ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ , χαῖρε , Κεχαριτωμένη ΜΑΡΙΑ , ὁ Κύριος , μετά Σοῦ · Εὐλογημένη Σύ ἐν γυναιξί , καί εὐλογημένος , ὁ καρπός τῆς κοιλίας Σου · ὅτι Σωτῆρα ἔτεκες, τῶν ψυχῶν ἡμῶν ..
ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΜΗΤΕΡ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΠΑΝΑΓΙΑ ! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ CΟΙ , ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΘΕΟΤΟΚΕ !!! --- ὙΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, σῶσον ἡμᾶς, τήν ἐκκλησίαν σου, τήν ποίμνην σου, τούς μοναχούς σου, τό ὄρος σου,τά ἔθνη σου, τήν νεολαίαν σου, τόν λαόν, καί χώραν ταύτην καί τόν κόσμον σου ἅπαντα. Ἀμήν ---Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ, νά εἶναι :βοηθός, ὁδηγός, ἰατρός, συνεργός, ἀρωγός, ἀγωγός, φωτισμός,στηριγμός, ὁπλισμός, στολισμός,πλουτισμός, χορηγός, κάθε θεϊκῆς ἀγαθότητος στήν ζωήν σας.

Σάββατο 17 Απριλίου 2021

ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ



Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ 

 

  Ο καλς τά πάντα διαταξάμενοι Θεοφόροι Πατέρες τς κκλησίας μας , ρισαν , καθώρισαν τόν τρόπον τς δοξολογίας, εχαριστίας, λατρείας μας πρόν τόν Θεόν , και ρισαν τάς εράς κολουθίας , καί τήν τυπικήν διάταξην τν ερν κολουθιν , ες τίν βδομαδιαον , μηνιαον,

καί τήσιον κύκλον ·  ρισαν , συνέγραψαν τήν τάξιν , τό τυπικό , καί πό τά τυπικά , μεταβαίνουμε στήν οσία , στήν λήθεια , καί εσερχόμεθα  στήν ...πνευματικήν τους στοσελίδα, καί συνδοξάζομεν , συνδοξολογομεν τόν Θεόν , καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ ...

 Τό τυπικό , δηλαδή  εναι σάν τό αλάκι , πού μεταφέρει τό νερό , σάν τήν σωλήνα, πού διοχετεύεται καί μεταφέρεται, χωρίς νά χάνεται , στήν πορεία..

 

   Κάθε παρέμβασις στό τυπικ τν Πατέρων μας , καί σέ σα μς κληροδότησαν , εναι σάν νά ...σπμε τό αλάκι , καί χάνεται στήν πορεία του .

 

   Σάν νά παθαίνει βραχυκύκλωμα να καλώδιο, καί ντί νά  φωτίζει , χι μόνο  δέν φωτίζει , λλά   καί προξενε θάνατον .

 

  πάρχουν μως καί αθόρμητες νέργεις το λαο, το πιστο λαο μας , ποος πολλάκις εναι θεματοφύλακας τς πίστεως , καί πολλάκις ρθοτομε τόν λόγον τς ληθείας , ταν  πό λλο ...καρατομεται , νέργειες πηγαες, οράνιες, πλές, θεϊκές, ληθινές, αθόρμητες , καί διαχρονικές , πού ν καί δέν εναι δογματικές , μως παραμένουν ναλείωτες αωνίως .

 

   τσι εναι καί κάθιστος μνος .

 

   Ες τήν κκλησιαστικήν , μνολογικήν γλσσαν ,κάθιστος μνος εναι κάθε μνος ρθόδοξος , ψαλλόμενος πό τούς πιστούς μέ ρθία στάση .

 

   λλά , χει πικρατήσει , καί μονοκρατε , νά νομάζεται κάθιστος μνος  , νας ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟΣ μνος , πρός τήν ΚΥΡΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ , γνωστός ς , θνικός μνος τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, τ : 

 

                            Τ περμάχ Στρατηγ .....

 

ψαλλόμενος , τήν Μεγάλη καί γία Τεσσαρακοστήν ,  κάθε Παρασκευή , τίς τέσσερες πρτες Παρασκευές  , τμηματικς , καί τήν Πέμπτην Παρασκευή , τοι τήν Παρασκευή τς Πέμπτης δβομάδος , λόκληρος .

 

  τυπική διάταξις , ρίζει δύο περιπτώσεις : 

μίαν ψαλλόμενος  μέ τό πόδειπνον τήν Παρασκευήν σπέραν , 

καί δευτέραν , πιλογήν , δυνατότητα, ψαλλόμενος  ες τήν κολουθίαν το ρθρου το Σαββάτου , καί διά ατό , λέγομεν , ...τό Σάββατον το καθίστου....

 

   Συνήθως ες τά νορίας, διά νά πάρχει δυνατότητα νά προσέρχονται χωρίς δυσκολίας ο πιστοί καί νά συμμετάσχουν , τελεται  τήν Παρασκευή σπέρας, μέ τήν κολουθία το ποδείπνου..

 

  Ες τάς εράς Μονάς, τελεται συνήθως  , μέ τήν κολουθάι το ρθρου , ...ρθρου βαθέως ...

 

    κάθιστος μνος ποτελεται πό  τό προοίμιον , καί 24 στροφές  πού λέγονται ...οκοι , μέ κροστιχίδα  , κατά λφάβητον , τοι κάθε οκος ρχίζει μέ να πό τά 24 γράμματα το λληνικο λφαβήτου , πό τό Α , ως τό Ω ....

 

   Εναι πεμπτουσία, τό ριστούργημα τς βυζαντικς μνογραφίας, κολουθε κανόνες ρχαίας λληνικς γραμματικς καί συντακτικο , μέ σοσσυλαβία καί μοιοκαταληξία .

 

  Γλσσα ερά , σοβαρή , ποιητική , μέ πολλά πίθετα , καί ντιθέσεις, πού χρωματίζουν καί ξαρουν τόν μνον , καί φανερώνει τό μεγαλεο , καί τό ψος , βάθος πλοτον τν νοημάτων · περιέχει καί δογματικές θέσεις καί λόγους .

 

  Φανερώνει τό μεγαλεο τς γάπης το Θεο , τό ψος τς ταπεινοφροσύνης , τό βάθος τν δογμάτων , τήν περοχήν τς ΘΕΟΤΟΚΟΥ, τήν γάπη το θεο , τήν θείαν οκονομίαν,

τήν ναθρώπηση το Λόγου .

 

   νομάστηκε κάθιστος, πό τήν κάθιστον , ρθή στάσην , τήν ποίαν τηροσαν ο πιστοί , κατά τήν διάρκειαν τς ψαλμωδίας του.   

 

  ψάλλετο πό τούς πιστούς στάμενοι μέ ελάβεια καί πόθο πρός τήν ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ, κατά τήν πρώτην φορά πού ψάλλει ,  ο πιστοί παρακολουθοσαν ρθιοι καί τήν κολουθίαν το Εαγγελισμο , μέ τήν ποίαν συνδέθηκε . 

 

  Τό στορικόν το μνου χει ς ξς :......

 

   Τό τος 626 , ατοκράτορας ράκλειος , ερίσκετο ες κστρατείαν κατά τν Περσν  , κίνησιν τήν ποίαν γνώριζαν ο βαροι , καί κστράτευσαν ναντίον τς Κωνσταντινουπόλεως , φο στρατός το πών σέ κστρατεία , καί πέρριψαν τήν πρόταση , καί προτάσεις κεχειρίας,πό τόν Ατοκράτορα , καί τήν  6ην Αγούστου κατάλαβαν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ τν Βλαχερνν .

 

   Σέ συνεργασία μέ χθρούς τς Πόλεως  , τήν νύκτα τς 7ης , πρός 8ην Αγούστου τοιμάζοντο διά τήν τελικήν πίθεσιν , ν Πατριάρχης Σέργιος , περιέτρεχε τά τείχη τς Πόλεως , μέ τήν Εκόνα τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ τν Βλαχερνν  , καί νεθάρρυνε τούς πιστούς διά τήν ντίστασιν .

 

Κατά τήν διάρκειαν τς νυκτός, φοβερός νεμοστρόβιλος, ποος γένετο , μέ τήν πέμβαση  τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , μέ θεϊκή ρωγή , κατέστρεψε τόν στόλον το χθρο , καί μανθάνοντες λαός, καί μψυχούμενοι πό τόν Πατριάρχην ντιστεκόταν σθεναρς , καί σέ ντεπίθεση , προεξένησε σοβαρές ζημιές στούς χθρούς , μέ μεγάλες πώλειες, καί ναγκάσηκαν ο βαροι νά λύσουν τήν πολιορκίαν , καί πεχώρησαν πρακτοι , καί τεταπεινωμένοι .

 

   Τήν πομένην , 8ην Αγούστου , Πόλις εχε σωθε , πό τόν μεγαλύτερον κίνδυνον μέχρι τότε , καί λαός ,  ο πιστοί , θέλοντες νά εχαριστήσουν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , ες τήν ΠΟΙΑΝ πέδωσαν τήν σωτηρίαν , μαζεύτηκαν  ες τόν ναόν τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ τν Βλαχερνν ,

καί ρθιοι λοι, καθ᾿ λην τήν διάρκειαν τς νυκτός, ψαλλαν τόν μνον , ποδίδοντες εχαριστήρια, ες τήν πέρμαχον Στρατηγόν.

 

   Τ περμάχ Στρατηγ τά νικητήρια , 

ς λυτρωθεσα τν δεινν , Εχαριστήρια ναγράφω Σοι Πόλις Σου ΘΕΟΤΟΚΕ · 

λλ᾿  ς χουσα τό κράτος προσμάχητον , 

κ παντοίων με κινδύνων λευθέρωσον ,

 να κράζω Σοι ·Χαρε , Νύμφη νύμφευτε .

 

   Συνέχισαν καί τόν πόλοιπον μνον  παννυχί , καθ ᾿ λην τήν νύκτα.....

Ο μελετητές τς στορίας καί τς κκλησίας, , δεν χουν ξακριβώσει ν κείνη τή νύκτα συνετέθη πέροχος ατός μνος, οτε τόν συγραφέα του  · πιθανολογον τι εχε συντεθε  νωρίτερα, πρό τν , καί ψάλλετο κατά τάς γρυπνίας, καί δή κατά τήν τς 15ης Αγούστου , καί τι κατά τήν εράν κείνην νύκτα ψάλλετο ρθοστάδην .

 

Κατά τήν διάρκειαν ατς τς παννυχίδος, ντεκατεστάθη τό προοιμιακό :... Τό προσταχθέν μυστικς λαβών ν γνώσει ...

μέ τό :... Τ περμάχ Στρατηγ τά νικητήρια .

 

  μνος ατός συνδέεται , καί μέ λλες περιπτώσεις διασώσεως τς βασιλίδος τν πόλεων πό τούς χθρούς .

 

  μνος ρχίζει ς Ευχαριστήριος πρός τήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ , δοξολογικός , γκωμιαστικός , καί καταλήγει ποιητικός δογματικός μνος .

 

   Ες τό συναξάρι φέρεται ς νώνυμος μνος , λλά τό περιεχόμενο του περιέχει θέσεις τς τρίτης Οκουμενικς Συνόδου , λλά καί ξυμνε τό γεγονός τς ορτς το Ευαγγελισμο καί κατά σάρκα γεννήσεως το Σωτρος, ποία ορτή ς μία νιαα ορτάζετο μαζί μέχρι το ουστινιανο , ποος καί διεχώρησε τίς ορτές.  

 

   Ατό δυσκολεύει τούς ρευνητές νά καταλήξουν σέ να συγγραφέα,

   ἄν καί παράδοσις ναφέρει, καί θέλει ς συγγραφέα

   τόν γιον Ρωμανόν τόν μελωδόν . 

 

  μνος ψάλλετο κατά τήν γρυπνίαν καί ορτήν τς Κοιμήσεως τς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , καί ργότερα, εκονόφιλοι μοναχοί , μετέφεραν τήν ορτήν τήν περίοδον τς γίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστής .

 

  λλοι ρευνητές θεωρον μνογράφον , τόν γιον Κοσμά τόν ποιητήν .

 

Το καλό καί σίγουρο εναι τι κκλησία μας χει τόν πέροχον ατόν μνον .

 

  μνος ποτελεται πό 24 στροφές, πού λέγονται οκοι .

ο μονοί οκοι καταλήγουν  μέ φύμνιον :

                     χαρε Νύμφη νύμφευτε .

                       καί ο ζυγοί , μέ φύμνιον :

                                 λληλούϊα 

 

  Περιέχει 12χ13 χαρε , τοι 156 , καί κόμα λλα 13 προστιθεμένων  ες τό τέλος παναλαμβανομένου το πρώτου οκου  .

 

  πίστις τν πιστν τότε διέσωσε τήν Βασιλεύουσα, φο διά τς πίστεως καί τόλμης νεργοποιήθη θεία χάρις, πάντοτε τά σθεν θεραπεύουσα, καί τά λλείποντα ναπληροσα , καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ καταμάχητος σχύς καί προστασία καί Σκέπην , καί παρέμβαση .

 

   ς πλησιάσωμεν , καί να πλησιάζωμεν μέ τήν πίστη το Δαυίδ ναντίον το Γολιάθ , τήν πίστην τν Πτέρων , τήν πίστην τν προγόνων μας , τών γίων μας, καί ατη πίστης τήν κκλησίαν στήριξε καί μάς δικαίωσε , καί πάλιν ζητμε τήν πέμβασην τς ΥΠΕΡΜΑΧΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ  , φο κινδυνεύομεν καί πάλιν τήν πό τήν πίστην διάστασιν ,   να λθουν τά νικητήρια, καί ποδώσωμεν τά εχαριστήρια, καί εθε νά πολαύσωμεν πάντες, πρσβευούσης , καί προεξαρχούσης τς ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ

ΔΕΣΠΟΊΝΗς μν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ.

ΑΜΗΝ .

 

ν εραποστολ  , βκα΄ πριλίου  ιβ ΄    ..12 πριλίου 2021.

Ε΄ βδομάς  νηστειν .


Ἐπιστροφή στά θεομητορικά


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *