Περί τῶν ...τυπικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η΄, καί εἰς στ ΄, καί μή ἑορταζομένων .
Τά πάντα ἐν τάξει γενέσθῳ ...
Εὐχή , καί προτροπή τῆς Ἐκκλησίας μας , διά ά ὑπάρχει ἡ ὀρθο-πραξία , μέ τήν ὀρθο-δοξία , καί νά εἶναι μία προτύπωσις , εἰκόνα , ἡ στρατευομένη Ἐκκλησία , τῆς Θριαμβευούσης .
Τήν θάλασσαν , συνήθως τήν πλέουμε, δέν ἐξερευνοῦμε τόν βυθόν ·
ὅμως συνήθως ἡ ἐπιφάνεια ταράσσεται ἀπό κύματα · ὁ βυθός πάντα εἶναι γαλήνιος, καί ἐκεῖ ὑπάρχουν καί τά μαργαριτάρια .
Πολλάκις πιθανόν νά γίνονται σχόλια, ἤ νά ὑπάρχουν προβληματισμοί καί ἀπορίες , διά κάποια ζητήματα εἰς τήν ἐκκλησιαστική ζωή καί τάξη , εἰς τάς ἀκολουθίας , καί πολλάκις ἄσκοποι σκανδαλισμοί , καί ταραχές , ὅταν ὑπάρχει ἄγνοια , ἤ μή σωστή ἐνημέρωσις · ἡ ἐλλειπῆς ἐνημέρωσις εἶναιχειρότερη ἀπό τήν ἄγνοια , καί προκαλεῖ περισσότερα προβλήματα καί δυσκολίας .
Πολλάκις βλέπουμε εἰς τάς ἀκολουθίας , εἰς τά μηναῖα ,
(τά ὁποῖα εἶναι τά βιβλία τῶν δώδεκα μηνῶν μέ τάς ἀκολουθίας τῶν ἀκινήτων ἑορτῶν ) , νά γράφεται πρό τῆς ἀκολουθίας , διά τήν τέλεσήν της καί τυπική διάταξη : Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς η ΄ ...ἤ
...Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς στ ΄...ἤ
...μή ἑορταζόμενος Ἅγιος ..κτλ.
Ἴσως , εἰδικά τό τελευταῖο :
... μή ἑορταζόμενος Ἅγιος , .... νά προβληματίζει καί σκανδαλίζει , ἤ νά κλονίζει ἐνίοτε .
Καί διά νά μήν ταραζόμεθα , ...πλέοντες ἁπλά αὐτήν εὐδιάβατον τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν μας θάλασσαν , ἡ οποία μᾶς χαρίζει τόν γαλήνιον λιμένα , διά νά μήν ταραζόμεθα, οὔτε νά κλονιζόμεθα , ἀλλά, νά κάνωμε τήν κατάδυσην , ὡς οἱ δῦτες , καί ὅπως λέγει ἕνα τροπάριο εἰς τήν ἀκολουθίαν τῶν Θεοφανείων :... διά καταδύσεως εἰς πρός τόν Θεόν ἡμῶν ἄνοδος γίνεται ...
ἀναφερόμεθα , εἰς τό θέμα αὐτό καί ἀναφέρομε τά παρακάτω διά τήν τάξην , καί τήν εἰρηνικήν ἀποκαταστασιν ἐντός ἡμῶν , ὁσάκις ὑπάρχουν τέτοιοι προβληματισμοί.
Εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας , ὅλα γίνονται ἐν τάξει , μέ κανόνας, ...«...κανονικά » , ὡς ὁρίζει , θεσπίζει , ἡ Ἐκκλησία , οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας , ἡ Ἱερά μας Παράδοση , κτλ.
Ἅπασαι αἱ ἀκολουθίαι τῶν Ἁγίων ...τ υ π ι κ ῶ ς , διά τήν τέλεσιν τῶν ἀκολουθιῶν διακρίνονται εἰς :
α. ἀκολουθίας μή ἑορταζομένων Ἁγίων ·
β. ἀκολουθίας ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς Ϛ (εἰς στ ΄) ·
γ. ἀκολουθίας ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η ΄
δ. πανηγυρικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων .
Τί σημαίνουν αὐτά ;
Κάθε ἀκολουθία εἰς τἀ μηναῖα , ὅλων τῶν ἀναφερομένων καί τιμωμένων ὑμνολογικῶς Ἁγίων , πρέπει νά ἔχει , νά περιέχει :
α. τρία προσόμοια , τροπάρια εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ἑσπερινοῦ , β.κανόναν εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου ,
γ. καί μεσώδιον κάθισμα εἰς τήν γ ΄ὠδήν .
Αὐτή εἶναι ἡ ἁπλουστέρα τυπική διάταξις μιᾶς ἀκολουθίας , ἑνός ἁγίου εἰς τήν τάξιν τῆς ἐκκλησίας .
Οὕτως διά τήν τάξιν εἰς τήν ἐκκλησιαστικήν ἀκολουθίαν :
1. Μή ἑορταζόμενος τυπικῶς , ἐκκλησιαστικῶς ἁγιοι , θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω βασικά καί ἀπαραίτητα , ἤτοι :
α. τρία προσόμοια
, τροπάρια εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ἑσπερινοῦ , κανόναν εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου , καί μεσώδιον κάθισμα εἰς τήν γ ΄ὠδήν .
β. ὁμοίως καί ὅσαι άκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί ἀκόμα καί κοντάκιον , οἶκον , ἐξαποστειλάριον .
γ. ὁμοίως καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω , καί ἕνα ἰδιόμελο δοξαστικό εἰς τόν ἑσπερινόν ·
δ. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω , καί δύο ἰδιόμελα δοξαστικά ἐν τῷ ἑσπερινῷ .
Εἰς αὐτάς τάς περιπτώσεις , λέγομεν ὅτι εἶναι τυπικῶς μή ἑορταζόμενος Ἅγιος , καί ψάλλομεν εἰς τον ὄρθρον , δέκα τροπαρια ἐκ τῆς Παρακλητικῆς καί τέσσερα τοῦ Ἁγίου .
2. Ἑορταζόμενοι Ἅγιοι ..τυπικῶς εἰς στ΄ :
θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν ἅπαντα τά ἀνωτέρω διαλαμβανόμενα .
α. καί ἀκόμα ἕν δοξαστικόν , ἤτοι τρία δοξαστικά, δύο ἐν ἑσπερινῷ καί ἕνα εἰς τόν ὄρθρον ·
β. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι , ἔχουν τά ἀνωτέρω καί αἴνους μετά δοξαστικοῦ ·
γ. ἀκόμα καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί ἀπόστιχα εἰς ἑσπερινόν .
δ. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν , τά ἀνωτέρω καί ἀπόστιχα εἰς τόν ὄρθρον .
εἰς αὐτάς τάς περιπτώσεις , ἔχωμεν :
Ἑορταζόμενον Ἅγιον τυπικῶς , εἰς στ ΄, καί ψάλλεται ἡ ἀκολουθία του , μέ ἕξ τροπάρια εἰς τόν ἑσπερινόν , καί εἰς τόν ὄρθρον , ψάλλομεν , ὀκτώ ἐκ τῆς Παρακλητικῆς, καί ἕξ ἐκ τοῦ Ἁγίου , τοῦ Μηναίου , καθώς ἡ ἀρχαία τάξις ὁρίζει να ψάλλεται ὁ κανόνας , οἱ κανόνες τοῦ ὄρθρου εἰς , δέκα τέσσερα .
Ἐπίσης ἀπολυτίκια , ψάλλομεν εἰς τόν ἑσπερινόν τοῦ Ἁγίου , μέ ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ Δόξα ...καί νῦν ... ὁμόηχον ἐκ τῶν ΘΕΟΤΟΚίΩΝ τῆς ἑβδομάδος , καί εἰς τόν ὄρθρον ὁμοίως ·
εἰς δέ τό τέλος τοῦ ὄρθρου , τό ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου , μέ ΘΕΟΤΟΚίΟΝ , ὁμόηχον , ἐκ τῶν τοῦ τέλους τοῦ ὄρθρου , ὡς ὑπάρχουν εἰς τό Μεγα Ὡρολόγιον .
3. Ἑορταζόμενος Ἅγιος τυπικῶς εἰς η ΄ :
θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι , ἔχουν τά ἀνωτέρω ἅπαντα καί :
α. δύο δοξαστικά ἰδιόμελα εἰς τόν ἑσπερινόν , κάθισμα στιχολογίας εἰς τόν ὄρθρον , κοντάκιον , οἶκον , ἐξαποστειλάριον ·
β. ὁμοίως καί ὅσαι ἐκ τῶν ἀκολουθιῶν ἔχουν , τά ἀνωτέρω , καί λιτήν μέ δοξαστικόν , ἤ καί μόνον δοξαστικόν λιτῆς ·
γ. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί κάθισμα πολυελέου , πολυέλεον καί Ευαγγέλιον εἰς τόν ὄρθρον ·
δ. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω , καί μικρόν ἁσπερινόν .
ε. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν ἀναγνώματα εἰς τόν ἑσπερινόν .
εἰς αὐτάς τάς περιπτώσεις , ἔχωμεν :
Ἑορταζόμενον ἅγιον , τυπικῶς εἰς η ΄...ὀκτώ .
καί ψάλλεται ἡ ακολουθία , μέ κανόνα τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , ἐκ τοῦ ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΥ εἰς τόν ὄρθρον , ἔξ τροπάρια τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , καί ὀκτώ τοῦ Ἁγίου , μέ δοξολογίαν μεγάλην καί ἀπολυτίκιον τοῦ Ἑορταζομένου Ἁγίου , καί ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ , Δόξα ..καί νῦν .ὁμόηχον ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ , ἐκ τῶν πρώτων , ἐκ τῶν ἀναστασίμων , π.χ. Τοῦ Γαβριήλ φθεγξαμένου Σου ΠΑΡΘΕΝΕ ... .
ὁμοίως τά ἀπολυτίκια , καί εἰς τόν ἑσπερινόν , καί εἰς τόν ὄρθρον ·
4. Πανηγυρικῶς , τυπικῶς , ἑορταζόμενοι Ἅγιοι ...
θεωροῦνται εἰς τήν τυπικήν διάταξιν , ὄσοι ἐστάθησαν ὁρόσημο εἰς τήν διακονίαν των , εἰς τήν τάξην των , καί φῶτα , μίμησις ἑτέρων , καί κατά κόρον , τιμῶνται μέ ἀγρυπνία, π.χ. :
Ἄγιος Ἰωάννης Θεολόγος ,
Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος ,
Ἅγιος Νικόλαος , καί λοιποί...
Ἅγιοι : Γεώργιος , Δημήτριος ,
κλ.
Ὅσιοι :Ἀντώνιος , Εὐθύμιος , Παΐσιος ...κλ.
Εἰς τάς περιπτώσεις ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η ΄...ὀκτώ .., καί πανηγυρικῶς , γίενεται ....κατάλυσις ἐλαίου , δηλαδή , ἄν τύχει ἡ ἑορτή ἐν ἡμέρᾳ Δευτέρα {-Τετάρτῃ -Παρασκευή , κατά τάς ὁποίας κανονικά εἶναι νηστεία , τότε , γίνεται κατάλυσις εἰς τήν τράπεζαν .
Νά διευκρινίσωμεν , ὅτι ὁ χωρισμός , διαχωρισμός αὐτός τῶν ἀκολουθιῶν , εἶναι μόνο , διά τήν στρατευομένην Ἐκκλησίαν , καί τυπικῶς μόνον ·
εἰς τήν Θριαμβεύουσαν ἐκκλησίαν ἐν οὐρανοῖς τῶν πρωτοτόκων , μεγάλως καί πλήρως, τετίμηνται ἐκ τοῦ Θεοῦ , πανηγυρικῶς, ἀφοῦ , διά τοῦ βίου καί πολιτείας των καί θυσιαστικῆς των ἀγάπης , ἐδόξασαν τόν Θεόν , καί ἀνταποδίδει... τούς δοξάζοντας με δοξάσω...λέγει ἡ Γραφή .
Διά πρεσβειῶν αὐτῶν ἁγίων , καίδιά μεσιτείας , τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, εἴθε νά δοξασθῆ , καί ἀπό ἕνα ἕκαστον ἡμῶν τῶν ἁμαρτωλῶν , τό Πανάγιον ὄνομα τοῦ θεοῦ , ἀμήν . γένοιτο .
ἐκ τῆς ἱεραποστολῆς .
βκ Ἰουν. ε ΄ 5-6-2020 .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου