Τά ἐγκώμια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου
Αἱ πηγαί τῆς πίστεώς μας εἶναι , ἡ Αγία Γραφή , καί ἡ Ἱερά Παράδοσις .
Καί ὅπως λεγει ὁ Ἁγιος Παῦλος : ...ὅπως μᾶς παρέδωσαν καί παρελάβομεν ......
Ἔτσι ἔχωμε καί στήν πορεία τῶν χρόνων , τά ἱερά ἤθη και ἔθιμα , τά παραδοσιακά, ίερά και ἀνοίγματα τῶν εὐσεβῶν ψυχῶν , τῶν ψυχῶν ἀγαπόντων τήν πίστιν , καί τά θεῖα , καἰ ἐκφράζοντα τό περίσσευμα τῆς ἀγάπης των πρός τόν θεόν , καί γίνονται ἀποδεκτά ἀπό τήν ἐκκλησία , ὡς
μέρος λατρείας , βοηθοῦντα τήν ψυχήν , τόν ἀγῶνα , καί τήν προσπάθειαν μεταβάσεως ἀπό τό κατ ᾿ εἰκόνα στό καθ ᾿ ὁμοίωσιν .
Ἔτσι ἔρχονται τά ἑγκώμια, να καταλάβουν σημαντική θέσην στήν λατρείαν , καί στήν ἔκφρασην τῆς εὐσεβείας , τοῦ πόθου , τῆς πίστεως , τῆς ἀγάπης , τῆς ἀποδοχῆς τῆς Σταυρικῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ , τήν ἔκφρασιν τῆς συμμετοχῆς στό Θεῖον Πάθος ,
καί τήν προσπάθεια, ἀγῶνα ,διάθεση ἀγῶνος τῶν πιστῶν .
Τά ἐγκώμια , ἀναφέρονται εἰς τήν ἐκκλησίαν μας , ἀπό τόν δωδέκατον , ιβ΄αἰῶνα .
Ἐγκώμιον σημαίνει , λόγος παραινετικός , ὕμνος ἐπαινετικός , προτρεπτικός , ἐν πομπῇ μετά συνοδείας ·
Τά ἐγκώμια τῶν Πατέρων πρός τούς Ἁγίους μας , εἶναι λόγοι ἐπαινετικοί , διδακτικοί , δοξολογικοί .
Τά ἐγκώμια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου , εἶναι δίστιχα , μετατρεπόμενα σέ θρῆνον ἐπιτάφιον , ἄν καί οὐδαμοῦ ἀναφέρεται περί θρήνου .
Εἶναι μετρίας ποιητικῆς ἀξίας , θεολογικῶς καί εἰς ὕψος νοημάτων ὑποδεέστερα τῆς κεντρικῆς θεοπρεπεστάτης ἀκολουθίας , ἡ ὁποία ἀκολουθία εἶναι πλήρης θεολογικῶν νοημάτων , ὕψους καί βάθους ,
ἀπήχησις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ,
μεγαλεῖον ὀρθοδοξίας ,
Πνεύματος Ἁγίου ἐπιδημία ,
Πατέρων συναυλία ,
χορός τῶν Ἀρχιερέων ,
καύχημα τῶν ἱερέων ,
δόξα τῶν μοναστῶν ,
προϊόν ἀσκητικῆς καί πνευματικῆς καθαρᾶς ζωῆς ,
καθώς καί πᾶσαι αἱ λοιπαί ἱεραί ἀκολουθίαι , καί δή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος .
Ὅλα αὐτά μεταφέρουν τήν ψυχήν , μετά τοῦ ἀναβαίνοντος εἰς Ἰεροσόλυμα, καί ἀνάρτησιν ποιοῦντος εἰς τον Σταυρόν , καί εἰς τόν Γολγοθᾶ , καί μυστικῶς ἐκφράζεται, κατανοεῖται ὁ λόγος τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ Θεοφόρου :....ὁ ἐμός ἔρως ἐσταύρωται , κἀγώ κοινωνῆσαι , τούτου τοῦ πάθους ἐπείγομαι ....
Τά ἐγκώμια ἐμφαίνουν ἁπλότητα σκέψεως , συναισθηματκόν πλοῦτον , πόθον ἀγαπώσης καί ποθούσης τόν Κύριον ψυχῆς , ἐνίοτε καί ἀγανάκτηση διά τήν ἀδικίαν , καί καταδίκην , καί κατά κάποιον τρόπον παρουσιάζουν τό Θεῖο Πάθος , σάν μισητόν καί κακόν ·
Αὐτό ὅμως εἶναι ἐνάντιον , ἀντίθετον ἐντελῶς ξένον προς τήν θείαν μεγαλειότητα , τήν ὑπερτάτην ἀγάπην , τήν ἑκούσιον ἀποδοχῆς τοῦ θείου Πάθους , καί οὐσίαν τοῦ Θεανθρώπου , ὁ ὁποῖος ἑκουσίως ὑπέρ ἡμῶν ἔπαθε , καί τά πάντα προσίεται, ἵνα σώσῃ τόν ἄνθρωπον
.
Τό νόημα τῶν ἐγκωμίων εἶναι κάπως ...ἀντίθετα, μέ τό νόημα τῶν τροπαρίων τῆς ἀκολουθίας , καί τῆς ἐνσαρκωμένης θείας ἀγάπης .
Ὁ Χριστός, ὡς πρόβατον ἐπί σφαγή ἤχθη , καί ὡς ἀμνός ἄφωνος , ἐναντίον τοῦ κείροντος αὐτόν ...οὕτως ἠκολούθει καί
δέχεται τό Πάθος .
Ἔγιναν ὅμως δεκτά καί ἀγαπητά ἀπό τόν πιστόν λαόν μας , ὁ ὁποῖος συμπονεῖ, συναλγεῖ στό θεῖο Πάθος .
Εἶναι σέ τρεῖς στάσεις, μέ διαφορετικό ἀριθμόν ἐγκωμίων τροπαρίων σέ κάθε στάση.
Ὁ συγράψας τά ἐγκώμια, γνώστης ὁπωσδήποτε τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως , καί δή μοναστηριακῆς , καί τυπικοῦ, ἔθεσε σάν βάση , τόν ἄμωμον , τόν ὑπέροχον αὐτόν Μεσσιακόν ψαλμόν , ὁποῖος εἶναι ὁ μεγαλύτερος ψαλμός τοῦ Ψαλτηρίου , καί μόνος του ἀποτελεῖ ἕνα κάθισμα .
Χωρισμένος σέ τρεῖς στάσεις, ὅπως τά καθίσματα τοῦ ψαλτηρίου , καί ὁ συγγραφέας τῶν ἐγκωμίων συνέθεσε τούς στίχους τῶν ἐγκωμίων , καί προτάσσει πρίν ἀπό κάθε στίχο τῶν ἐγκωμίων , ἕνα στίχο τοῦ ἀμώμου..
π.χ..
λεγει...Μακάριοι οἱ ἄμωμοι ἐν ὁδῷ , οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου.....
καί τοποθετει ἕνα στίχο τῶν ἐγκωμίων ....
π.χ...
Ἡ ζωή ἐν τάφῳ .....
Μετά τόν δεύτερον στίχον τοῦ ψαλμοῦ :...
...Μακάριοι οἱ ἐξερευνῶντες τά μαρτύρια αὐτοῦ...
και πάλιν τοποθετεῖ τόν ἑπόμενο στίχο τῶν ἐγκωμίων .
Καί οὕτως , ὅσους στίχους ἔχει ἡ πρώτη , ἡ δευτέρα, καί ἡ τρίτη στάσις τοῦ ψαλμοῦ , τόσα ἀντίστοιχα σέ κάθε στάση ὑπάρχουν τροπάρια , στροφές, ἐγκωμίων .
Σέ κάθε στάση , κάνει αἴτηση , μικρά συναπτή ὁ ἱερεύς , καί μετά τήν ἐκφώνηση , ἀρχίζει ὁ ἴδιος, τήν ἑπομένη στάση , καί συνεχίζει ὁ χορός .
Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ μας φαίνεται νά ἔχει τό κύριο ρόλο καί πρωτοστατεῖ στά τροπάρια και ἐκφράσεις, τά ὁποῖα φυσικά, δέν εἶναι λόγια, ἐκφράσεις τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , ἀλλά, τοῦ ὑμνογράφου ὁ ὁποῖος προσπαθεῖ νά μᾶς δώσει νά ἐμβαθύνουμε, νά καταλάβουμε τήν καρδιά, καί ψυχή τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, κατά τό ἀνθρὠπινον .
Ὅμως ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ δεν εἶπε οὔτε ἕνα λόγο στόν Γολγοθᾶ, εἶχε τόν τέταρτον σταυρό στό γολγοθᾶ, στήν καρδιάΤης , ἀλλά συμμερίζεται τό ἔργο τοῦ Υἱοῦ καί Θεοῦ Της , καί σιωπᾶ, μέ μία πνευματική , θεϊκή ἀρχοντιά καί μεγαλειότητα .
Αλλά μᾶς συγκλονίζει , ὅταν ψάλλουμε , αὐτό πού θέτει εἰς τό Ἱερό Της στόμα :...ὤ!!!!! γλυκύ μου ἔαρ , γλυκύτατον μου τέκνον ....
Διακρίνομε ὅμως καί μέσα εἰς τήν ἁπλότητα των , ἐνίοτε καί βαθος
θεολογικό , καί μηνύματα σημαντικά , ὅπως ὅταν ψάλλομεν τό εγκώμιον :...
Ὥσπερ πελεκάν , τετρωμένος τῆς πλευρᾶς σου Λόγε , σούς θανόντας παῖδας ἀνέστησας , ἐπιστάξας ζωτικούς αὐτοῖς κρουνούς.
τί σημαίνει αὐτό;
ὁ πελεκάνος εἶναι τό πλέον φιλόστοργο πουλί , καί ὅταν εὑρεθῆ σέ ἀνάγκη καί δεν μπορεῖ νά δωσει , νά φέρει τροφή στά παιδιά του , στά πουλάκια του , τρυπάει μέ τό ῥάμφος τήν πλευράν του , τρέχει αἷμα , καί μέ αὐτό τρέφει τά πουλάκια του ·αὐτός βέβαια πεθαίνει ἀπό τήν αἱμορραγία, ἀλλα σώζονται
τά πουλάκια του.
Καί αὐτήν τήν φιλοστοργία βάζει , θέτει , προσαρμόζει ὁ ὑμνογράφος στόν Χριστόν, ὁ ὁποῖος ἔκανε τό ἴδιο θεοπρεπῶς, καί ἀποθανατίζει θεπρεπέστατα , καί θυσιαστικῶς · εἴμασταν νεκρωμένοι ἀπό τήν ἁμαρτίαν ,ἐκεντήθη τήν Θείαν πλευράν , ἔρευσε Αἷμα, καί μᾶς ἄφησε σέ πόσι αἰωνίου ζωῆς .
Μετά τό τέλος τῆς τρίτης στάσεως , συνεχίζονται καί ψάλλονται τά ἀναστάσιμα εὐλογητάρια , ἀργῶς .
Ψάλλονται , στιχολογοῦνται τά ἐγκώμια , εἰς τήν ἀρχήν τῆς ἀκολουθίας, μετά τόν ἑξάψαλμο , καί τό Θεός Κύριος....καί τά ἀπολυτίκια, εἰς τήν θεση τοῦ ψαλτηρίου , ἐκεῖ ὅπου ἔψαλτο ὁ ἄμωμος.
Τό ψαλτήριον , τήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑβδομαδα, ὁλοκληρώνεται ὅλο ,
μέχρι τήν Μεγάλη Τετάρτη καί μετά διακόπτεται, ἀργεῖ μέχρι τό Σάββατο τῆς Διακαινησίμου ,καί ἀρχίζει πάλιν μέ τόν ἑσπερινόν τῆς ἑορτῆς τοῦ Θωμᾶ..
Στιχολογεῖται ὅλον πλήν τοῦ ἀμώμου , ὁ ὁποῖος στιχολογεῖται στήν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου τοῦ Μεγάλου Σαββάτου , μέ τά ἐγκώμια .
Κατά τήν μοναστηριακή τάξιν , στιχολογεῖται , καί ὁ ἱερεύς θυμιάζει σέ κάθε στίχο πέριξ τοῦ ἐπιταφίου , ὁ ὁποῖος εἰς τά μοναστήρια, εἶναι λιτός ἁπλός, ἐπί τραπεζίου εὐπρεπισμένου .
ἡ διάρκειά των εἶναι μία ὥρα καί δέκα πέντε λεπτά .
Οἱ στίχοι τοῦ ἀμώμου , καί εἰς τίς τρεῖς στάσεις εἶναι 176 , τόσα τροπάρια ἐγκωμίων καί προστίθενται καί τά
:...Δόξα
...καί νῦν
...
τῶν τριῶν στάσεων καί ἐπαναληψιν τινῶν , φθάνουν εἰς τόν ἀριθμόν τῶν 185.
Εἰς τάς ἐνορίας, διά συντομία καί
πρακτικούς λόγους , ἔχουν ἐπιλεχθεῖ μερικά ἀπό κάθε στάση καί λέγονται ὑπό τῶν χορῶν ἤ χοροδίας .
Τό συγκινητικό εἶναι , ὅτι μέ πόθο καί λαχτάρα τά περιμένουν οἱ ἄνθρωποι , οἱ πιστοί καί δή οἱ νέοι , καί φανερώνεται οὔτως ἡ βαθειά πίστη μας ἡ ὁποία δέν ἀλλοιώνεται , μέ ὅποιες ἀλλοιώσεις καί ἄν προσπαθοῦν νά φέρουν καί νά εἰσαγάγουν , τινές .
Ἄς ρυθμίσωμεν τήν ζωή μας, καί να περιπατήσωμεν κατά τόν νόμον καί ἐντολάς τοῦ Κυρίου , ἵνα γίνεται ἡ ψυχή μας, ἕνα μέρος κατάλληλο, σάν τό ἀνώγεον ἐστρωμμένον , ἵνα δειπνήσει ὁ Χριστός, μέ παρατιθέμενα , στό δειπνον , τήν πίστην , εὐσέβεια, καί ὀρθή πορεία στήν ζωή μας, καί γίνεται πάσχα, καί μυστική θυσία, καί τόπος δεχόμενος τόν Κτίστην καί δημιουργόν μας .
εὐλογεῖτε,
Χριστός ἀνέστη...
ἀληθῶς ἀνέστη ὁ Κύριος .
☦ ⛪ π.ἀπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου