Τί
εἶναι ἡ Διακαινήσιμος Ἑβδομάς....
Ἡ ἐβδομάδα, ἀπό τήν Κυριακήν τῆς Ἀναστάσεως , μέχρι καί τό Σάββατο
, πρό τῆς Κυριακῆς τοῦ Θωμᾶ, λέγεται Διακαινήσιμος .
Ἡ ὀνομασία «Διακαινήσιμος, ἔχει σχέσι μὲ τὶς βαπτίσεις
τῶν νέων μελῶν τῆς Ἐκκλησίας , τῶν κατηχουμένων , ὅπως ἐγένοντο παλαιόθεν .
Ὠνομάζεται Διακαινήσιμος ἡ ἑβδομάδα αὐτή, διότι ἀρχικῶς , εἰς τά εὐλογημένα
χρόνια , τῆς διαδόσεως , μεταδόσεως τῆς πίστεώς μας , οἱ νεοφώτιστοι διήνυον
τότε τὴν ἀρχὴ τῆς καινῆς ἐνΧριστῷ ζωῆς, τῆς ἀναγεννήσεως καὶ ἀνακαινίσεώς τους.
Ὅσοι εἰδωλολάτρες, ἢ ἰουδαῖοι ἐδέχοντο τὴν πίστι τοῦ Χριστοῦ , τό κήρυγμα ,
ἐγίνοντο κατ᾿ ἀρχὴν κατηχούμενοι καὶ ἐδιδάσκοντο τό Εὐαγγέλιο , καὶ τὸ θέληματοῦ
Θεοῦ.
Ἡ κατήχησις διαρκοῦσε ἀρκετὸ χρόνο , ὅσο ἔκρινε ὁ Ἐπίσκοπος , ὅτι ἦτο ἱκανός
καί ἀπαραίτητος , νά καταρτισθοῦν , καί νά μάθουν οἱ προσερχόμενοι τά τῆς πίστεώς
μας.
Ὅταν ὁλοκληρώνετο ἡ κατήχησις , προγραμματίζετο ἡ ὥρα τοῦ βαπτίσματος
ἢ φωτίσματος, διὰ νὰ γίνουν οἱ κατηχούμενοι μέλη τῆς Ἐκκλησίας
Ἐβαπτίζοντο τὴ νύχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου πρὸς τὴν ἀνατολὴ τοῦ Πάσχα,
μέσα τὴν ἀναστάσιμη πανηγυρικὴ θεία λειτουργία . Ἐβαπτίζοντο μέσα στὰ
εἰδικὰ βαπτιστήρια καὶ ἐλέγοντο νεοφώτιστοι · ἐξερχόμενοι τοῦ βαπτιστηρίου ἐλάμβανον
λαμπάδα ἀναμμένη, ἡ ὁποία συμβολίζει τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ ποὺ ἔλαμψε μέσα τους,
Ἐψάλλετο δέ , ὁ ὕμνος «Ὅσοιεἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε
.Ἀλληλούϊα», ....ὅπως τὸν ἀκοῦμε καὶ σήμερα.
Ἦσαν ἐνδεδυμένοι μὲ λευκοὺς χιτῶνας, τοὺς ὁποίους φοροῦσαν ὅλη ἐκείνη τὴν ἑβδομάδα.
Ὠνομάζετο λοιπὸν ἡ ἑβδομάδα «Διακαινήσιμος», διότι τότε
οἱ νεοφώτιστοι ζοῦσαν πλέον «ἐν καινότητι ζωῆς» (Ῥωμ. στ ΄,4)· ὠνομάζετο ἀκόμη καὶ «λευκὴ ἑβδομάς», ἐπειδὴ φοροῦσαν λευκὸ χιτῶνα.
οἱ νεοφώτιστοι ζοῦσαν πλέον «ἐν καινότητι ζωῆς» (Ῥωμ. στ ΄,4)· ὠνομάζετο ἀκόμη καὶ «λευκὴ ἑβδομάς», ἐπειδὴ φοροῦσαν λευκὸ χιτῶνα.
Μετὰ τὸ βάπτισμά τους οἱ νεοφώτιστοι ἐκκλησιάζοντο καθημερινῶς , ἔμεναν τώρα
πλέον μέχρι τέλους τῆς θείας λειτουργίας εἰς τὸν ναόν , κοινωνοῦντες μαζὶ
μὲ ὅλους τούς πιστοὺς τὰ ἄχραντα μυστήρια.
Ἐπίσης , οἱ θεολόγοι καὶ λειτουργιολόγοι τῆς ἐκκλησίας μας λέγουν , ὅτι
τὸ Πάσχα θεωρεῖται ὡς ἡ ἀρχὴ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ
ἔτους, διά τάς ἀκολουθίας , καί ἡ ἑβδομάδα ποὺ ἀκολουθεῖ μετὰ τὸ Πάσχα λέγεται
«Διακαινήσιμος», διότι αὐτὴ ἐγκαινιάζει τὸ νέο ἔτος.
Διό καί τὰ ἀναγνώσματα τῆς ἡμέρας τοῦ Πάσχα ἀρχίζουν , τό μέν Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα,
ἀπό τό κατά Ἰωάννην ἅγιον Εὐαγγέλιον , τό ὁποῖον ἀναγινώσκεται τμηματικῶς, μέρι
τήν Πεντηκοστήν , καί ἔκτοτε ἄρχεται τό κατά Ματθαῖον , τό δέ Ἀποστολικόν
ἀνάγνωσμα, ἀπό τάς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων ,ὅπου περιγράφεται ἡ ζωὴ τῆς πρώτης
Ἐκκλησίας , τῆς καινῆς ἐν Χριστῷ πολιτείας.
Εἰς τὴν ὑμνολογία τῶν ἡμερῶν τῆς Διακαινησίμου, κατὰ τὸν
ἑσπερινὸν καὶ τὸν ὄρθρο, ψάλλονται θαυμάσια ἀναστάσιμα τροπάρια τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ , ὅλων τῶν ἤχων ἕκαστος διά μίαν ἠμέραν .
ἑσπερινὸν καὶ τὸν ὄρθρο, ψάλλονται θαυμάσια ἀναστάσιμα τροπάρια τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ , ὅλων τῶν ἤχων ἕκαστος διά μίαν ἠμέραν .
Οἱ ἄλλες ἀκολουθίες (μεσονυκτικό, ὧρες, ἀπόδειπνο) ἀντικαθίστανται ἀπὸ
μία εἰδικὴ ἀναστάσιμη ἀκολουθία, ἐναρκήριον λεγομένη , καί ἀντικαθιστᾶ αὐτάς τάς
ἀκολουθίας διά τήν διακαινήσιμον ἑβδομάδα , καί τήν ἀπόδοσιν τῆς ἑορτῆς , γενομένης
μετά ἀπό σαράντα ἡμέρας .
Κατ ᾿ αὐτὴν κυριαρχεῖ τὸ «Χριστὸς ἀνέστη…» καὶ τὸ «Ἀνάστασιν
Χριστοῦ θεασάμενοι…».
Χριστοῦ θεασάμενοι…».
Καταλιμπάνεται τό :Βασιλεῦ οὐράνιε...τό τρισάγιο , τό :...Δεῦτε προσκυνήσωμεν
... , και ἅπασαι αἱ ἀκολουθίαι εἰς τήν ἀπόλυσιν των ἔχουν τόν ὡραῖον ὑμνολογικόν
διάλογον , καί ἐπισφραγίζεται , μέ τό : Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν ...
Ὅλες οἱ δεσποτικὲς ἑορτὲς , ἑορτάζονται ἐκκλησιαστικῶς περίπου ὀκτώ ἡμέρας ·
ἡ Ἀνάστασις ὅμως περισσότερο ὅλων τῶν ἄλλων., ἐπί τεσσαράκοντα ἡμέρας , καί οὕτως
, μέχρι τῆς Ἀναλήψεως , καθ ᾿ ἑκάστην ψάλλομεν τό «Χριστὸς ἀνέστη…» πολύ
περισσότερον δέ κατά τὴν Διακαινήσιμον ἑβδομάδα.
Τὴν ἑβδομάδα αὐτήν , ὅλες οἱ μέρες θεωροῦνται ὡς μία, καί ψάλλωμεν ἀπαραλλάκτως
, καθ ᾿ ὅλην τήν ἑβδομάδαν τά ἴδια , καί ὅσα ψάλλομεν εἰς τήν παννυχίδαν τῆς
Ἀναστάσεως .
Εἰς τήν Ἀντιόχειαν , πρώτη φορά ἠκούσθη , ἐλέχθη ἡ ὀνομασία χριστιανός, διά
ὅσους ἐπίστευαν εἰς τό κήρυγμα τῶν ἀποστόλων , καί ἀκολουθοῦσαν τόν Χριστόν διά
τοῦ κηρύγματος, καί ἔκτοτε , ὄλοι ἡμεῖς οἱ πιστεύοντες εἰς τόν Χριστόν , ἔχωμε τήν
τιμητικήν ὀνομασίαν ..Χριστιανός...
τιμή !!!
μά καί εὐθύνη !!.
καί ἐκ τούτου τοῦ γεγονότος ἱδρύθη , τιμῆς ἕνεκεν τό πατριαρχεῖον τῆς Ἀντιοχείας.
Χριστός Ἀνέστη...
καί σκιρτᾶ ἡ πλάση καί ἠ ΠΑΝΑΓΙΑ χαίρει , χαίρει , καί χαρίζει τήν πλουσίαν
εὐλογίαν ΤΗΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου