Ἑτοιμασία κολύβων -μνημόσυνα
Ἡ Ἐκκλησία μας , ὡς φιλόστοργη Μητέρα , προνοεῖ διά ὅλα της τά παιδιά, καί διά τούς ζῶντας , καί διά τούς κεκοιμημένους , στηριζομένη στό ἔλεος , καί φιλανθρωπία καί ἀγάπη τοῦ Θεοῦ , τοῦ σαρκωθέντος καί σταυρωθέντος καί ταφέντος καί ἀναστάντος, ὑπέρ ἡμῶν διά τήν σωτηρίαν μας.
Μέ μνημόσυνα, καί δεήσεις, σάν αἰτήματα χάριτος, διά τούς κεκοιμημένους ἀδελφούς καί πατέρας , τέκνα καί οἰκείους , γνωστούς καί ἀγνώστους , παρακαλᾶ, δέεται, κρούει τήν θύραν τοῦ ἐλέους , καί βοηθῶνται πολλαπλῶς καί μεγάλως καί σωτηριωδῶς , μέ ὑπέρλογον τρόπον οἱ μνημονευόμενες ψυχές·
καί ὅπως κοινωνοῦντες μυστηριακῶς , ἑνούμεθα , καί λαμβάνομεν μυστικῶς , ὑπερφυῶς, ἀκατανοήτως τόν Χριστόν μέσα μας ἀλλά πραγματικῶς , μέ παρόμοιον τρόπον ἄγνωστον πρός ἡμᾶς λογικῶς , ἀκατανοήτως , βοηθῶνται καί οἱ κεκοιμημένοι ἀδελφοί μας.
Ἡ Ἐκκλησία , ἔχει ορίσει τά δύο λεγόμενα ψυχοσάββατα, τό πρῶτον τό Σάββατο πρό τῶν Ἀπόκρεω , καί τό δεύτερον , τό Σάββατο πρό τῆς Πεντηκοστῆς , καί ὅλα σχεδόν τά Σάββατα τοῦ ἔτους , εἰδικά εἰς μονάς, μέ μνημόσυνα, ἐπιμνημοσύνους αἰτήσεις, δεήσεις, ἱεράς ἀκολουθίας , μέ κόλυβα διά τούς κεκοιμημένους , προσφιλεῖς οἰκείους, διά βοήθεια τῶν ψυχῶν των.
Τά κόλυβα συμβολίζουν τήν ἀνάστασιν τῶν ψυχῶν · ὅπως δηλαδή τό σιτάρι ὅταν σπείρεται , πέφτει εἰς τήν γῆν , καλύπτεται μέ χῶμα , διαλύεται , σαπίζει , ἀλλα δέν φθείρεται ἀφανιστικῶς , καθώς μέ τό σάπισμα γεννᾶται , φυτρώνει τό νέο βλασταράκι τό ὁποῖον αὐξάνει μεγαλώνει , καί βγάζη πολλαπλάσια σπιριά σίτου , ὁμοίως καί τό σῶμα μας , καλύπτεται μέ χῶμα, διαλύεται , εἰς τά ἐξ ὧν συνετέθη , ἀλλά θά ἀναστηθῆ , ἀθάνατο , ἄφθαρτο , καί ἐλευθερώνεται ἡ ψυχή ἡ ὁποῖα σιταρχεῖται εἰς τήν οὐράνιον ἀποθήκην .
κόλυβα κάνωμε, καθε σάββατο διά τούς κεκοιμημμένους, φυσικά καί τά
δύο ψυχοσάββατα, ἀλλά ἐπιπλέον κάνομε , καί εἰς ἑορτές ἁγίων ὄπως κάνωμε τούς ἄρτους, ἀλλα ὄχι ὑπέρ ἀναπάυσεως...
ἀλλά, .....εἰς τιμήν καί μνήμην τοῦ ἁγίου.
κάνομε δηλαδη πάνω ἀπό 150 φορές τό χρόνο κόλυβα · αὐτό βέβαια εἰς τάς ἱεράς μονάς ὅπου τητεῖται ἡ τάξη τῆς ἐκκλησίας μας πλήρως .
Κόλυβα διά μνημόσυνα, διά κεκοιμημένους δέν γίνονται ἀπό τό Σάββατο τοῦ Λαζάρου , ἕως τήν Κυριακή τοῦ Θωμᾶ, διότι , ὅπως εἴπαμε τό σιτάρι , τό κόλυβο , συμβολίζει τήν ἀνάστασην , ὅμως τήν περίοδον αὐτήν τοῦ πάσχα , ἑορτάζομεν , ὄχι τόν τῦπον , ἀλλά τήν ἴδιαν τήν ἀνάστασιν · ἀκόμα, δέν γίνονται κόλυβα ἀπό τά προεόρτια τῶν Χριστουγέννων ἕως τά Θεοφάνεια , εἰς ὅλες τίς Δεσποτικές καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΕς ἑορτές · ἐπίσης οὔτε κατά τήν πανήγυριν ναῶν καί μονῶν .
ἑτοιμασία .
Ἀφοῦ καθαρίσωμε τό σιτάρι, τό ξεπλένωμε καλα, καί τό βαζωμε νά βράζη μέ λίγη φωτιά, χαμηλά, καί ρίπτομε ἕνα κουταλάκι ἁλάτι ·
ἄν βάλωμε ἕνα ποτήρι μεγάλο σιτάρι, βγαίνη ἕνα πιάτο κόλυβα.
προσέχουμε νά βραζη σιγά σιγά, καί ἄν βγάζη ἀφρό τόν ἀφαιροῦμε`
ὄταν ἀρχίζη νά ἀνοίγη τό σπιρί τοῦ σίτου, τότε τό σταματᾶμε, καί τό βάζωμε σέ σουρωτήρι, στραγγίζη, καί τό ξεπλένομε μέ κρύο νερό.
ἀφοῦ ξεπλυθῆ καλα, να΄μήν κολλάη, τό ἁπλώνουμε σέ μία πετσέτα νά ἀπορροφᾶ τήν ὑγρασία, καί τό σκεπάζωμε μέ μία ἄλλη πετσέτα, νά τραβάη τήν ὑγρασία ἀπό πάνω .
ὅταν ἔχη στεγνώση, τό μαζεύουμε σέ μία λεκάνη, καί ρίχνουμε μέσα πατοῦδο, τό ὁποῖο εἶναι τριμένο ρεβὐθι, ἤ, τριμένη φρυγανιά,ἤ παξιμάδι,
τό ἀνακατεύομε καλά, καλά, ὥστε νά μήν ἔχη καθόλου ὑγρασία, καί βάζωμε μέσα τά ὑλικά.
ὑλικά κολύβων εἶναι. :...
τριμμένο καί κομμένο καρύδι,
κομμένο ἀμύγδαλο,
σισάμι,καβουρδισμένο,
σταφίδες,
κανέλα σκόνη λίγη,
καρύδα λίγη,
ἁμύγδαλα ἄν ὑπάρχουν ·
τά ἀνακατεύουμε καλά, καί τά τοποθετοῦμε , εἰς τόν δίσκον ·
τά πιέζομε μέ τό χερι , νά ἔχουν μία ὁμαλότητα, εἴτε ἐπίπεδη, εἴτε σφαιρική, καί τά καλύπτουμε μέ καρύδα ὅλο, νά μήν φαίνεται καθόλου τό σιτάρι.
μετά μέ ἕνα κουταλι βάζωμε ἀπό πάνω λίγη ζάχαρι, κουνῶντας τό κουτάλι νά καλύπτεται ὁμαλά χωρίς νά κανη ὑψώματα ἡ ζάχαρη,
καί μετά ἔχωμε τόν διάκοσμο.
ἀπό ἐδῶ καί μετά μερικοί κανουν καί ἁγιογραφία μέ χρῶμα κανέλας ἐπάνω, αὐτό βέβαια γίνεται, σέ πανηγύρεις μονῶν, πού γίνονται κόλυβα διά πολλά ἄτομα.
ὁ συνήθης στολισμός τοῦ δίσκου, ἤ πιάτου, εἶναι, μέ κανέλα ἕνας σταυρός, καί ἀριστερά καί δεξιά ἡ λόγχη καί ὁ σπόγγος. .
δύναται κάποιος νά βαλη καί μισό καρύδι κομμένο στήν θέση τῆς ...ἐπιγραφῆς τοῦ σταυροῦ, καί ἀπό μιά σταφίδα διά τίς ...τρύπες τῶν ἥλων, τῶν καρφιῶν...
διά νά κανη κάποιος τόν σταυρόν μέ κανέλα, μπορῆ, να κανη μία μήτρα, νά κόψη ἔνα σχέδιο σταυρό σέ χαρτονάκι, νά τό βάζη ἐπάνω , νά ρίπτη μέσα τήν κανέλα, ἄν δέν ἔχη σταθερό χέρι καί δέν μπορῆ μόνο μέ τό χέρι.
διά νά μήν ...κολλάη ἡ κανέλα στό χέρι, καί νά μποροῦν τά δάκτυλα, εὔκολα νά τήν χρησημοποιοῦν διά τό σχέδιο, βάζωμε κανέλα καί ρίχνωμε μέσα ἕνα κουταλακι ζαχαρι, ἀνακατέυομε, διά να γίνη πιό γλυκειά ἡ κανέλα, να μποροῦν τά δάκτυλα να΄ τήν δουλευουν.
τό σιτάρι βράζεται ἀφ ἑσπέρας, τήν προηγούμενη μέρα, καί ἀπλώνεται νά στεγνώση.
μπορῆ κάποιος νά βραση πολύ, νά τό ξεπλύνη κανονικά, καί μετά να τό φυλάη
στήν καταψυξη σέ σακουλάκια διά μιά φορά καθε ἕνα , καί ὄταν τό χρειάζεται, τό ξεπαγωνη, τό ἀπλώνη, καί κανη τήν ἴδια ἐργασία.
ἀκόμα μπορῆ νά ἔχη ἕτοιμα προπαρασκευασμένα τά ὑλικά, καί νά τά ἔχη στό ψυγεῖο, δηλαδή,
τήν τριμένη φρυγανιά, ἤ πατοῦδο ἤ παξιμαδι,
τό καρύδι,
τό σισαμι,
τίς σταφίδες, κτλ.
αὐτά εἶναι σέ γενικές γραμμές , ἠ προετοιμασία καί ἑτοιμασία τῶν κολλύβων.
ἠ ΠΑΝΑΓΙΑ μαζί σας, καί ὁ θεός νά ἀναπαύση ὅλους τούς κεκοιμημένους, μετά τῶν ἁγίων καί δικαίων.
καλές ἐπιτυχίες , καί σωτηρία τῶν ψυχῶν πού μνημονεύονται.
αἰωνία αὐτῶν ἡ μνήμη · αἰωνία ὑμῶν ἡ μνήμη , ἀξιομακάριστοι καί ἀείμνηστοι ἀδελφοί ἡμῶν
εὐλογῆτε.
ἐκ τῆς Ἱεραποστολῆς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου