Κυριακή
τῆς Ὀρθοδοξίας
, ἡ ἀναστήλωσις
τῶν ἱερῶν εἰκόνων .
Τήν πρώτη Κυριακή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς , ἠ ἐκκλησία μας , ἔχει θεσπίσει νά ἑορτάζουμε τήν παύση τῆς εἰκονομαχίας , καί τήν ὀριστικήν ἀναστήλωσην τῶν ἱερῶν εἰκόνων , ἡ ὁποία ἔγινε ἐπί βασιλείας Θεοδώρας τῆς Αὐγούστας , καί τοῦ υἱοῦ Αὐτῆς Μιχαήλ, ἐπί πατριαρχείας τοῦ μακαρίου ὁμολογητοῦ Μεθοδίου , πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως· θεωρεῖται μεγάλης σημασίας , καθώς μέ τίς ἀποφάσεις τῆς Ζ΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου , ὁλοκληρώθηκε ἡ διατύπωσις τῆς δογματικῆς διδασκαλίας τῆς ἐκκλησίας μας .
Ἑκατόν καί
πλέον ἔτη ἐτάραξε τήν
Ἁγία μας
ἐκκλησία
, ἡ εἰκονομαχία
, τόν 8ον καί 9ον αἰῶνα , καί εἶναι χωρισμένη
ἡ περίοδος
αὐτή εἰς δύο
φάσεις ·
ἡ πρώτη φάσις ἤρχισε με
τόν Λέοντα τόν Ἴσαυρον τό 726 καί ἐτερματίσθη
τό 780 , ὅταν ἡ αὐτοκράτειτα
Εἰρήνη τερμάτισε
τούς διωγμούς τῶν εἰκονομάχων
·τό 787 συνεκλήθη εἰς Νίκαιαν ἡ Ζ΄οἰκουμενική
Σύνοδος, καί κορυφαῖος ὑπερασπιστής
ἦτο ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός
.
Ἡ δευτέρα φάση ἤρχισε τό
815 με τον Θεόφιλο τόν εἰκονομάχο , καί ἐτερματίσθη
τό 843 μόνομα πλέον , ἀπό ἄλλην μία
αὐτοκράτειρα
τήν Θεοδώραν , καί κορυφαῖος ἐκπρόσωπος
τοῦ ἀγῶνος αὐτοῦ ἦτο ὁ Ἅγιος Θεόδωρος
ὁ Στουδίτης
καί ὀμολογητής
.
Ἐνήστευσε
δέ πολύ καί ἔκανε ἐλεημοσύνες
( ἡ αὐτοκράτειρα
, )καθ'ὅλην τήν
διάρκειαν τῆς σαρακοστῆς μέ τόν
κλήρον καί λαόν , ζητοῦντες ἀπό τόν Θεόν
τήν συγχώρηση τοῦ βασιλέως Θεοφίλου, ἀνδρός της
εἰκονομάχου
, ἥν καί ἔλαβε παρά
τοῦ φιλανθρώπου
θεοῦ , καί κατά
τήν Κυριακή τῆς πρώτης ἑβδομάδος
τῶν νηστειῶν , μέ τόν
υἱόν της Μιχαήλ
, καί Πατριάρχη Μεθόδιον ἔκαναν τήν τοποθέτησιν , ἀναστήλωσιν
τῶν ἱερῶν εἰκόνων στίς
ἐκκλησίες
καί αὐτό τό γεγονός
ἑορτάζει
ἡ ἐκκλησία
μας τήν πρώτη Κυριακή τῶν νηστειῶν , κἀθε ἔτος ·
ἡ δέ βασιλίς , μετά ταῦτα , ἐν ἔτει 857
, εἰσῆλθε εἰς μοναστήριον
εἰς τήν Κωνσταντινούπολιν
, καλούμενο :Γαστρία , καί ἔζησε θεοφιλῶς καί ἁγίασε ,
τελειώσασα ὁσιακῶς τό ὑπόλοιπον
τῆς ζωῆς της.
τό ἱερό αὐτῆς λείψανον
εὑρίσκεται
εἰ τήν Κέρκυραν
.
ἐκυβέρνησε τήν αὐτοκρατορίαν
15 ἔτη , καθώς
ἦτο ἀνήλικος
ὁ υἱός της Μιχαήλ.
Ἡ Αὐτοκράτειρα
,πρώτη στήν ἐξουσία, ὄχι μόνο
δέν ἐπολέμη τήν ἐκκλησία,
ἀλλά δέν
ἔγινε ἐμπόδιο πρός
τήν τελειότητά της καί ἀγάπη της πρός τόν θεόν ἡ βασιλεία
, ἀλλα ἐκήρυττε
:... «..ὅστις
δέν προσκυνεῖ καί δέν ἀσπάζεται
σχετικῶς
, οὐχί λατρευτικῶς τίς ἁγίες εἰκόνες,ὄχι ὡς θεούς
ἀλλά ὡς εἰκόνας ἀρχετύπων
, ἄς εἶναι χωρισμένος
ἀπό τόν θεόν
, ἀπό τήν αἰώνιον ζωήν
`καθώς ἡ προσκύνησις
τῶν εἰκόνων ,
δέν μεταβαίνει στό ὑλικό τῆς εἰκόνος ἀλλά στό
εἰκονιζόμενο
πρόσωπο , καθώς ἐτήρησαν ἀντέγραψαν
τήν ἀκριβειαν
τῆς χριστιανικῆς ζωῆς, καί ἔγιναν εὐαρεστοι
στόν θεόν....
ἡ Ἡ προσκύνησις
τῶν ἱερῶν εἰκόνων ,
δέν εἶναι εἰδωλολατρεία
, ὅπως ἔλεγαν οἱ εἰκονομάχοι
, ἀλλά ἡ τιμή ἀποδίδεται
εἰς τό εἰκονιζόμενο
πρόσωπο ( ὅπως ὅταν φιλάμε
μία φωτογραφία τῶν παιδιῶν μας, ἤ ἀγαπημένων
μας προσώπων , δέν προσκυνοῦμε τό ὑλικό , ἀλλά τό πρόσωπο
πού εἰκονίζει,
καί μᾶς θυμίζει
τόσα πολλά. !!! ) · ἡ εὐλογία καί
ἡ χάρις
, ἡ δύναμις
καί ὁ φωτισμός
πού λαμβάνει ὁ πιστός μέ τήν προσκύνησιν , δέν ἔρχεται ἀπό τό ὑλικό κατασκευῆς τῆς εἰκόνος, ἀλλά ἀπό τό εἰκονιζόμενο
πρόσωπο ·
Ἡ εἰκόνα ἔχει μεγάλη
παιδαγωγική σημασία· μία εἰκόνα ..μιλάει μόνο μέ τήν
θεωρία περισσότερο ἀπό χιλιάδες λέξεις ·ὑπῆρχε καί
παράδοσις τῆς ἐκκλησίας
μας ἀπό τά πρῶτα χρόνια
τοῦ Χριστιανισμοῦ, καί ὁ Ἅγος ἀπόστολος
Λουκᾶς ἁγιογράφησε
7 εἰκόνες,
τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ,
καί τίς ἔδωσε στήν
ΠΑΝΑΓΙΑ καί ΕΚΕΙΝΗ εἶπε. :..ἡ χάρις τοῦ ἐξ΄ἐμοῦ τεχθέντος,
εἴη μετά πάντων
αὐτῶν πάντα...·
ἡ δέ Παράδοσις
τῆς Ἐκκλησίας
μας, εἶναι ἐξ ΄ἴσου ἱερά μέ τήν
Ἁγία Γραφή
καί εἶναι ἡ μία ἀπό τίς δυό
πηγές τῆς πίστεώς
μας.ἡ παράδοσις
εἶναι ἡ ζωή στήν
ἐκκλησία
ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι.
Ἡ ἐκκλησία
μας, οἱ Πατέρες
τῆς Ἐκκλησίας
μας πάλεψαν γιά τήν ἀλήθεια, τήν πατροπαράδοτον καί ἀνόθευτον
, ἐναντίον
τῶν αἰρέσεων
, τῶν ὀπαδῶν των ,
ἀκόμα καί
ἐναντίον
αἰρετικῶν πατριαρχῶν , βγῆκε νικήτρια
, διότι εἶναι θεῖον ἐγκαθίδρυμα,
καί πύλαι Ἅδου οὐ κατισχύσουσιν
αὐτῆς .
Ὁρθοδοξία σημαίνει ..ὀρθή δόξα
, ὀρθή γνώμη
, ἄρα σωστή
ἀληθή δοξολογία
καί τοποθέτησι καί πορεία ·
Ὁρθοδοξίαν ὀνομάζουμε
, αὐτό πού ὁμολογοῦμε στό Σύμβολο
τῆς Πίστεώς
μας, στό ..καταστατικό θά λέγομε, καί δεν δέχονται τροποποίηση τά ἄρθρα· ἔτσι ὀρθοτομοῦμε, δέν
καρατομοῦμε τόν Λόγον
καί λόγον τῆς ἀληθείας
, καί ἀντιδιαστέλλουμε πρός τίς κακοδοξίες καί ἄλλες λεγόμενες
ἐκκλησίες
, καί τά ἀλάθητα...μέ τά τόσα τους λάθη...
Χρειάζεται ὅμως καί
ἡ ὁρθοπραξία
, ἤτοι νά πράττουμε
σωστά , ὅσα οἱ Ἅγιοι μας
μᾶς ἐκληροδότησαν
, τόν μεγάλον αὐτόν θησαυρόν , τόν πολύτιμον μαργαρίτην
·
.......................................................
ὅμως ..
ἡ καλυτέρα ἀναστήλωσις,
εἶναι ἡ ἀναστἠλωσις τῶν ψυχῶν μας, πού
ἔχουμε ἀμαυρώσει
γκρεμίσει, καταχαρακώσει λόγω τῶν ἁμαρτιῶν μας ,
καί τῆς ἀπομακρύνσεως
ἀπό τόν Θεόν.
ἠ ἀναστήλωσις
αὐτή εἶναι προσιτή
σέ ὅλος μας,
καί δέν ἀπαιτοῦνται ἀξιώματα,
χρήματα, γνώσεις, ἡλικία, δυνάμεις, σοφία κτλ, ἀλλά μόνο
διά τῆς μετανοίας
, καί μία νέα ἐπανεκκίνηση στήν ἐν Χριστῷ ζωή...
μέ εὐχές καί ἀγάπη , καί
εἴθε νά τηροῦμε ἀκριβῶς ὅσα οἱ Ἅγιοί μας
μέ τό Αἷμα τους
καί ἀγώνας τους
μᾶς παρέδωσαν
·
εὐλογεῖτε.
Κυριακή Όρθοδοξίας .
ἐκ τῆς Ἱεραποστολῆς ,
πρός τούς ἐν ἱερᾷ ἀποστολῇ , ἤτοι πρός
ἅπαντας
.
Ἡ Πρώτη πραγματική Ἁγιογράφος ἦτο καί εἶναι ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΚΕΙΝΗ ἐσάρκωσε τήν εἰκόνα τοῦ θεοῦ , τόν Χριστόν δανείζοντας του τήν σάρκα, τό Σῶμα καί τό Αἷμα της ..
Ἡ πολυτιμοτέρα ἀναστήλωσις , εἶναι ἡ ἀναστήλωσις τῆς ψυχῆς μας, πού εἴμαστε κατ΄εἰκόνα , καί καθ 'ὁμοίωσιν τοῦ Θεοῦ πλασμένοι.
Εἴθε ἡ θυσία τῶν ὁμολογητῶν καί μεγάλων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας, νά μήν πάει χαμένη , ἀλλά νά μᾶς γίνει φάρος, ὁδηγός, στόχος καί κίνητρο πρός πνευματική ἐργασία, καί ἀγῶνα .