με ξ δου κατωτάτου· 
κα πολλαχο ερήσεις π τς Παλαις θάνατον κα δην καλουμένην τν ντεθεν μετάστασιν
πειδ δ Χριστς Θες μν θυσία προσηνέχθη, κα τ τς ναστάσεως προεχώρησε, περιρε δ τς προσηγορίας ατς φιλάνθρωπος Δεσπότης, κα καινν κα ξένην πολιτείαν ες τν βίον εσήγαγε τν μέτερον· ντ γρ θανάτου λοιπν κοίμησις κα πνος λέγεται ντεθεν μετάστασις.
Κα πόθεν τοτο δλον; κουε ατο το Χριστο λέγοντος· Λάζαρος φίλος μν κεκοίμηται, λλ πορεύομαι ξυπνίσαι ατόν. σπερ γρ μν εκολον τν καθεύδοντα διυπνίσαι κα διεγεραι, οτω κα τ κοιν πάντων μν Δεσπότ τ ναστσαι. Κα πειδ καινν ν κα ξένον τ παρ᾿ ατο ερημένον, οδ ο μαθητα συνκαν τ λεχθν, μέχρις του συγκαταβαίνων ατν τ σθενεί, φανερώτερον ατ ερηκε. Κα τς οκουμένης δ διδάσκαλος μακάριος Παλος, γράφων Θεσσαλονικεσί φησιν· Ο θέλω μς γνοεν περ τν κεκοιμημένων, να μ λυπσθε, ς κα ο λοιπο ο μ χοντες λπίδα
Κα πάλιν λλαχο· ...​Ἄρα ο κοιμηθέντες ν Χριστ, πώλοντο. Κα πάλιν· μες ο ζντες, ο περιλειπόμενοι, ο μ φθάσωμεν τος κοιμηθέντας. Κα τέρωθι πάλιν· Ε γρ πιστεύομεν, τι ησος πέθανε, κα νέστη, οτω κα Θες τος κοιμηθέντας ξει σν ατ.
βʹ. Εδες πανταχο λοιπν κοίμησιν κα πνον τν θάνατον καλούμενον; κα τν πρ τούτου φοβερν χοντα τ πρόσωπον, νν εκαταφρόνητον μετ τν νάστασιν γινόμενον; Εδες λαμπρν τς ναστάσεως τ τρόπαιον; Δι ταύτην μν τ μυρία γαθ εσενήνεκται· δι ταύτην τν δαιμόνων πάτη κατελύθη· δι ταύτην καταγελμεν θανάτου· δι ταύτην περορμεν τς παρούσης ζως· δι ταύτην πρς τν τν μελλόντων πιθυμίαν πειγόμεθα· δι ταύτην, σμα περικείμενοι, οδν λαττον τν σωμάτων χομεν, ἐὰν βουλώμεθα. Σήμερον μν τ λαμπρ νικητήρια γέγονε· σήμερον μν Δεσπότης τ κατ το θανάτου τρόπαιον στήσας, κα το διαβόλου τν τυραννίδα καταλύσας, τν δι τς ναστάσεως δν ες σωτηρίαν χαρίσατο. Πάντες τοίνυν χαίρωμεν, σκιρτμεν, γαλλώμεθα. Ε γρ κα Δεσπότης μν νίκησε κα τ τρόπαιον στησεν, λλ κοιν κα μν εφροσύνη κα χαρά. Δι γρ τν μετέραν σωτηρίαν πάντα εργάσατο· κα δι᾿ ν μς κατεπάλαισεν διάβολος, δι τούτων ατο περιεγένετο Χριστός.
Ατ τ πλα λαβε, κα τούτοις ατν κατηγωνίσατο· κα πς, κουε. Παρθένος κα ξύλον κα θάνατος τς μετέρας ττης γέγονε τ σύμβολα. Κα γρ παρθένος ν Εα· οδέπω γρ νδρα γίνωσκεν, τε τν γάπην πέμεινε· ξύλον ν τ δένδρον· θάνατος τ πιτίμιον τ κατ το δάμ. Εδες πς παρθένος κα ξύλον κα θάνατος γέγονεν μν τς ττης τ σύμβολα; ρα τοίνυν πς κα τς νίκης ατ πάλιν γέγονε παραίτια. ντ τς Εας Μαρία· ντ το ξύλου το εδέναι γνωστν καλο κα πονηρο, τ ξύλον το σταυρο· ντ το θανάτου το δμ, Δεσποτικς θάνατος. Εδες δι᾿ ν νίκησε, δι τούτων ατν ττώμενον; Περ τ δένδρον κατηγωνίσατο τν δμ διάβολος· περ τν σταυρν κατεπάλαισε τν διάβολον Χριστός. Κκενο μν τ ξύλον ες δην πεμπε, τοτο δ τ ξύλον, τ το σταυρο, κα τος πελθόντας κ το δου πάλιν νεκαλετο· κκενο μν καθάπερ αχμάλωτον κα γυμνν κρυπτε τν ττηθέντα, τοτο δ τν νικητν γυμνν προσηλωμένον φ᾿ ψηλο πσιν δείκνυ. Κα θάνατος μν κα τος μετ᾿ ατν κατέκρινεν· δ κα τος πρ ατο νέστησεν ληθς. Τίς λαλήσει τς δυναστείας το Κυρίου, κουστς ποιήσει πάσας τς ανέσεις ατο; π θανάτου γεγόναμεν θάνατοι, π πτώσεως νέστημεν, π ττήματος κατέστημεν νικηταί.
γʹ. Τατα το σταυρο τ κατορθώματα, τατα τς ναστάσεως μεγίστη πόδειξις. Σήμερον γγελοι σκιρτσι, κα πσαι α οράνιαι δυνάμεις γάλλονται, συνηδόμεναι π τ σωτηρί το κοινο γένους τν νθρώπων. Ε γρ π ν μαρτωλ μετανοοντι χαρ γίνεται ν οραν κα π γς, πολλ μλλον π τ σωτηρί τς οκουμένης. Σήμερον τν νθρωπείαν φύσιν, τς το διαβόλου τυραννίδος λευθερώσας, πρς τν προτέραν εγένειαν πανήγαγεν. ταν γρ δω τν παρχν τν μν οτω το θανάτου περιγεγενημένην, οκ τι δέδοικα, οκ τι φρίττω τν πόλεμον· οδ πρς τν σθένειαν ρ τν μαυτο, λλ᾿ ννο το μέλλοντός μοι συμμαχεν τν φατον δύναμιν. γρ τς το θανάτου τυραννίδος περιγενόμενος, κα πσαν ατο τν σχν φελόμενος, τί λοιπν οκ ργάσεται περ τ μογενς, κα ο τν μορφν ναλαβεν δι πολλν φιλανθρωπίαν κατηξίωσε, κα δι ταύτης τν πρς τν διάβολον πάλην ποιήσασθαι; Σήμερον χαρ πανταχο τς οκουμένης κα εφροσύνη πνευματική. Σήμερον κα τν γγέλων δμος κα πασν τν νω δυνάμεων χορς δι τν τν νθρώπων σωτηρίαν γάλλονται.
ννόησον τοίνυν, γαπητ, χαρς μέγεθος, τι κα α νω δυνάμεις μν συνεορτάζουσι· συγχαίρουσι γρ τος μετέροις γαθος. Κα γρ ε κα μετέρα χάρις παρ το Δεσπότου, λλ κα κείνων δονή. Δι τοτο οκ παισχύνονται μν συνεορτάσαι. Κα τί λέγω, τι ο σύνδουλοι μν οκ παισχύνονται συνεορτάσαι; Ατς Δεσπότης ατν τε κα μν οκ παισχύνεται μν συνεορτάσαι. Τί δ επον, οκ παισχύνεται; Κα πιθυμε συνεορτάσαι μν. Πόθεν τοτο δλον; κουε ατο λέγοντος· πιθυμί πεθύμησα τοτο τ Πάσχα φαγεν μεθ᾿ μν· ε δ τ Πάσχα πεθύμησε φαγεν, κα συνεορτάσαι δηλονότι. ταν ον δς μ μόνον γγέλους κα πάντων τν ορανίων δυνάμεων τν δμον, λλ κα ατν τν Δεσπότην τν γγέλων μν συνεορτάζοντα, τί σοι λείπεται λοιπν ες εφροσύνης λόγον; Μηδες τοίνυν στω κατηφς σήμερον δι τν πενίαν· ορτ γάρ στι πνευματική.
Μηδες πλούσιος παιρέσθω δι τν πλοτον· οδ γρ π τν χρημάτων εσενεγκεν ες τν ορτν ταύτην δύναται. π μν γρ τν ξωθεν ορτν, τν βιωτικν λέγω, νθα πολλ φαντασία κα τς ξωθεν περιβολς, κα τς ν τ τραπέζ πολυτελείας, εκότως κε μν πένης ν θυμί κα κατηφεί σται, δ πλούσιος ν δον κα φαιδρότητι. Τί δήποτε; τι μν λαμπρν σθτα περιβάλλεται, κα πλουσιωτέραν παρατίθεται τν τράπεζαν· δ πένης π τς πενίας κωλύεται τν ατν φιλοτιμίαν πιδείξασθαι. νταθα δ οδν τοιοτον, λλ πσα ατη νωμαλία κποδν, μία δ τράπεζα κα πλουσί κα πένητι, κα δούλ κα λευθέρ. Κν πλούσιος ς, οδν πλεονάζεις το πένητος· κν πένης ς, οδν λαττον ξεις το πλουσίου, οδ δι τν πενίαν λαττοταί σου τ τς εωχίας τς πνευματικς· θεία γάρ στιν χάρις, κα οκ εδε προσώπων διαφοράν. Κα τί λέγω, πλουσί κα πένητι ατ τράπεζα πρόκειται; Κα ατ τ τ διάδημα περικειμέν, κα τν λουργίδα χοντι, τ τν ξουσίαν τς οκουμένης νρημέν, κα τ πτωχ τ πρς τν λεημοσύνην καθημέν, μία τράπεζα πρόκειται.
Τοιατα γρ τ δρα τ πνευματικά· ο τος ξιώμασι διαιρε τν κοινωνίαν, λλ τ προαιρέσει κα τ γνώμ. Μετ τς ατς παῤῥησίας κα τιμς κα βασιλες κα πτωχς πρς τν πόλαυσιν κα κοινωνίαν τν θείων τούτων μυστηρίων ρμσι. Κα τί λέγω, μετ τς ατς τιμς; Πολλάκις πένης μετ πλείονος τς παῤῥησίας. Τί δήποτε; τι μν βασιλες κυκλούμενος πραγμάτων φροντίσι, κα π πολλν περιστάσεων περιστοιχιζόμενος, σπερ ν πελάγει τυγχάνων, οτω πανταχόθεν π τν παλλήλων κυμάτων περιῤῥαντίζεται, κα πολλ προστρίβεται τ μαρτήματα· δ πένης, πάντων τούτων πηλλαγμένος, κα πρ τς ναγκαίας μόνης φροντίζων τροφς, κα τν πράγμονα κα σύχιον βίον μετιν, σπερ ν λιμένι κα γαλήν καθήμενος, μετ πολλς τς ελαβείας τ τραπέζ πρόσεισι.
δʹ. Κα ο τοτο μόνον, λλ κα ξ τέρων πολλν θυμίαι διάφοροι τίκτονται τος περ τς βιωτικς ορτς σχολημένοις. Πάλιν γρ κε μν πένης ν κατηφεί, δ πλούσιος ν φαιδρότητι, ο δι τν τράπεζαν μόνην, κα τν πολυτέλειαν, λλ κα δι τ μάτια τ φαιδρ, κα τς σθτος τν φαντασίαν. περ γον π τς τραπέζης πάσχουσι, τοτο κα π τν ματίων πομένουσιν. ταν ον δ τν πλούσιον πένης πολυτελεστέραν περιβεβλημένον στολν, πλήγη τ δύν, ταλάνισεν αυτόν, μυρία πηράσατο. νταθα δ κα ατ θυμία νρηται· ν γρ πασίν στιν μάτιον τ νδυμα τ σωτήριον· κα βο Παλος λέγων· σοι ες Χριστν βαπτίσθητε, Χριστν νεδύσασθε.
Μ τοίνυν καταισχύνωμεν τν τοιαύτην ορτν, παρακαλ, λλ ξιον φρόνημα τν δεδωρημένων μν παρ τς το Χριστο χάριτος ναλάβωμεν. Μ μέθ κα δηφαγί αυτος κδώσωμεν, λλ᾿ ννοήσαντες το μετέρου Δεσπότου τν φιλοτιμίαν, κα τι κα πλουσίους κα πένητας μοίως τίμησε κα δούλους κα λευθέρους, κα ες πάντας κοινν τν δωρεν ξέχεεν, μειψώμεθα τν εεργέτην τς περ μς ενοίας· μοιβ δ ρκοσα πολιτεία ρέσκουσα, κα ψυχ νήφουσα κα διεγηγερμένη. Ατη ορτ κα πανήγυρις ο χρημάτων δεται, ο δαπάνης, λλ προαιρέσεως μόνης κα διανοίας καθαρς. Οδν σωματικόν στιν ντεθεν νήσασθαι, λλ πάντα πνευματικά· κρόασιν θείων λογίων, εχς Πατέρων, ελογίας ερέων, τν θείων κα ποῤῥήτων μυστηρίων τν κοινωνίαν, ερήνην κα μόνοιαν, κα πνευματικ δρα κα ξια τς το δωρουμένου φιλοτιμίας.
ορτάσωμεν τοίνυν τν ορτν ταύτην ν νέστη Κύριος. νέστη γρ, κα τν οκουμένην αυτ συνανέστησε. Κα ατς μν νέστη, τ δεσμ το θανάτου διαῤῥήξας· μς δ νέστησε, τς σειρς τν μετέρων μαρτιν διαλύσας. μαρτεν δμ, κα πέθανεν· οχ μαρτεν Χριστός, κα πέθανε. Καινν κα παράδοξον· κενος μαρτε, κα πέθανεν· οτος οχ μαρτε, κα πέθανε. Τίνος νεκεν, κα δι τί; να μαρτν κα ποθανν, δι το μ μαρτόντος κα ποθανόντος δυνηθ τν θανάτου δεσμν λευθερωθναι. Οτω πολλάκις κα π τν τ χρήματα φειλόντων γίνεται· φείλει τίς τινι ργύριον, κα οκ χει καταβαλεν, κα δι τοτο κατέχεται· λλος οκ φείλων, δυνάμενος δ καταβαλεν, καταθες πέλυσε τν πεύθυνον. Οτω κα π το δμ γέγονε, κα π το Χριστο. φειλεν δμ τν θάνατον, κα κατείχετο π το διαβόλου· οκ φειλεν Χριστός, οδ κατείχετο· λθε δ κα κατέβαλε τν θάνατον πρ το κατεχομένου, να κενον πολύσ τν το θανάτου δεσμν. Εδες τς ναστάσεως τ κατορθώματα; εδες το Δεσπότου τν φιλανθρωπίαν; εδες μέγεθος κηδεμονίας;
Μ τοίνυν γνώμονες γινώμεθα περ τν οτως εεργέτην, μηδ πειδ νηστεία παρλθε, ῥᾳθυμότεροι καταστμεν· λλ νν μλλον πρότερον πλείονα τς ψυχς ποιώμεθα τν πιμέλειαν, να μ τς σαρκς πιαινομένης, ατη σθενεστέρα γένηται, να μ τς δούλης φροντίζοντες, τς δεσποίνης καταμελμεν. Τί γρ φελος, επέ μοι, πρ τν χρείαν διαῤῥήγνυσθαι, κα τν συμμετρίαν περβαίνειν; Τοτο κα τ σμα λυμαίνεται, κα τς ψυχς τν εγένειαν προδίδωσιν. λλ τς αταρκείας κα τς χρείας γενώμεθα, να κα ψυχ κα σώματι τ προσκον ποπληρώσωμεν, να μ τ π τς νηστείας συλλεγέντα θρόον παντα κχέωμεν. Μ γρ κωλύω πολαύειν τροφς κα νίεσθαι; Ο κωλύω τοτο, λλ παραιν τς χρείας γίνεσθαι, κα τν πολλν τρυφν κκόπτειν, κα μ τ μέτρον περβαίνοντας, λυμαίνεσθαι τς ψυχς τν γείαν. Οδ γρ δονς λοιπν πολαύσεται τοιοτος περβς τς χρείας τος ρους· κα τοτο μάλιστα σασιν κριβς ο δι τς πείρας ατς λθόντες· κα μυρία ντεθεν αυτος τεκόντες νοσημάτων εδη, κα πολλν τν ηδίαν πομείναντες. λλ᾿ τι μν πεισθήσεσθε τας μετέραις παραινέσεσιν οκ μφιβάλλω· οδα γρ μν τ πειθήνιον.
εʹ. Κα δι τοτο νταθα τν περ τούτου στήσας παραίνεσιν, πρς τος κατ τν νύκτα τν φωτοφόρον ταύτην καταξιωθέντας τς το θείου βαπτίσματος δωρες τρέψαι βούλομαι τν λόγον, τ καλ τατα τς κκλησίας φυτ, τ νθη τ πνευματικ, τος νέους το Χριστο στρατιώτας. Πρ τς χθς Δεσπότης ν σταυρ τύγχανεν, λλ᾿ νέστη νν· οτω κα οτοι, πρ τς χθς π τς μαρτίας κατείχοντο, λλ νν συνανέστησαν τ Χριστ· κενος σώματι πέθανε κα νέστη, οτοι μαρτί σαν τεθνηκότες, κα π μαρτίας νέστησαν. μν ον γ κατ τν καιρν τοτον το αρος όδα κα α κα λλα μν κδίδωσιν νθη· τ μέντοι δατα σήμερον τς γς τερπνότερον μν λειμνα νέδειξε.
Κα μ θαυμάσς, γαπητ, ε π τν δάτων λειμνες νθν νεδείχθησαν· οδ γρ ξ ρχς γ κατ τν οκείαν φύσιν τν βλάστην ξέδωκε τν βοτανν, λλ τ πιτάγματι εκουσα το Δεσπότου, Κα τ δατα δ τότε ζα ξέδωκε κινούμενα, πειδ κουσεν· ξαγαγέτω τ δατα ρπετ ψυχν ζωσν· κα τ πίταγμα ργον γένετο· ψυχος οσία μψυχα ζα ξέβαλεν. Οτω κα νν τ ατ πίταγμα πάντα εργάσατο. Τότε επεν· ξαγαγέτω τ δατα ρπετ ψυχν ζωσν· νν δ οχ ρπετ, λλ πνευματικ χαρίσματα νέδωκε. Τότε χθύας λόγους ξήγαγε τ δατα· νν δ χθύας λογικος κα πνευματικος μν πέτεκεν π τν ποστόλων λιευθέντας. Δετε γρ, φησν, πίσω μου, κα ποιήσω μς λιες νθρώπων. Καινς ντως τς λείας ταύτης τρόπος. Ο γρ λιεύοντες κ τν δάτων κβάλλουσι τος χθύας, κα νεκροσι τ λιευόμενα· μες δ ες τ δατα μβάλλομεν, κα ζωογονονται ο λιευόμενοι.
ν μέν ποτε κα π τν ουδαίων κολυμβήθρα δατος· λλ μάθε τί σχυσεν, να γνς κριβς τν πτωχείαν τν ουδαϊκν, κα εδέναι χς τν πλοτον τν μέτερον. Κατήρχετο κε, φησν, γγελος, κα τάρασσε τ δωρ, κα πρτος καταβαίνων μετ τν ταραχν πήλαυε τς θεραπείας. Κατλθεν τν γγέλων Δεσπότης ες τ ορδάνεια εθρα, κα γιάσας τν δάτων τν φύσιν πσαν τν οκουμένην θεράπευσε. Δι τοτο κε μν μετ τν πρτον καταβς οκ τι θεραπεύετο· ουδαίοις γρ δίδοτο χάρις τος σθενοσι, τος χαμα συρομένοις· νταθα δ μετ τν πρτον δεύτερος κάτεισι, μετ τν δεύτερον τρίτος κα τέταρτος· κν μυρίους επς, κν τν οκουμένην πασαν μβάλς ες τ νάματα τατα τ πνευματικ, οκ ναλίσκεται χάρις, ο δαπανται δωρε, ο υποται τ νάματα, οκ λαττοται φιλοτιμία.
Εδες μέγεθος δωρες; κούετε ο σήμερον κα κατ τν νύκτα ταύτην ες τν νω ερουσαλμ πολιτογραφηθέντες, κα ξίαν το μεγέθους τν δωρεν τν φυλακν πιδείξασθε, να κα δαψιλεστέραν τν χάριν πισπάσησθε· γρ π τος δη πηργμένοις εγνωμοσύνη τν φιλοτιμίαν κκαλεται το Δεσπότου. Οκ ξεστί σοι, γαπητ, λοιπν διαφόρως ζν· λλ θς σαυτ νόμους κα κανόνας, στε μετ κριβείας παντα διαπράττεσθαι, κα πολλν τν φυλακν κα περ τ διάφορα νομιζόμενα εναι πιδείκνυσθαι. γν γάρ στι κα πάλη πς παρν βίος, κα τος ν τ σταδί τούτ τς ρετς παξ εσελθόντας προσήκει πάντα γκρατεύεσθαι· Πς γρ γωνιζόμενος πάντα γκρατεύεται. Οχ ρς ν τος γυμνικος γσιν πως πολλν ποιονται τν αυτν πιμέλειαν ο πρς νθρώπους τν πάλην ναδεχόμενοι, κα μετ πόσης γκρατείας τν το σώματος σκησιν πιδείκνυνται; Οτω δ νταθα. πειδ ο πρς νθρώπους μν στιν πάλη, λλ πρς τ πνευματικ τς πονηρίας, κα σκησις μν κα γκράτεια πνευματικ στω· πειδ κα τ πλα μν, περ μς νέδυσεν Δεσπότης, πνευματικ τυγχάνει.
χέτω τοίνυν κα φθαλμς ρους κα κανόνας, στε μ πλς πιπηδν πσι τος προσπίπτουσι· κα γλσσα τειχίον χέτω, στε μ προτρέχειν τς διανοίας. Δι γρ τοτο κα ο δόντες κα τ χείλη πρς τν τς γλώττης σφάλειαν δεδημιούργηται, να μηδέποτε πλς ναπετάσασα τς θύρας γλσσα ξί, λλ᾿ πειδν καλς τ καθ᾿ αυτν διαθ, τότε μετ πάσης εκοσμίας προΐ, κα τοιατα προφέρ ήματα, να δ χάριν τος κούουσι, κκενα φθέγγηται, πρς οκοδομν συντείνει τν κουόντων. Κα τν τακτον δ γέλωτα πάντη κκλίνειν δε, κα τ βάδισμα ρεμον χειν κα σύχιον, κα τν στολν κατεσταλμένην, κα δι πάντων παξαπλς υθμίζεσθαι προσήκει τν πογραψάμενον ες τ τς ρετς στάδιον· γρ τν μελν τν ξωθεν εταξία εκών τίς στι τς ν τ ψυχ καταστάσεως.
Ϛʹ. Ἐὰν ες τοιαύτην συνήθειαν κ προοιμίων αυτος καταστήσωμεν, δ βαδίζοντες λοιπν μετ᾿ εκολίας, τν ρετν πασαν διανύσομεν, κα οδ πολλο πόνου δεησόμεθα, κα πολλν πισπασόμεθα τν νωθεν οπήν. Οτω γρ δυνησόμεθα κα τ κύματα το παρόντος βίου μετ σφαλείας διαδραμεν, κα τν το διαβόλου παγίδων νώτεροι καταστάντες, τν αωνίων γαθν πιτυχεν, χάριτι κα φιλανθρωπί το Κυρίου μν ησο Χριστο, μεθ᾿ ο τ Πατρ μα τ γί Πνεύματι δόξα, κράτος, τιμ, νν κα ε, κα ες τος αἰῶνας τν αώνων . μήν .

               Μετάφρασις το ἀνωτέρω κειμένου

1. Εναι κατάλληλη στιγμ σήμερα ν᾿ ναφωνήσουμε λοι μες κενο πο επε μακάριος Δαυΐδ· «Ποιός μπορε ν διηγηθε τ δύναμη το Κυρίου, ν ξυμνήσει λες τς δόξες του;» (Ψαλμ. 105, 2). Ν λοιπόν φθασε ποθητ γι μς κα σωτήρια ορτή, ναστάσιμη μέρα το Κυρίου μας ησο Χριστο, προϋπόθεση τς ερήνης, φορμ τς συμφιλίωσης, ξαφάνιση τν πολέμων, κατάργηση το θανάτου, ττα το διαβόλου
Σήμερα ο νθρωποι ναμείχθηκαν μ τος γγέλους κα ατο πο χουν σμα προσφέρουν τ δοξολογία τους μαζ μ τς σώματες δυνάμεις
Σήμερα καταργεται ξουσία το διαβόλου, σήμερα λύθηκαν τ δεσμ το θανάτου, ξαφανίσθηκε νίκη το δη
Σήμερα εναι εκαιρία ν πομε τ προφητικ κενα λόγια· «Πο εναι, θάνατε, τ κεντρί σου; πο εναι, δη, νίκη σου;» (Α Κορ. 15, 55). 
Σήμερα Κύριός μας Χριστς συνέτριψε τς χάλκινες πύλες κα ξαφάνισε τν διο τ θάνατο.
Κα γιατί λέγω τν διο τ θάνατο; λλαξε τ νομά του, γιατ δ λέγεται πι θάνατος, λλ κοίμηση κα πνος.
 Γιατ πρν π τν ρχομ το Χριστο κα τ φροντίδα του γι τν νθρωπο μ τ σταύρωσή Του, ταν φοβερ κα τ διο τ νομα το θανάτου. Γιατ πρτος νθρωπος, φο δημιουργήθηκε, καταδικαζόταν ν᾿ κούει ατό, σν μι κάποια μεγάλη τιμωρία· «Τν μέρα πο θ φάγεις, θ πεθάνεις πωσδήποτε» (Γεν. 2, 17). 
Κα μακάριος Ἰὼβ μ᾿ ατ τ νομα τν νόμασε, λέγοντας· « θάνατος εναι νάπαυση στν νθρωπο» (Ἰὼβ 3, 23). 
Κα προφήτης Δαυδ λεγε· « θάνατος τν μαρτωλν εναι κακός» (Ψαλμ. 33, 22).
 Κα νομαζόταν χι μόνο θάνατος χωρισμς τς ψυχς π τ σμα, λλ κα δης
κουσε λοιπόν τν πατριάρχη ακβ πο λέγει· «Θ κατεβάσετε τ γηρατει μου μ λύπη στν δη» (Γεν. 42, 38). 
κουσε πάλι τν προφήτη· «νοιξε πολ τ στόμα του δης» (σ. 5, 14). 
Κα κουσε πάλι λλον προφήτη πο λέγει· «Θ μ σώσει π τν κατώτατο δη» (Ψαλμ. 85 13). 
Κα σ πολλ σημεα τς Παλαις Διαθήκης θ βρες ν νομάζεται θάνατος κα δης ναχώρηση π τν παρούσα ζωή. φ᾿ του μως Χριστός, Θεός μας, προσφέρθηκε θυσία κα ναστήθηκε, βγαλε π τ μέση κα ατές τς νομασίες φιλάνθρωπος Κύριος κα φερε καινούργια κα παράξενη συμπεριφορ στ ζωή μας. Γιατ ντ γι θάνατος λέγεται στ ξς κοίμηση κα πνος ναχώρηση π τν παρούσα ζωή.
Κα π πο εναι φανερ ατό; κουσε τν διο τ Χριστ πο λέγει· « φίλος μας Λάζαρος χει κοιμηθε, μως πηγαίνω ν τν ξυπνήσω» (ω. 11, 11). πως λοιπόν εναι εκολο σ᾿ μς ν ξυπνήσουμε κα ν σηκώσουμε πάνω κενον πο κοιμται, τσι κα στν Κύριο λων μας εναι εκολο τ ν ναστήσει νεκρό. Κα πειδ ταν καινούργια κα παράξενα τ λόγια του, οτε ο μαθητές τ κατάλαβαν, σπου συγκαταβαίνοντας στν δυναμία τους τ επε πι καθαρά
Κα διδάσκαλος τς οκουμένης, μακάριος Παλος, γράφοντας στος Θεσσαλονικες, λέγει· «Δ θέλω ν χετε γνοια γι κείνους πο χουν κοιμηθε, γι ν μ λυπστε, πως κα ο λλοι πο δν χουν λπίδα» (Α Θεσ. 4, 13). Κα λλο πάλι· «Συνεπς κα κενοι πο κοιμήθηκαν μ τν πίστη στ Χριστό, χάθηκαν» (Α Κορ. 15, 18). 
Κα πάλι· «μες ο ζωντανοί, πο πομείναμε στ ζωή, δ θ προφθάσουμε κείνους πο κοιμήθηκαν» (Α Θεσ. 4, 15). Κα λλο πάλι λέγει· «Γιατ ν πιστεύουμε κα τι ησος πέθανε κα ναστήθηκε, τσι πρέπει ν πιστεύουμε τι Θες θ φέρει μαζί του κείνους πο κοιμήθηκαν» (Α Θεσ. 4, 14).
2. Εδες τι παντο π τότε θάνατος νομάζεται κοίμηση κα πνος; κα τι κενος πο πρν εχε φοβερ νομα, τώρα γίνεται εκαταφρόνητος μετ τν νάσταση; Εδες τι εναι λαμπρ τ τρόπαιο τς νάστασης; Μ ατν χουν ρθει σ᾿ μς τ πειρα γαθά, μ ατν διαλύθηκε πάτη τν δαιμόνων, μ ατν περιγελομε τ θάνατο. Μ τν νάσταση περιφρονομε τν παρούσα ζωή, μ ατν πιθυμομε σφοδρ τ μέλλοντα γαθά. Μ ατήν, ν χουμε σμα, δν χουμε τίποτε λιγότερο π τς σώματες δυνάμεις, άν θέλουμε.* Σήμερα γινε λαμπρή μας νίκη. Σήμερα Κύριός μας, φο στησε τ τρόπαιο τς νίκης του ναντίον το θανάτου κα διέλυσε τν ξουσία το διαβόλου, μς χάρισε μ τν νάστασή του τ δρόμο γι τ σωτηρία μας. ς χαιρόμαστε λοιπόν λοι, ς χορεύουμε, ς εφραινόμαστε. Γιατί, ν κα Κύριός μας νίκησε κα στησε τ τρόπαιο, εναι δική μας μως εφροσύνη κα χαρά. Γιατ λα τ καμε γι τν δική μας σωτηρία, κα μ κενα τ μέσα πο μς πολέμησε διάβολος, μ τ δια τν νίκησε Χριστός.
Τ δια τ πλα πρε Χριστός, κα μ ατ τν νίκησε. Κα κουσε μ ποι τρόπο. παρθένος κα τ ξύλο κα θάνατος ταν τ σύμβολα τς ττας μας. Κα πράγματι Εα ταν παρθένος, φο δ γνώριζε κόμη νδρα, ταν ξαπατήθηκε. Ξύλο ταν τ δένδρο, θάνατος τιμωρία στν δάμ
Εδες πς τ σύμβολα τς ττας μας ταν παρθένος κα ξύλο κα θάνατος; Πρόσεχε λοιπόν πς ατ γιναν πάλι τ σύνεργα τς νίκης μας
Στ θέση τς Εας εναι Μαρία. Στ θέση το ξύλου γι τ γνώση το καλο κα το κακο, εναι τ ξύλο το σταυρο. Στ θέση το θανάτου το δάμ, εναι θάνατος το Κυρίου. Εδες τι μ᾿ ατ πο μας νίκησε, μ τ δια νικήθηκε; Κοντ στ δένδρο νίκησε τν δάμ διάβολος
Κοντ στ σταυρ νίκησε τ διάβολο Χριστός. Κα τ ξύλο κενο στελνε στν δη, τ ξύλο μως ατό, δηλαδ τ ξύλο το σταυρο, ξανάφερε πάλι π τν δη κα ατος πο πέθαναν. Κα κενο κρυβε τν νικημένο σν αχμάλωτο κα γυμνό, ατ μως δειχνε σ᾿ λους τν νικητ γυμνό, καρφωμένο στ ψηλά. Κα θάνατος το δάμ καταδίκαζε κα ατος πο ζησαν στερα π ατόν, θάνατος μως το Χριστο νάστησε πραγματικ κα ατος πο ζησαν πρν π ατόν. «Ποις μπορε ν διηγηθε τ δύναμη το Κυρίου, ν ξυμνήσει λες τς δόξες του;». π θνητο χουμε γίνει θάνατοι, π νεκρο ναστηθήκαμε, π νικημένοι γίναμε νικητές.
3. Ατ εναι τ κατορθώματα το σταυρο, ατ ποτελον τν πι μεγάλη πόδειξη τς νάστασης. Σήμερα χορεύουν ο γγελοι κα γάλλονται λες ο οράνιες δυνάμεις, πειδ χαίρονται γι τ σωτηρία λου το νθρώπινου γένους
Γιατί, ν γίνεται χαρ στν οραν κα τ γ, ταν μετανοε νας μαρτωλός, πολ περισσότερο θ γίνεται γι τ σωτηρία λης τς οκουμένης. Σήμερα φο λευθέρωσε τ νθρώπινο γένος π τν ξουσία το διαβόλου, τ ξανάφερε στν προηγούμενη τιμητική του θέση.
 ταν λοιπόν δ τι κλεκτ προσφορά μας νίκησε τόσο πολ τ θάνατο, δ φοβομαι πιά, δν τρέμω πι τν πόλεμο.
 Οτε βλέπω στν δυναμία μου, λλ προσέχω στν νέκφραστη δύναμη κείνου πο πρόκειται ν γίνει σύμμαχός μου
Γιατ κενος πο νίκησε τν ξουσία το θανάτου κα το φαίρεσε λη του τ δύναμη, τί δ θ κάμνει στ ξς γι τ γένος πο εναι μοιό του, τ μορφ το ποίου π τ μεγάλη του φιλανθρωπία θεώρησε ξιο ν πάρει, κα μ᾿ ατν ν παλέψει μ τ διάβολο
Σήμερα παντο στν οκουμένη πικρατε χαρ κα πνευματικ εφροσύνη
Σήμερα λοι ο γγελοι κα λες ο οράνιες δυνάμεις γάλλονται γι τ σωτηρία τν νθρώπων.
Σκέψου λοιπόν, γαπητ μου, πόσο μεγάλη εναι χαρά, φο κα ο οράνιες δυνάμεις ορτάζουν μαζί μας, γιατ χαίρονται μαζί μας γι τ δικά μας γαθά
Γιατ ν κα εναι δική μας χάρη πο δωσε Κύριος, εναι μως κα δική τους εχαρίστηση. Γι᾿ ατ δν ντρέπονται ν ορτάσουν μαζί μας
Κα γιατί λέγω, τι ο σύνδουλοί μας δν ντρέπονται ν ορτάσουν μαζί μας; διος Κύριος, πο εναι δικός τους κα δικός μας, δν ντρέπεται ν ορτάσει μαζί μας
Κα γιατ επα, δν ντρέπεται; Ατς μάλιστα πιθυμε ν ορτάσει μαζί μας
π πο εναι φανερ ατό; κουσε τν διο πο λέγει· «πιθύμησα πολ ν φάγω ατ τ Πάσχα μαζί σας» (Λουκ. 22, 15). άν μως πιθύμησε ν φάγει τ Πάσχα, εναι φανερ τι πιθυμε κα ν ορτάσει μαζί μας
ταν λοιπόν βλέπεις τι χι μόνο ο γγελοι κα λες ο οράνιες δυνάμεις, λλ κα Κύριος τν γγέλων ορτάζει μαζί μας, τ σο λείπει πι γι ν χαίρεσαι πολύ; Κανένας λοιπόν ς μν εναι θλιμμένος σήμερα ξ ατίας τς φτώχειας του, γιατ σήμερα εναι ορτ πνευματική.
ς μν περηφανεύεται κανένας πλούσιος γι τν πλοτο του, γιατ δν μπορε ν προσφέρει τίποτε στν ορτ ατ π τ χρήματά του. Στς ορτς βέβαια ξω π τν κκλησία, ννο τς κοσμικές, που γίνεται μεγάλη πίδειξη κα τς ξωτερικς περιβολς κα τς πολυτέλειας στ τραπέζια, δικαιολογημένα κε θ εναι φτωχς στενοχωρημένος κα θλιμμένος, κα πλούσιος χαρούμενος κα εχαριστημένος
Γιατί μως; Γιατ πλούσιος φορ λαμπρ ροχα κα προσφέρει πλουσιότερο τραπέζι, φτωχς μως μποδίζεται π τ φτώχεια του ν δείξει τν δια γενναιοδωρία
δ μως δ συμβαίνει τίποτε τέτοιο, λλ λείπει κάθε τέτοια διάκριση κα πάρχει να τραπέζι κα γι τν πλούσιο κα γι τ φτωχό, κα γι τ δολο κα γι τν λεύθερο. Κα ν εσαι πλούσιος, δν χεις τίποτε περισσότερο π τ φτωχό
Κα ν εσαι φτωχός, δν χεις τίποτε λιγότερο π τν πλούσιο, οτε θ λαττωθε πνευματική σου εωχία ξ ατίας τς φτώχειας σου.
 Γιατ χάρη εναι το Θεο κα δν ξεχωρίζει τ πρόσωπα. Κα γιατί λέγω, τι τ διο τραπέζι βρίσκεται μπροστ στν πλούσιο κα στ φτωχό; Κα σ᾿ ατν πο χει τ βασιλικ στέμμα κα φορ τ βασιλικ πορφύρα, πο χει ναλάβει τν ξουσία τς οκουμένης, κα στ φτωχ πο κάθεται γι λεημοσύνη, πάρχει τ διο τραπέζι.
Τέτοια λοιπν εναι τ πνευματικ δρα. Δ διαιρον τν κοινωνία νάλογα μ τ διάθεση κα τς σκέψεις το καθενός. Μ τ διο θάρρος κα τν δια τιμ ρμον κα βασιλις κα φτωχς γι ν᾿ πολαύσουν κα ν κοινωνήσουν τ θεα ατ μυστήρια. Κα γιατί λέγω, μ τν δια τιμή
Πολλές φορές φτωχς ρχεται μ περισσότερο θάρρος. Γιατί λοιπόν γίνεται ατό
Γιατ τ βασιλιά, πο εναι κυκλωμένος π φροντίδες κα περιστοιχισμένος π πολλ ζητήματα, σν ν εναι μέσα σ πέλαγος, τσι π παντο τν κτυπον τ κύματα συνεχς κα τν καταστρέφουν τ πολλ μαρτήματα
φτωχς μως, παλλαγμένος π᾿ λα ατά, κα φροντίζοντας μόνο γι τν παραίτητη τροφή του, κα κάμνοντας μι μέριμνη κα συχη ζωή, σν ν κάθεται σ λιμάνι κα γαλήνη, πλησιάζει μ πολλ ελάβεια τ τραπέζι.
4. Κα χι μόνο ατό, λλ κα π πολλ λλα προέρχονται διάφορες στενοχώριες σ᾿ κείνους πο σχολονται μ τς κοσμικές ορτές
Γιατ κε πάλι φτωχς εναι στενοχωρημένος κα πλούσιος χαρούμενος, χι μόνο γι τ τραπέζι κα τν πολυτέλεια, λλ κα γι τ πολυτελ ροχα κα τ φανταστικ μφάνισή τους. κενο λοιπόν πο παθαίνουν στ τραπέζι, ατ παθαίνουν κα στ ροχα
ταν λοιπόν δε τν πλούσιο φτωχς ν φορ πολυτελέστερη στολή, τν κυριεύει μεγάλη λύπη, θεωρε τν αυτό του δυστυχισμένο, ξεστομίζει πολλές κατάρες. δ μως κα ατ στενοχώρια ξαφανίζεται, γιατ να εναι τ νδυμα τς σωτηρίας γι λους. Κα φωνάζει Παλος λέγοντας: «σοι βαπτισθήκατε στ νομα το Χριστο, ντυθήκατε τ Χριστό» (Γαλ. 3, 27).
ς μν προσβάλλουμε λοιπόν ατν τν ορτή, σς παρακαλ, λλ ς ποκτήσουμε φρόνημα ξιο κείνων πο μς δώρησε χάρη το Χριστο. ς μν παραδοθομε στ μέθη κα στν πολυφαγία, λλ᾿ φο κατανοήσουμε τ γενναιοδωρία το Κυρίου μας, κα τι τίμησε τ διο κα τος πλούσιους κα τος φτωχος κα τος δούλους κα τος λεύθερους, κα στειλε σ᾿ λους τν δια χάρη, ς μείψουμε τν εεργέτη γι τν γάπη του πο δείχνει σ᾿ μς.
 Κα μοιβ κανοποιητικ εναι συμπεριφορ πο ρέσει σ᾿ Ατν κα ψυχ νηφάλια κα γρυπνη. Ατ ορτ κα πανήγυρη δ χρειάζεται χρήματα, οτε ξοδα, λλ διάθεση μόνο κα καθαρ σκέψη
Τίποτε τ λικ δν μπορομε ν φεληθομε δ, λλ᾿ λα τ πνευματικά, τν κρόαση το λόγου το Θεο, τς εχές τν πατέρων, τς ελογίες τν ερέων, τν κοινωνία τν θείων κα πόρρητων μυστηρίων, τν ερήνη κα τν μόνοια, κα δρα πνευματικ κα ξια τς γενναιοδωρίας κείνου πο τ δωρίζει.
ς ορτάσουμε λοιπόν τν ορτ ατ κατ τν ποία ναστήθηκε Κύριος
Γιατ ναστήθηκε κα νέστησε μαζί του τν οκουμένη
Κα ατς βέβαια ναστήθηκε, φο σπασε τ δεσμ το θανάτου, μς μως μς νέστησε φο διέλυσε τος σωρος τν μαρτιν μας. μάρτησε δάμ κα πέθανε, δν μάρτησε Χριστς κα πέθανε
Καινούργιο κα παράδοξο πράγμα. κενος μάρτησε κα πέθανε, ατς δν μάρτησε κα πέθανε
Γι ποι λόγο κα γι ποι σκοπό; Γι ν μπορέσει κενος πο μάρτησε κα πέθανε ν λευθερωθε π τ δεσμ το θανάτου μ τ βοήθεια κείνου πο δν μάρτησε κα πέθανε
τσι γίνεται πολλές φορς κα σ᾿ κείνους πο φείλουν χρήματα. φείλει κάποιος χρήματα σ κάποιον κα δν μπορε ν τ πιστρέψει, κα γι᾿ ατ φυλακίζεται
Κάποιος λλος πο δν φείλει, λλ πο μπορε ν τ πιστρέψει, φο τ δώσει λευθερώνει τν πεύθυνο
τσι γινε κα στν δάμ κα στ Χριστό. Χρεωστοσε δμ τ θάνατο, κα τν κρατοσε φυλακισμένο διάβολος. Δ χρεωστοσε Χριστός, οτε τν κρατοσε διάβολος. ρθε κα κατέθεσε τ θάνατό του γι χάρη το φυλακισμένου, μ σκοπ ν τν λευθερώσει π τ δεσμ το θανάτου. Εδες τ κατορθώματα τς νάστασης; εδες τ φιλανθρωπία το Κυρίου; εδες τ μέγεθος τς φροντίδας του;
ς μ γινόμαστε λοιπόν χάριστοι πρς ατν τν τόσο μεγάλο εεργέτη, οτε πειδ πέρασε νηστεία ν γίνουμε πι διάφοροι. λλ τώρα ς φροντίζουμε τν ψυχή μας περισσότερο π προηγουμένως, γι ν μ γίνει πι δύνατη, πειδ παχαίνει τ σμα μας, γι ν μ παραμελομε τν οκοδέσποινα φροντίζοντας τ δούλη
Γιατ ποι εναι τ φειλος, πές μου, ν σκάνουμε π τν πολυφαγία κα ν ξεπερνμε τ μέτρο; Ατ κα τ σμα καταστρέφει κα τν εγένεια τς ψυχς ζημιώνουμε.
λλ ς μς κανοποιον τ λίγα κα τ παραίτητα, γι ν ξεπληρώσουμε κενο πο πρέπει κα στν ψυχ κα στ σμα, γι ν μ σκορπίσουμε μέσως κενα πο συγκεντρώσαμε π τ νηστεία. Μήπως λοιπν σς μποδίζω ν πολαμβάνετε τ φαγητ κα ν διασκεδάζετε
Δέν μποδίζω ατά, λλ συμβουλεύω ν γίνονται τ παραίτητα, κα ν σταματήσουμε τν πολλ διασκέδαση κα ν μ καταστρέφουμε τν γεία τς ψυχς μας ξεπερνώντας τ μέτρο
Γιατ κενος πο ξεπερν τ ρια τς νάγκης δ θ πολαύσει καμι εχαρίστηση, κα τ γνωρίζουν ατ πολ καλ κενοι πο τ δοκίμασαν, φο προξενον π ατ πολλές ρρώστιες στν αυτό τους κα ποφέρουν πολλές στενοχώριες
λλ τ τι θ πακούσετε στς παραινέσεις μου, δν μφιβάλλω, γιατ γνωρίζω πόσο πάκουοι εστε.
5. Κα γι᾿ ατ φο σταματήσω δ τς παραινέσεις γι τ ζήτημα ατό, θέλω ν μεταφέρω τ λόγο πρς ατος πο ξιώθηκαν τ λαμπρ ατ νύχτα ν πάρουν τ χάρη το θείου βαπτίσματος, τ καλ ατ φυτ τς κκλησίας, τ πνευματικ νθη, τος νέους στρατιτες το Χριστο.
 Προχθές Κύριος βρισκόταν στ σταυρό, λλ ναστήθηκε τώρα. τσι κα ατοί, προχθές τος κρατοσε δούλους μαρτία, λλ τώρα ναστήθηκαν μαζ μ τ Χριστό. κενος μ τ σμα του πέθανε κα ναστήθηκε, ατο ταν μ τς μαρτίες τους νεκροί, κα π τν μαρτία ναστήθηκαν
γ λοιπν τν ποχ ατ τς νοιξης μς προσφέρει τριαντάφυλλα κα μενεξέδες κα λλα λουλούδια. Τ νερ μως μς παρουσίασαν σήμερα λιβάδι πι μορφο π τ τς γς.
Κα μν πορήσεις, γαπητέ μου, ν βγκαν π τ νερ λιβάδια μ λουλούδια. Γιατ οτε γ π τν ρχ βγαλε τ εδη τν φυτν γιατ τ παιτοσε φύση της, λλ γιατ πάκουσε στ πρόσταγμα το Κυρίου. Κα τ νερ μως τότε βγαλαν ζα μ ζωή, πειδ κουσαν· «ς βγάλουν τ νερ ρπετ ζωντανά» (Γεν. 1, 20). Κα προσταγ πραγματοποιήθηκε, ψυχη οσία βγαλε ζωνταν ζα.
 τσι κα τώρα δια προσταγ καμε τ πάντα. Τότε επε· «ς βγάλουν τ νερ ρπετ ζωντανά», τώρα μως δ βγαλαν ρπετά, λλ πνευματικ χαρίσματα
Τότε τ νερ βγαλαν ψάρια χωρίς λογικό, τώρα μως μς γέννησαν ψάρια λογικ κα πνευματικ πο τ ψάρεψαν ο πόστολοι. Γιατ λέγει· «κολουθστε με κα θ σς κάνω κανος ν ψαρεύετε νθρώπους» (Ματθ. 4, 19). 
Εναι λήθεια καινούργιος ατς τρόπος ψαρέματος. Γιατ ατο πο ψαρεύουν βγάζουν π τ νερ τ ψάρια, κα σα ψαρέψουν τ νεκρώνουν. μες ντίθετα τος ρίχνουμε μέσα στ νερ κα παίρνουν ζω κενοι πο ψαρεύονται.
πρχε κάποτε κα στος ουδαίους κολυμβήθρα μ νερό. λλ μάθε ποι δύναμη εχε, γι ν γνωρίσεις καλ τ φτώχεια τν ουδαίων κα ν μπορέσεις ν ντιληφθες τ δικό μας πλοτο. «Κατέβαινε κε», λέγει, «νας γγελος κα τάραζε τ νερό, κα κενος πο θ μπαινε πρτος στερα π τ κούνημα το νερο, θεραπευόταν» (ω. 5, 4). 
Κατέβηκε Κύριος τν γγέλων στ νερ το ορδάνη, κα φο γίασε τ νερ θεράπευσε λη τν οκουμένη. Γι᾿ ατ κε κενος πο κατέβαινε στερα π τν πρτο δ θεραπευόταν πιά, γιατ στος ουδαίους χάρη δινόταν στος ρρωστους, σ᾿ κείνους πο σύρονταν στ δαφος
δ μως στερα π τν πρτο μπαίνει δεύτερος, στερα π τ δεύτερο τρίτος κα τέταρτος. Κα ν κόμη πες πάρα πολλούς, κα ν κόμη λη τν οκουμένη βάλεις μέσα σ᾿ ατ τ πνευματικ νερά, δν ξοδεύεται χάρη, δν τελειώνει δωρεά, δ μολύνονται τ νερά, δν λαττώνεται γενναιοδωρία του.
Εδες πόσο μεγάλη εναι δωρεά; κοτε ατ σες πο σήμερα κα ατ τ νύχτα γίνατε πολίτες στν νω ερουσαλήμ, κα φυλάξτε τα πως ξίζει στς πολλές δωρεές, γι ν᾿ ποσπάσετε πι φθονη τ χάρη
Γιατ εγνωμοσύνη γι᾿ ατ πο μς δωσε δη προσκαλε τ γενναιοδωρία το Κυρίου. Δέν πιτρέπεται, γαπητέ, ν ζες διάφορα στ ξς, λλ ρισε στν αυτό σου νόμους κα κανόνες, στε ν κάνεις τ πάντα στν ντέλεια κα ν φυλάγεσαι πολ κα π κενα πο θεωρονται τι εναι κακά
Γιατ λη παρούσα ζω εναι γώνας κα πάλη, κα πρέπει κενοι πο μπαίνουν μι γι πάντα στ στάδιο ατ τς ρετς ν εναι γκρατες σ᾿ λα. «Γιατ καθένας πο γωνίζεται, εναι γκρατς σ᾿ λα» (Α Κορ. 9, 25). Δ βλέπεις στος γυμνικος γνες πς φροντίζουν πολ γι τν αυτό τους κενοι πο δέχονται ν παλέψουν μ νθρώπους, κα μ πόση γκράτεια κάνουν τν σκηση το σώματός τους
τσι βέβαια κα δ πρέπει ν γίνεται. πειδ πάλη μας δν εναι μ νθρώπους, λλ μ τ πονηρ πνεύματα, κα σκηση κα γκράτειά μας ς εναι πνευματική, φο κα τ πλα μας, πο μς δωσε Κύριος, εναι πνευματικά.
ς χουν λοιπν κα τ μάτια περιορισμος κα κανόνες, στε ν μν πέφτουν χωρίς σκέψη σ᾿ λα πο συναντον
Κα γλώσσα ς χει φράχτη, στε ν μ τρέχει πρν π τ νο. Γι᾿ ατ λοιπν κα τ δόντια κα τ χείλη δημιουργήθηκαν γι τν προφύλαξη τς γλώσσας, γι ν μ βγε ποτ χωρίς σκέψη φο νοίξει τς πόρτες, λλ᾿ ταν τακτοποιήσει καλ τ δικά της, τότε μ κάθε σεμνότητα ν προχωρήσει κα ν προφέρει τέτοια λόγια, γι ν φελε κείνους πο κούουν κα ν λέγει κενα πο συντελον στν οκοδομ τν κροατν. Κα πρέπει ν ποφεύγει ντελς τ πρεπα γέλια, ν χει ρεμο κα συχο βάδισμα ν χει σεμν ντύσιμο, κα γενικ πρέπει ν ρυθμίζει τ πάντα κενος πο διάλεξε τ στάδιο τς ρετς
Γιατ καλ διαγωγ τν ξωτερικν μας μελν εναι εκόνα τς κατάστασης πο πικρατε στν ψυχή μας.
6. άν φέρουμε π τν ρχ τος αυτούς μας σ τέτοια συνήθεια, βαδίζοντας στ ξς μ εκολία τ δρόμο μας, θ κατορθώσουμε λη τν ρετή, κα δ θ χρειασθομε πολ κόπο κα θ προσελκύσουμε μεγάλη βοήθεια π τ Θεό. τσι λοιπόν θ μπορέσουμε κα τ κύματα τς παρούσας ζως ν περάσουμε μ σφάλεια καί, φο ξουδετερώσουμε τς παγίδες το διαβόλου, ν πιτύχουμε τ αώνια γαθά, μ τ χάρη κα τ φιλανθρωπία το Κυρίου μας ησο, μαζ μ τν ποο στν Πατέρα κα συγχρόνως στ γιο Πνεμα νήκει δόξα, δύναμη, τιμή, τώρα κα πάντοτε κα στος αἰῶνες τν αώνων. μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *