ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ , χαῖρε , Κεχαριτωμένη ΜΑΡΙΑ , ὁ Κύριος , μετά Σοῦ · Εὐλογημένη Σύ ἐν γυναιξί , καί εὐλογημένος , ὁ καρπός τῆς κοιλίας Σου · ὅτι Σωτῆρα ἔτεκες, τῶν ψυχῶν ἡμῶν ..
ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΜΗΤΕΡ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΠΑΝΑΓΙΑ ! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ CΟΙ , ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΘΕΟΤΟΚΕ !!! --- ὙΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, σῶσον ἡμᾶς, τήν ἐκκλησίαν σου, τήν ποίμνην σου, τούς μοναχούς σου, τό ὄρος σου,τά ἔθνη σου, τήν νεολαίαν σου, τόν λαόν, καί χώραν ταύτην καί τόν κόσμον σου ἅπαντα. Ἀμήν ---Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ, νά εἶναι :βοηθός, ὁδηγός, ἰατρός, συνεργός, ἀρωγός, ἀγωγός, φωτισμός,στηριγμός, ὁπλισμός, στολισμός,πλουτισμός, χορηγός, κάθε θεϊκῆς ἀγαθότητος στήν ζωήν σας.

Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

Τί εἶναι ἡ Διακαινήσιμος Ἑβδομάς....


Τί εἶναι ἡ Διακαινήσιμος Ἑβδομάς....

 Ἡ ἐβδομάδα, ἀπό τήν Κυριακήν τῆς Ἀναστάσεως  , μέχρι καί τό Σάββατο , πρό τῆς Κυριακῆς τοῦ Θωμᾶ, λέγεται Διακαινήσιμος . 
 Ἡ ὀνομασία «Διακαινήσιμος, ἔχει σχέσι μὲ τὶς βαπτίσεις τῶν νέων μελῶν τῆς Ἐκκλησίας , τῶν κατηχουμένων , ὅπως ἐγένοντο παλαιόθεν . 
Ὠνομάζεται Διακαινήσιμος  ἡ ἑβδομάδα αὐτή, διότι ἀρχικῶς , εἰς τά εὐλογημένα χρόνια , τῆς διαδόσεως , μεταδόσεως τῆς πίστεώς μας ,  οἱ νεοφώτιστοι διήνυον τότε τὴν ἀρχὴ τῆς καινῆς ἐνΧριστῷ ζωῆς, τῆς ἀναγεννήσεως καὶ ἀνακαινίσεώς τους. Ὅσοι εἰδωλολάτρες, ἢ ἰουδαῖοι ἐδέχοντο τὴν πίστι τοῦ Χριστοῦ , τό κήρυγμα ,  ἐγίνοντο κατ᾿ ἀρχὴν κατηχούμενοι καὶ ἐδιδάσκοντο  τό Εὐαγγέλιο , καὶ τὸ θέληματοῦ Θεοῦ.
Ἡ κατήχησις διαρκοῦσε ἀρκετὸ χρόνο , ὅσο ἔκρινε ὁ Ἐπίσκοπος , ὅτι ἦτο ἱκανός καί ἀπαραίτητος , νά καταρτισθοῦν , καί νά μάθουν οἱ προσερχόμενοι τά τῆς πίστεώς μας. 
Ὅταν ὁλοκληρώνετο ἡ κατήχησις , προγραμματίζετο ἡ  ὥρα τοῦ βαπτίσματος ἢ φωτίσματος, διὰ νὰ γίνουν οἱ κατηχούμενοι μέλη τῆς Ἐκκλησίας
Ἐβαπτίζοντο τὴ νύχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου πρὸς τὴν ἀνατολὴ  τοῦ Πάσχα, μέσα τὴν ἀναστάσιμη πανηγυρικὴ θεία λειτουργία .   Ἐβαπτίζοντο μέσα στὰ εἰδικὰ βαπτιστήρια καὶ ἐλέγοντο νεοφώτιστοι · ἐξερχόμενοι τοῦ βαπτιστηρίου ἐλάμβανον λαμπάδα ἀναμμένη, ἡ ὁποία  συμβολίζει τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ ποὺ ἔλαμψε μέσα τους,
 Ἐψάλλετο δέ ,  ὁ ὕμνος «Ὅσοιεἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε .Ἀλληλούϊα», ....ὅπως τὸν ἀκοῦμε καὶ σήμερα.
Ἦσαν ἐνδεδυμένοι μὲ λευκοὺς χιτῶνας, τοὺς ὁποίους φοροῦσαν ὅλη ἐκείνη τὴν ἑβδομάδα.
Ὠνομάζετο λοιπὸν ἡ ἑβδομάδα «Διακαινήσιμος», διότι τότε
οἱ νεοφώτιστοι ζοῦσαν πλέον «ἐν  καινότητι ζωῆς» (Ῥωμ. στ ΄,4)· ὠνομάζετο ἀκόμη καὶ «λευκὴ ἑβδομάς», ἐπειδὴ φοροῦσαν λευκὸ χιτῶνα.
Μετὰ τὸ βάπτισμά τους οἱ νεοφώτιστοι ἐκκλησιάζοντο καθημερινῶς , ἔμεναν τώρα πλέον μέχρι τέλους τῆς θείας λειτουργίας εἰς τὸν ναόν ,  κοινωνοῦντες μαζὶ μὲ  ὅλους τούς πιστοὺς τὰ ἄχραντα μυστήρια.
Ἐπίσης  , οἱ θεολόγοι καὶ λειτουργιολόγοι τῆς ἐκκλησίας μας λέγουν , ὅτι τὸ Πάσχα θεωρεῖται ὡς ἡ ἀρχὴ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ
ἔτους, διά τάς ἀκολουθίας , καί ἡ ἑβδομάδα ποὺ ἀκολουθεῖ μετὰ τὸ Πάσχα λέγεται «Διακαινήσιμος», διότι αὐτὴ ἐγκαινιάζει τὸ νέο ἔτος.
Διό καί τὰ ἀναγνώσματα τῆς ἡμέρας τοῦ Πάσχα ἀρχίζουν , τό μέν Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, ἀπό τό κατά Ἰωάννην ἅγιον Εὐαγγέλιον , τό ὁποῖον ἀναγινώσκεται τμηματικῶς, μέρι τήν Πεντηκοστήν , καί ἔκτοτε ἄρχεται τό κατά Ματθαῖον ,  τό δέ Ἀποστολικόν ἀνάγνωσμα, ἀπό τάς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων ,ὅπου περιγράφεται ἡ ζωὴ τῆς πρώτης Ἐκκλησίας , τῆς καινῆς ἐν Χριστῷ πολιτείας.
Εἰς τὴν ὑμνολογία τῶν ἡμερῶν τῆς Διακαινησίμου, κατὰ τὸν
ἑσπερινὸν καὶ τὸν ὄρθρο, ψάλλονται θαυμάσια ἀναστάσιμα τροπάρια τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ , ὅλων τῶν ἤχων  ἕκαστος διά μίαν ἠμέραν .
 Οἱ ἄλλες ἀκολουθίες (μεσονυκτικό, ὧρες, ἀπόδειπνο) ἀντικαθίστανται ἀπὸ μία εἰδικὴ ἀναστάσιμη ἀκολουθία, ἐναρκήριον λεγομένη , καί ἀντικαθιστᾶ αὐτάς τάς ἀκολουθίας διά τήν διακαινήσιμον ἑβδομάδα , καί τήν ἀπόδοσιν τῆς ἑορτῆς , γενομένης μετά ἀπό σαράντα ἡμέρας . 
Κατ ᾿ αὐτὴν κυριαρχεῖ τὸ «Χριστὸς ἀνέστη…» καὶ τὸ «Ἀνάστασιν
Χριστοῦ θεασάμενοι…».
Καταλιμπάνεται τό :Βασιλεῦ οὐράνιε...τό τρισάγιο , τό :...Δεῦτε προσκυνήσωμεν ... , και ἅπασαι αἱ ἀκολουθίαι εἰς τήν ἀπόλυσιν των ἔχουν τόν ὡραῖον ὑμνολογικόν διάλογον , καί ἐπισφραγίζεται , μέ τό : Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν ...

Ὅλες οἱ δεσποτικὲς ἑορτὲς , ἑορτάζονται ἐκκλησιαστικῶς περίπου ὀκτώ ἡμέρας · ἡ Ἀνάστασις ὅμως περισσότερο ὅλων τῶν ἄλλων., ἐπί τεσσαράκοντα ἡμέρας , καί οὕτως , μέχρι τῆς Ἀναλήψεως , καθ ᾿ ἑκάστην ψάλλομεν τό  «Χριστὸς ἀνέστη…» πολύ περισσότερον δέ κατά τὴν Διακαινήσιμον ἑβδομάδα.
 Τὴν ἑβδομάδα αὐτήν , ὅλες οἱ μέρες θεωροῦνται ὡς μία, καί ψάλλωμεν ἀπαραλλάκτως , καθ ᾿ ὅλην τήν ἑβδομάδαν τά ἴδια , καί ὅσα ψάλλομεν  εἰς τήν παννυχίδαν τῆς Ἀναστάσεως .
Εἰς τήν Ἀντιόχειαν , πρώτη φορά ἠκούσθη , ἐλέχθη ἡ ὀνομασία χριστιανός, διά ὅσους ἐπίστευαν εἰς τό κήρυγμα τῶν ἀποστόλων , καί ἀκολουθοῦσαν τόν Χριστόν διά τοῦ κηρύγματος, καί ἔκτοτε , ὄλοι ἡμεῖς οἱ πιστεύοντες εἰς τόν Χριστόν , ἔχωμε τήν τιμητικήν ὀνομασίαν ..Χριστιανός... 
τιμή !!! 
μά καί εὐθύνη !!.
καί ἐκ τούτου τοῦ γεγονότος ἱδρύθη , τιμῆς ἕνεκεν τό πατριαρχεῖον τῆς Ἀντιοχείας.
Χριστός Ἀνέστη...
καί σκιρτᾶ ἡ πλάση  καί ἠ ΠΑΝΑΓΙΑ χαίρει , χαίρει , καί χαρίζει τήν πλουσίαν εὐλογίαν ΤΗΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *