ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ , χαῖρε , Κεχαριτωμένη ΜΑΡΙΑ , ὁ Κύριος , μετά Σοῦ · Εὐλογημένη Σύ ἐν γυναιξί , καί εὐλογημένος , ὁ καρπός τῆς κοιλίας Σου · ὅτι Σωτῆρα ἔτεκες, τῶν ψυχῶν ἡμῶν ..
ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΜΗΤΕΡ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΠΑΝΑΓΙΑ ! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ CΟΙ , ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΘΕΟΤΟΚΕ !!! --- ὙΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, σῶσον ἡμᾶς, τήν ἐκκλησίαν σου, τήν ποίμνην σου, τούς μοναχούς σου, τό ὄρος σου,τά ἔθνη σου, τήν νεολαίαν σου, τόν λαόν, καί χώραν ταύτην καί τόν κόσμον σου ἅπαντα. Ἀμήν ---Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ, νά εἶναι :βοηθός, ὁδηγός, ἰατρός, συνεργός, ἀρωγός, ἀγωγός, φωτισμός,στηριγμός, ὁπλισμός, στολισμός,πλουτισμός, χορηγός, κάθε θεϊκῆς ἀγαθότητος στήν ζωήν σας.

Κυριακή 2 Μαΐου 2021

Τά ἐγκώμια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου

 

                         Τά γκώμια το Μεγάλου Σαββάτου 

 

 

   Α πηγαί τς πίστεώς μας εναι , Αγία Γραφή , καί ερά Παράδοσις . 

  Καί πως λεγει γιος Παλος  : ...πως μς παρέδωσαν καί παρελάβομεν ......

 

   τσι χωμε καί στήν πορεία τν χρόνων , τά ερά θη και θιμα  , τά παραδοσιακά, ίερά και νοίγματα τν εσεβν ψυχν , τν ψυχν γαπόντων τήν πίστιν , καί  τά θεα , κα κφράζοντα τό περίσσευμα τς γάπης των πρός τόν θεόν , καί γίνονται ποδεκτά πό τήν κκλησία , ς μέρος λατρείας , βοηθοντα τήν ψυχήν , τόν γνα , καί τήν προσπάθειαν μεταβάσεως πό τό κατ ᾿ εκόνα στό καθ ᾿  μοίωσιν .

 

   τσι ρχονται τά γκώμια, να καταλάβουν σημαντική θέσην στήν λατρείαν , καί στήν κφρασην τς εσεβείας , το πόθου , τς πίστεως , τς γάπης , τς ποδοχς τς Σταυρικς θυσίας το Χριστο , τήν κφρασιν τς συμμετοχς στό Θεον Πάθος , 

καί τήν προσπάθεια, γνα ,διάθεση γνος τν πιστν .

 

   Τά γκώμια , ναφέρονται ες τήν κκλησίαν μας , πό τόν δωδέκατον , ιβ΄αἰῶνα . 

 

   γκώμιον σημαίνει , λόγος  παραινετικός , μνος παινετικός , προτρεπτικός , ν πομπ μετά συνοδείας · 

 

  Τά γκώμια τν Πατέρων πρός τούς γίους μας , εναι λόγοι παινετικοί , διδακτικοί , δοξολογικοί .

 

   Τά γκώμια το Μεγάλου Σαββάτου  , εναι δίστιχα , μετατρεπόμενα σέ θρνον πιτάφιον , ν καί οδαμο ναφέρεται περί θρήνου .

 

   Εναι μετρίας ποιητικς  ξίας , θεολογικς καί ες ψος νοημάτων ποδεέστερα τς  κεντρικς θεοπρεπεστάτης κολουθίας , ποία κολουθία εναι πλήρης θεολογικν νοημάτων , ψους καί βάθους , 

πήχησις το γίου Πνεύματος , 

μεγαλεον ρθοδοξίας , 

Πνεύματος γίου πιδημία , 

Πατέρων συναυλία , 

χορός τν ρχιερέων , 

καύχημα τν ερέων

δόξα τν μοναστν , 

προϊόν σκητικς καί πνευματικς καθαρς ζως , 

καθώς καί πσαι α λοιπαί εραί κολουθίαι , καί δή τς γίας καί Μεγάλης βδομάδος .

 

 λα ατά μεταφέρουν τήν ψυχήν  , μετά το ναβαίνοντος ες εροσόλυμα, καί νάρτησιν ποιοντος ες τον Σταυρόν , καί ες τόν Γολγοθ , καί μυστικς κφράζεται, κατανοεται λόγος το γίου γνατίου το Θεοφόρου :.... μός ρως σταύρωται , κγώ κοινωνσαι , τούτου  το πάθους πείγομαι ....

 

   Τά γκώμια μφαίνουν πλότητα σκέψεως , συναισθηματκόν πλοτον , πόθον γαπώσης καί ποθούσης τόν Κύριον ψυχς , νίοτε καί γανάκτηση διά τήν δικίαν , καί καταδίκην , καί κατά κάποιον τρόπον παρουσιάζουν τό Θεο Πάθος , σάν μισητόν καί κακόν · 

 

   Ατό μως εναι νάντιον , ντίθετον  ντελς ξένον προς τήν θείαν μεγαλειότητα , τήν περτάτην γάπην , τήν κούσιον ποδοχς το θείου Πάθους , καί οσίαν το Θεανθρώπου , ποος κουσίως πέρ μν παθε , καί τά πάντα προσίεται, να σώσ τόν νθρωπον .

 

   Τό νόημα τν γκωμίων εναι κάπως ...ντίθετα, μέ τό νόημα τν τροπαρίων τς κολουθίας , καί τς νσαρκωμένης θείας γάπης .

 

    Χριστός, ς πρόβατον πί σφαγή χθη , καί ς μνός φωνος , ναντίον το κείροντος ατόν ...οτως κολούθει καί δέχεται τό Πάθος .

 

   γιναν μως δεκτά καί γαπητά πό τόν πιστόν λαόν μας , ποος συμπονε, συναλγε στό θεο Πάθος .

 

   Εναι σέ τρες στάσεις, μέ διαφορετικό ριθμόν γκωμίων τροπαρίων σέ κάθε στάση.

 

    συγράψας τά γκώμια, γνώστης πωσδήποτε τς κκλησιαστικς τάξεως , καί δή μοναστηριακς , καί τυπικο, θεσε  σάν βάση , τόν μωμον , τόν πέροχον ατόν Μεσσιακόν ψαλμόν , ποος εναι μεγαλύτερος ψαλμός το Ψαλτηρίου , καί μόνος του ποτελε να κάθισμα .

 

   Χωρισμένος σέ τρες στάσεις, πως τά καθίσματα το ψαλτηρίου , καί συγγραφέας τν γκωμίων συνέθεσε τούς στίχους τν γκωμίων , καί προτάσσει πρίν πό κάθε στίχο τν γκωμίων , να στίχο το μώμου..

π.χ..

λεγει...Μακάριοι ο μωμοι ν δ  ,  ο πορευόμενοι ν νόμ Κυρίου.....

καί τοποθετει να στίχο τν γκωμίων ....

π.χ...

ζωή ν τάφ .....

 

   Μετά τόν δεύτερον στίχον το ψαλμο :...

...Μακάριοι ο ξερευνντες τά μαρτύρια ατο...

και πάλιν τοποθετε τόν πόμενο στίχο τν γκωμίων .

 

     Καί οτως , σους στίχους χει πρώτη , δευτέρα, καί τρίτη στάσις το ψαλμο , τόσα ντίστοιχα σέ κάθε στάση πάρχουν  τροπάρια , στροφές, γκωμίων .

 

   Σέ κάθε στάση , κάνει ατηση , μικρά συναπτή ερεύς , καί μετά τήν κφώνηση , ρχίζει διος, τήν πομένη στάση , καί συνεχίζει χορός .

 

  ΠΑΝΑΓΙΑ μας φαίνεται νά χει τό κύριο ρόλο καί πρωτοστατε στά τροπάρια και κφράσεις, τά ποα φυσικά, δέν εναι λόγια, κφράσεις τς  ΠΑΝΑΓΙΑΣ , λλά, το μνογράφου ποος προσπαθε νά μς δώσει νά μβαθύνουμε, νά καταλάβουμε τήν καρδιά, καί ψυχή τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, κατά τό νθρπινον .

 

   μως ΠΑΝΑΓΙΑ δεν επε οτε να λόγο στόν Γολγοθ,  εχε τόν τέταρτον σταυρό στό γολγοθ, στήν καρδιάΤης , λλά συμμερίζεται τό ργο το Υο καί Θεο Της , καί σιωπ, μέ μία πνευματική , θεϊκή ρχοντιά καί μεγαλειότητα .

 

  Αλλά μς συγκλονίζει , ταν ψάλλουμε , ατό πού θέτει ες τό ερό Της στόμα :...!!!!! γλυκύ μου αρ , γλυκύτατον μου τέκνον ....

 

  Διακρίνομε μως καί μέσα ες τήν πλότητα των , νίοτε καί βαθος θεολογικό , καί μηνύματα σημαντικά , πως ταν ψάλλομεν τό εγκώμιον :...

   σπερ πελεκάν , τετρωμένος τς πλευρς σου Λόγε ,  σούς  θανόντας παδας νέστησας , πιστάξας ζωτικούς ατος κρουνούς.

 

   τί σημαίνει ατό;

 

πελεκάνος εναι τό πλέον φιλόστοργο πουλί , καί ταν ερεθ σέ νάγκη καί δεν μπορε νά δωσει , νά φέρει τροφή στά παιδιά του , στά πουλάκια του , τρυπάει μέ τό άμφος τήν πλευράν του , τρέχει αμα , καί μέ ατό τρέφει τά πουλάκια του ·ατός βέβαια πεθαίνει πό τήν αμορραγία, λλα σώζονται τά πουλάκια του.

 

   Καί ατήν τήν φιλοστοργία βάζει , θέτει , προσαρμόζει μνογράφος στόν Χριστόν, ποος κανε τό διο θεοπρεπς, καί ποθανατίζει θεπρεπέστατα ,  καί θυσιαστικς  · εμασταν νεκρωμένοι πό τήν μαρτίαν ,κεντήθη τήν Θείαν πλευράν , ρευσε Αμα, καί μς φησε σέ πόσι αωνίου ζως .

 

   Μετά τό τέλος τς τρίτης στάσεως , συνεχίζονται καί ψάλλονται τά ναστάσιμα ελογητάρια , ργς .

 

  Ψάλλονται , στιχολογονται τά γκώμια , ες τήν ρχήν τς κολουθίας, μετά τόν ξάψαλμο , καί τό Θεός Κύριος....καί τά πολυτίκια,  ες τήν θεση το ψαλτηρίου , κε που ψαλτο μωμος.

 

  Τό ψαλτήριον , τήν γία καί Μεγάλη βδομαδα, λοκληρώνεται λο , μέχρι τήν Μεγάλη Τετάρτη καί μετά διακόπτεται, ργε μέχρι τό Σάββατο τς Διακαινησίμου ,καί ρχίζει πάλιν μέ  τόν σπερινόν τς ορτς το Θωμ..

 

   Στιχολογεται λον πλήν το μώμου , ποος στιχολογεται στήν κολουθία το ρθρου το Μεγάλου Σαββάτου , μέ τά γκώμια .

 

   Κατά τήν μοναστηριακή τάξιν , στιχολογεται , καί ερεύς θυμιάζει σέ κάθε στίχο πέριξ το πιταφίου , ποος ες τά μοναστήρια, εναι λιτός πλός, πί τραπεζίου επρεπισμένου .

διάρκειά των εναι μία ρα καί δέκα πέντε λεπτά .

 

   Ο στίχοι το μώμου , καί ες τίς τρες στάσεις εναι 176 ,  τόσα τροπάρια γκωμίων καί προστίθενται καί τά :...Δόξα ...καί νν ...

τν τριν στάσεων καί παναληψιν τινν  , φθάνουν ες τόν ριθμόν τν 185.

 

   Ες τάς νορίας, διά συντομία καί πρακτικούς λόγους , χουν πιλεχθε μερικά πό κάθε στάση καί  λέγονται πό τν χορν χοροδίας .

 

   Τό συγκινητικό  εναι , τι μέ πόθο καί λαχτάρα τά περιμένουν ο νθρωποι , ο πιστοί καί δή ο νέοι , καί φανερώνεται οτως βαθειά πίστη μας  ποία δέν λλοιώνεται , μέ ποιες λλοιώσεις καί ν προσπαθον νά φέρουν καί νά εσαγάγουν , τινές .

 

   ς ρυθμίσωμεν τήν ζωή μας, καί να περιπατήσωμεν κατά τόν νόμον καί ντολάς το Κυρίου , να γίνεται ψυχή μας, να μέρος κατάλληλο, σάν τό νώγεον στρωμμένον , να δειπνήσει   Χριστός, μέ παρατιθέμενα , στό δειπνον , τήν πίστην , εσέβεια, καί ρθή πορεία στήν ζωή μας, καί γίνεται πάσχα, καί μυστική θυσία, καί  τόπος δεχόμενος τόν Κτίστην καί δημιουργόν μας .

 

ελογετε, 

Χριστός νέστη...

ληθς νέστη Κύριος .

    π.π.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *