ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ , χαῖρε , Κεχαριτωμένη ΜΑΡΙΑ , ὁ Κύριος , μετά Σοῦ · Εὐλογημένη Σύ ἐν γυναιξί , καί εὐλογημένος , ὁ καρπός τῆς κοιλίας Σου · ὅτι Σωτῆρα ἔτεκες, τῶν ψυχῶν ἡμῶν ..
ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΜΗΤΕΡ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΠΑΝΑΓΙΑ ! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ CΟΙ , ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΘΕΟΤΟΚΕ !!! --- ὙΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, σῶσον ἡμᾶς, τήν ἐκκλησίαν σου, τήν ποίμνην σου, τούς μοναχούς σου, τό ὄρος σου,τά ἔθνη σου, τήν νεολαίαν σου, τόν λαόν, καί χώραν ταύτην καί τόν κόσμον σου ἅπαντα. Ἀμήν ---Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ, νά εἶναι :βοηθός, ὁδηγός, ἰατρός, συνεργός, ἀρωγός, ἀγωγός, φωτισμός,στηριγμός, ὁπλισμός, στολισμός,πλουτισμός, χορηγός, κάθε θεϊκῆς ἀγαθότητος στήν ζωήν σας.

Δευτέρα 8 Ιουνίου 2020

ΤΟ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟΝ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ


          
                      ΤΟ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟΝ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ 


   Ψ α λ τ ή ρ ι ο ν .......
  να πό τά λειτουργικά βιβλία τς ρθοδόξου κκλησίας  μας  καί πίστεως ·
   να πό τά πτά  ποιητικά-διδακτικά βιβλία τς Παλαις Διαθήκης ·
   Εναι τό ...« εαγγέλιον τς Παλαις  Διαθήκης » · 
γκόλπιον καί ντρύφημα τν μοναχν .
   Περιέχει ρν ΄ , 150 καί 1 ,  ψαλμούς ,  ( τελευταος εναι χωρίς ρίθμησι , ) κατά τό πλεστον , το Προφητάνακτος Δαυίδ , μέ χρόνον συγγραφς , από τό   1005-966 π.χ.
   Ο λλοι συγγραφες τν ψαλμν το ψαλτηρίου , πως ναγράφονται είς τό προοίμιον τν ψαλμν , εναι , σαφ , ο υοί Κορέ , καί νας γνωστος , μέ χρόνον συγγραφς μεταγενέστερον τν το Δαυίδ · 
   ναλόγως το περιεχομένου των , δύναται νά χωρισθον ες :
μνολογικούς : 8 , 19, 29 , 33 , 46 , 47 , 48 , 76 ,  84 , 87 , 93 , 96 ,
100 , 103 , 104. 105. 106 ,113 , 114 , 117 , 122 , 135 , 136 , 145-150 .  
δοξολογικούς : 18 , 21 , 30 , 33 , 34 , 40 , 65 , 67 , 68 , 92 , 118 , 118 , 124 , 129 , 138 , 144 .
δεήσεων : 12 , 44 , 60 , 74 , 79 , 80 , 83 , 86 , 106 , 123 , 129 , 137.
τομικοί -προσωπικοί : 3 , 5 , 6 , 7 , 13 , 17 , 22 , 25 , 26 , 28 , 31 , 35 , 38 , 42 , 43 , 51 , 54 , 55 , 56 , 57 , 59 , 63 , 64 - 71 , 77 , 86 , 102 , 120 , 130 , 140 , 141 , 142 , 143 .
μετανοίας : 50 , 55 , 56 , 6 , 37 , 25 , 31 , 101 , 129 , 142 .
μικτοί , γενικοί : 27 , 31 , 28 , 57 , 89 , 119 , 1 , 112 , 127 , 32 , 37 , 73 , 81 , 82 , 95 , 110 . 
  ψαλμός ργ ΄ (103ος) , εναι δοξολογικός καί προοιμιακός τς σπερινς κολουθίας .
    ξάψαλμος εναι ο ψαλμοί : 3 , 37 , 62 , 87 , 102 , 142 .
   Τινές ξ ᾿ ατν εναι καί ψαλμοί , μεσσιακοί , σχατολογικοί .

  μελέτη καί ναγνωση των λκύει τήν θεία χάριν , νακαινίζει τόν νθρωπον , τιθασσεύει τόν θυμόν , γαληνεύει καί καταπαύει τρικυμίας λογισμν , πελαύνει πνεύματα πονηρίας , κατευνάζει τά πάθη , προετοιμάζει τήν ψυχήν διά σκηνή τς θείας χάριτος · χαλιναγωγε τήν κλίσιν πρόςτήν μαρτίαν · στηρίζει κλονουμένους · μψυχώνει τούς ργάτας τν ρετν · νώνει τά διεσττα · προσελκύει τήν γάπην · κατανύσσει · καθαρίζει τήν ψυχήν · διεγείρει πρός μετάνοιαν · 
    πεντηκοστός ψαλμός ,   τς μετανοίας , εναι πρτος ποος γάφη πό τόν Δαυίδ , ταν λεγχόμενος πό τόν Νάθαν , λθεν ες αυτόν , μετενόησε , διά τό διπλό θανάσιμο του μάρτημα, καί στράφη πρός θεόν διά τς μετανοίας . 

   καστος ψαλμός , ναφέρεται ες πολλά και διάφορα θέματα , καί κρύπτει πολλά νοήματα , πνευματικά μαργαριτάρια , ρχίζει μέ ναφορά ες τά ρατά καί νάγεται ες ψηλά νοήματα πνευματικά.
   Πολλάκις νας ψαλμός , νας στίχος  χει πολλές ρμηνεες , καί γίνετι ραιότερος , μέ τά δύο μιστίχια τά ποα ποτελον κατά τό πλεστον τήν δομήν τν ψαλμν  καί συνήθως , τό νόημα λοκληρώνεται , μέ τήν ρμονία τν δύο μιστιχίων · π.χ. 

 πάσης συντελείας εδον πέρας -πλατεα ντολή σου σφόδρα · 
πό τν κριμάτων σου οκ ξέκλινα -τι σύ νομοθέτησας με ·
πό τν ντολν σου συνκα - διά τοτο μίσησα πσαν δόν δικίας ·
παρανόμους μίσησα  - τόν δέ νόμον σου γάπησα · 
λύτρωσαί με πό συκοφαντίας νθρώπων  - καί φυλάξω τάς ντολάς σου ·
καιρός το ποισαι τ Κυρί -διασκέδασαν τόν νόμον σου ....

  Ες τό βιβλίον τν ψαλμν ναγράφονται καί α ννέα βιβλικαί δαί , α ποαι κυρίως εναι ες χρσην τν ν μονας τελουμένων ερν κολουθιν , καί πετέλεσαν τήν βάσιν διά τάς ννέα δάς τν κανόνων . 
   Τό ψαλτήριον εναι καί τό μόνο βιβλίον τς Παλαις διαθήκης , τό ποον χρησιμοποιεται  καί ες τήν θείαν λειτουργίαν , μέ πιλογή στίχων , ες διάφορα σημεα τς θ. Λειτουργίας .
φέλεια του μεγίστη , καί καινοποιε , νεοργε τήν ψυχήν , καί τοιμάζει διά πνευματικήν νοδον καί πορείαν ·
καί πως λέγει να δίστιχον ες τούς ψαλμούς :
     Δαυίδ τό Ψαλτήριον , ο λίθοι λόγοι , 
     λλον Γολιάθ  συντρίβουσι , τά πάθη .
καί κόμα στίχοι ες τόν Δαυίδ τό προφήτην καί βασιλεα :
Σίγησον ρφε , ίψον ρμ τήν λύραν ·
Τρίπους Δελφος δύνων ες λήθην τι ·
Δαυίδ γάρ μν , Πνεύματος κρούων λύραν , 
τρανο τά κρυφά το Θεο μυστηρίων ·
πληθύν παλαν στορε τεραστίων , 
κινε πρός μνον το κτίσαντος τήν κτσιν ·
σώζων παντας , μυσταγωγε καί γράφει , 
μαρτάνοντας ες πιστροφήν θέρει ·
πολλος σύν λλοις το Κριτο δηλν  κρίσιν ,
σμήχειν διδάσκει  ψυχικάς μαρτάδας . 

    Χωρίζεται ες κ ΄...20 τμήματα , καλούμενα καθίσματα .
   καστον κάθισμα , ποδιαιρεται ες τρία τμήματα  , καλούμενα ντίφωνα, στάσεις · 
κάστη δέ στάσις , ντίφωνο περιλαμβάνει συνήθως , 3 ψαλμούς , λλά  καί σέ ρκετά περιλαμβάνει δύο, καί ες λάχιστα μόνο ναν ψαλμόν .
    νάγνωσις , ψαλμωδία τν καθισμάτων , καλεται : «στιχολογία ψαλτηρίου » · 
ταν στιχολογεται καθόμεθα ο κούοντες , καί διά τοτο λέγεται καί ...κάθισμα .
  Κανονικς , ναγινώσκεται πέναντι το Δεσποτικο Θρόνου , ες τό μέσον το ναο , λλα πολλάκις ς εθισται ν τας ερας Μονας , στιχολογεται πό τό ναλογιό , πό τόν χορόν  . 
   ρχεται δέ ς ξς .:
    ναγνώστης  ( , ναγνώστρια τς κολουθίας , ες τάς γυναικείας Μονάς ) τς κολουθίας , μετά τά ερηνικά το ερέως , λέγει :...   Κύριε, λέησον · Κύριε , λέησον · Κύριε , λέησον ... Δόξα Πατρί καί Υἱῶ ......  καί ναγινώσκων τό ψαλτήριον συμπληρώνει : καί νν καί εί ...
   Πληρωθείσης τς πρώτης στάσεωςς λέγει : 
Δόξα Πατρί καί ....
 καί ναγνώστης τς άκολουθίας λέγει :...
 καί νν καί εί .... 
λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
 λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
Κύριε, λέησον · Κύριε , λέησον · Κύριε , λέησον ... Δόξα Πατρί καί Υἱῶ ......  
καί ναγινώσκων τό ψαλτήριον συμπληρώνει : 
...καί νν καί εί ...  μήν ...
συνεχίζων μοίως τήν δευτέραν στάσιν  · 
   Τό ατό ποιε , ταν τελειώσει καί δευτέρα στασις, καί πάλι , ς νωτέρω :
Δόξα Πατρί  ....
 καί ναγνώστης τς άκολουθίας λέγει :...
 καί νν καί εί .... 
λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
 λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
Κύριε, λέησον · Κύριε , λέησον · Κύριε , λέησον ... Δόξα Πατρί καί Υἱῶ ......  καί ναγινώσκων τό ψαλτήριον συμπληρώνει : καί νν καί εί ...  μήν ... , συνεχίζων μοίως τήν τρίτην στάσιν .
   Περαιωθείσης τς τρίτης στάσεως , συνεχίζει , λοκληρώνων ναγνώστης τήν στιχολογίαν το ψαλτηρίου καί λέγει :
Δόξα Πατρί καί .... καί νν καί εί .... 
λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
 λληλούϊα , λληλούϊα , λληλούϊα , δόξα σοι θεός ·
λπίς μν , Κύριε , δόξα σοι .
   Μετά τήν νάγνωσιν τς στιχολογίας , ερεύς ποιε μικράν συναπτήν , καί μετά ψάλλετιαι τό κάθισμα τς ντιστοίχου στιχολογίας πό τό μηαον , σάκις γίνεται στιχολογία ν ρθρ .
   Συνηθίζεται , μόνο ες ορτάς, καί μνήμας ορταζομένων γίων καί Κυριακάς, νά γίνονται συναπταί , μετά τήν νάγωσιν το ψαλτηρίου · καθημερινς , μετά τήν νάγνωσιν το ψαλτηρίου , δέν ποιε συναπτήν ερεύς , άλλα μέσως ψάλλεται τό καθισμα . 

    περίοδος το ψαλτηρίου ρχεται τό Σάββατο σπέρας , ες τόν σπερινόν , καί λοκληρώνεται  τό πόμενο Σάββατο ες τήν κολουθίαν το ρθρου .

   Δέν στιχολογεται ψαλτήριον , πό , τήν Μεγάλην Πέμπτην , ως τήν ρθρινήν κολουθίαν το Σαββάτου τς Διακαινησίμου βδομάδος . μοίως δέν στιχολογεται ψαλτήριον τό σπέρας τς Κυριακς , καθώς καί τό σπέρας , τς κυριωνύμου μέρας , ταν τελεται γρυπνία . 
   Ες τόν σπερινόν το Σαββάτου , ρχεται πάντοτε τό Ψαλτήριον , καί στιχολογεται τό πρτον , α΄κάθισμα , τό ποον  οδέποτε καταλιμπάνεται , κόμα καί ν χει προηγηθ γρυπνία τό σπέρας τς Παρασκευς , καί ες τόν σπερινόν το Σαββάτου  μέ μνήμη ορταζομένου γίου , το ποίου τυπική διάταξις προβλέπει ..Μακάριος νήρ , τοι μία στάσην , λόγω το πανηγυρικο χαρακτρος .
   μως ς ρχή το Ψαλτηρίου , δέν καταλιμπάνεται τό πόλοιπν κάθισμα, λλα ναγινώσκεται λόκληρον , τοι , ψάλλεται πρώτη στάσις , Μακάριος νήρ ... κατά τό σύνηθες, καί νγινώσκονται ο δύο πόλοιπες στάσεις .

  Στιχολογεται , ν σπεριν , ρθρ , καθημερινς , κατά δέ τήν Μεγάλην Τεσσαρακοστήν καί ες τάς ρας .

   Τό Μεγάλο Σάββατο , στιχολογεται τό 17ον , ιζ ΄κάθισμα, τοι μωμος , με τά γκώμια , προτάσσοντες , να στίχο το μώμου , πρό κάστου τροπαρίου τν γκωμίων . 

   Ες τόν σπερινόν , στιχολογεται , μετά τήν μεγάλην συναπτήν  , ες δέ τόν ρθρον , μετά τά πολυτίκια , μετά τό Θεός Κύριος ...

   Ες τάς ρας τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς , στιχολογεται , μετά τούς ψαλμούς τς ρας .

  Ες τούς μικρούς σπερινούς , τοι τν σπερινν πρό τν γρυπνιν , καί ν ποδείπνοις , δέν γίνεται στιχολογία ψαλτηρίου .

   Ες τούς σπερινούς τν ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ορτν , ντικαθίσταται τό νδιάτακτον κάθισμα , μέ τήν πρώτην στάσην το α΄καθίσματος , τοι : Μακάριος νήρ ...

   φ ᾿ σπέρας τν Δεσποτικν ορτν , δέν στιχολογεται κάθισμα ψαλτηρίου · λλά άν τύχη Δεσποτική ορτή ν μέρ Κυριακ , τό Σάββατο σπέρας , στιχολογεται κανονικά λο τό πρτον κάθισμα .

  Μέ ατάς τάς διευκρινίσεις , χωμε ς κατωτέρω , τήν στιχολογίαν τν καθισμάτων το Ψαλτηρίου ν τας μέραις τς βδομάδος  :...

Σάββατον σπέρας : α ΄κάθισμα .
Κυριακή ν ρθρ, : β ΄ , γ΄     (ιζ΄)   ν σπεριν  :  -----------
Δευτέρα ν ρθρ   :  δ   , ΄ε΄             ν σπεριν  :   στ΄·
Τρίτη ν ρθρ       :  ζ ΄  ,  η΄·           ν σπεριν  :   θ ΄· 
Τετάρτη ν ρθρ   :  ι΄   .   ια΄ ·         ν σπεριν  :  ιβ΄·
Πέμπτη ν ρθρ    :  ιγ΄  ,  ιδ΄ ·         ν σπεριν  :   ιε΄·
Παρασκ. ν ρθρ   :  ιθ΄  ,  κ΄ ·          ν σπεριν  :  ιη΄ ·
Σάββατο ν ρθρ   :  ιστ΄ ,  ιζ΄ .

   Ατή στιχολογία , τηρεται πό τήν Κυριακήν τν γίων Πάντων  , ως ιδ ΄, Νοεμβ ·
 μοίως πό :Δεκ. κ , ΄ ως  τήν Μεγάλην καί γίαν καί εράν Τεσσαρακοστήν .

  πό δέ ιε΄Νοεμβ , ως Δεκεμβ. κ ΄ , μεταφέρεται τό κάθισμα το σπερινο το Ψαλτηρίου , ες τόν ρθρον , τοι , ναγινώσκονται ν ρθρ τρία καθίσματα , ες δέ τόν σπερινόν , ναγινώσκεται καθ ᾿ λας τάς μέρας  , τό ιη ΄κάθισμα, τοι τό : Πρός Κύριον .... 

   Κατά τήν γίαν καί μεγάλην  Τεσσαρακοστήν , ναγινώσκεται δίς τό λον ψαλτήριον κάστη βδομάδα .

   Ες ατήν τήν περίπτωσην , τς γ. καί Μεγ. Τεσσαρακοστήν , στιχολογία το Ψαλτηρίου γίνεται οτως :...

 Σάββατον ν σπεριν τό α΄κάθισμα ·
Κυριακ ν ρθρ :   β΄, γ΄, ιζ΄  ·  ν σπεριν :_________
Δευτέρ ν ρθρ :   δ΄, ε΄, στ΄   · ν Α΄ρα : - -- , ν Γ΄ρα : ζ ·
ν ΣΤ΄ρα : η΄ , ν Θ΄ρα : θ΄  ·   ν σπεριν :       ιη ΄·
 Τρίτ  ν ρθρ :   ι΄, ια΄, ιβ΄   ·   ν Α΄ρα : ιγ΄ , ν Γ΄ρα : ιδ΄ ·
ν ΣΤ΄ρα : ιε΄ , ν Θ΄ρα : ιστ  ·  ν σπεριν :       ιη ΄· 
Τετάρτ ,  ν ρθρ : ιθ΄, κ΄, α΄  ·  ν Α΄ρα : β΄, ν Γ΄ρα :γ΄ ·
ν ΣΤ΄ρα : δ΄ , ν Θ΄ρα : ε΄  ·     ν σπεριν :       ιη ΄·
Πέμπτ , ν ρθρ :  στ΄, ζ΄, η΄  ·  ν Α΄ρα : θ΄, ν Γ΄ρα : ι΄ ·
ν ΣΤ΄ρα : ια΄ , ν Θ΄ρα : ιβ΄  ·   ν σπεριν :       ιη ΄·
Παρασκ. ν ρθρ :   ιγ΄, ιδ΄, ιε΄ ·   ν Α΄ρα : -- , ν Γ΄ρα : ιθ ΄
ν ΣΤ΄ρα : κ΄ , ν Θ΄ρα : --  · -    ν σπεριν :       ιη ΄·
   Σαββάτ : ν ρθρ : ιστ ΄, ιζ΄ .

   Κατά τήν γίαν καί μΜεγάλην βδομάδα , στιχολογεται παξ  , μέχρι τήν Μεγάλην Τετάρτην καί στιχολογεται οτως :

Σάββατον Λαζάρου σπέρας : τό α ΄κάθισμα ·
Κυριακή Βαΐων ν ρθρ : β΄, γ΄,  καί πολεέλεος  · πέρας  ---
Μεγ. Δευτέρα  : ν ρθρ : δ΄, ε΄, στ΄·   ν Α΄ρα : -- , ν Γ΄ρα : ζ΄  , ν ΣΤ΄ρα : η ΄ , ν Θ΄ρα : --  · -    ν σπεριν :       ιη ΄· 
Μεγ. Τρίτη : ν ρθρ :  θ΄, ι΄, ια΄ ·   ν Α΄ρα : --, ν Γ΄ρα : ιβ΄ , ν ΣΤ΄ρα : ιγ΄ , ν Θ΄ρα : --  ·   ν σπεριν :       ιη ΄·
Μεγ. Τετάρτη : ν ρθρ :   ιδ΄, ιε΄, ιστ΄,  ·   ν Α΄ρα : -- , ν Γ΄ρα : ιθ ΄· ν ΣΤ΄ρα : κ΄ , ν Θ΄ρα : - ·  ν σπεριν :       ιη ΄·
Μεγ. Σάββοτο : ιζ΄ ,  τοι μωμος μαζί μέ τά γκώμια .
  
   σάκις τελεται γρυπνία ν τ σπεριν τς κυριωνύμου μέρας , τοι , μετά τήν γρυπνίαν , δέν στιχολογεται κάθισμα ψαλτηρίου , καθώς μεταφέρεται , τρόπον τινά, ς γ΄ στιχολογία, μέ τόν πολυέλεον , κτλ , κτός ν τύχ γρυπνία Παρασκευή Σάββατον σπέρας , πότε στιχολογεται κανονικς .

   άν τύχ , ορταζόμενος γιος ες : η΄ καί τυπική διάταξις ζητε :Μακάριος νήρ , καταλιμπάνεται τό νδιάτακτον τς σειρς κάθισμα ψαλτηρίου , παρεκτός καί τύχ Σάββατον σπέρας , που στιχολογεται λόκληρον τό α΄κάθισμα · ν τοιαύτ περιπτώσει , ψάλλεται πρώτη στάσις, καί στιχολογονται α πόλοιπες δύο .

   Μετά τήν στιχολογίαν τν καθισμάτων ψαλτηρίου ν σπεριν καί ρθρ , Κυριακν καί ορτν , γίνεται μικρά συναπτή πό το ερέως , λλά χι ες τήν στιχολογίαν τν ψαλτηρίω ν ραις , τς γ. καί Μεγ. Τεσσαρακοστς  , καί τν καθημερινν .

   Ατή εναι ρχαία καί κριβής τάξις στιχολογίας ψαλτηρίου ν τας ερας κολουθίαις · κατ ᾿ οκομίαν μως συνήθως , πικρατε ν πσι , πρώτη περίπτωσις, μέ στιχολογία δύο καθισμάτων ψαλτηρίου ν ρθρ , καί να ν σπεριν , καθ ᾿ λον τό τος .

   πάρχουν μως καί  εραί Μοναί , α ποαι τηρον , τήν ρχαίαν ατήν καί ραίαν τάξιν . 

   Εθε πάντες νά στιχιούμεθα πρός τήν διδασκαλίαν καί νουθεσίας τν γίων Πατέρων τς κκλησίας μας , να σφαλς καί κλινς πορευόμεθα, τήν δόν τς σωτηρίας, ς γένοιτο πάντας μς πιτυχεν , διά πρεσβειν τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΑΧΡΑΝΤΟΥ , ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ, ΕΝΔΟΞΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΗΜΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ. μήν . Γένοιτο. .....
κ τς εραποστολς .
βκ΄ουν. στ ΄   7-6-2020.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *