Τοῦ Μεγάλου κανόνος , ψαλλομένου τήν Πέμπτην , τῆς Ε ΄ Ἑβδομάδος νηστειῶν
Τοῦ μεγάλου κανόνος,....
κανόνας εἶναι τό σύνολον τῶν τροπαρίων πού ἔχει ἡ Ἐκκλησία μας διά
διάφορες περιστάσεις καί περιπτώσεις, καί ἀνάλογα τό περιεχόμενο, ἔχωμε...
κανόνες παρακλητικούς, ὅπως τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , τόν μικρόν καί μεγάλον ,
καί σέ ἄλλους ἀγίους,
κανόνες ἑορταστικούς,
κανόνες εὐχαριστίας,
κανόνες δοξολογίας, κτλ.
ὁ κάθε κανόνας εἶναι χωρισμένος εἰς 9 τμήματα πού λέγονται ὠδές,
καί κάθε ὠδή ἔχει 4 συνήθως τροπάρια,
τό 4ο, εἶναι διά τήν ΠΑΝΑΓΙΑ πάντα καί λέγεται : Θεοτοκίον.
ἀπό ὄλους τούς κανόνες λείπει πάντα ἡ β ωδή , ἡ ὁποία στιχολογεῖται , ψάλλεται μόνο τήν σαρακοστήν, ..
ἔτσι ὁ κάθε κανόνας ἔχει :α, (β ), γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ, ὠδές,
δηλ. 8χ4=32 τροπάρια,
ψάλλονται μέ ἔνα ἀπό τούς 8 ἤχους πού ἔχει ἡ ὑμνολογία μας :
α, β, γ, δ, πλάγιο τοῦ α΄, πλ, β΄, βαρύ, πλ.δ΄
ὁ μεγάλος κανόνας ἔχει γραφη ἀπό τόν ἅγιον Ἀνδρέαν ἀρχιεπίσκοπον Κρήτης τόν ἱεροσολυμίτην περίπου τό 750 , καί εἶναι ὁ μεγαλύτερος σέ ἀριθμό τροπαρίων καί σέ νόημα, ἔχει περίπου 195 τροπάρια, ἐνῶ οί
κανονικοί ἔχουν συνήθως 32,
ψάλλεται ἕνα τμῆμα τό ἀπόγευμα τῆς καθαρᾶς Δευτέρας,
καί ἀπό ἄλλο ἕνα , τμηματικά τήν καθαρά :Τρίτη, Τετάρτη Πέμπτη,
καί ὅλος μαζί τήν Πέμπτη τῆς πέμπτης ἑβδομάδος, ...
ἔχει πλοῦτο νοημάτων, πολύ κατανυκτικός
καί σηματοδοτικός πρός μετάνοιαν .
Ὁ Ἅγιος συγγραφεύς , ἔχων ἀρίστην γνῶσιν τῆς Παλαιᾶς καί Καινῆς διαθήκης , ρανίζεται τά περιστατικά, τήν ἱστορίαν , τά παραδείγματα, τήν ζωήν , ἀπό τόν Ἀδάμ , μέχρι τήν τοῦ Χριστοῦ ἀνάληψην , καί τοῦ κηρύγματος τῶν ἀποστόλων , προτρέπει πρός μετάνοιαν , ὀρθήν πορείαν , καί τήρησην τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ .
προτρέπει πᾶσαν ψυχήν πρός μίμησιν τῶν καλῶν , καί ἀποστροφήν τῶν ἀντιθέτων , καί νά ἀνατρέχει κάθε ψυχή εἰς τόν Θεόν , διά μετανοίας , ἐξομολογήσεως καί καθαρᾶς πολιτείας , βίου .
Ἔχει τόσην κατάνυξιν καί ἀλήθειαν , καί δύναται νά ...μαλάξη καί τήν σκληροτέραν , καί κάθε σκληροτράχηλον ψυχήν .
Συνέταξεν τόν κανόναν αὐτόν , ὅταν καί ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων , ἱερός Σωφρόνιος, συνέγραψε , τόν βίον τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας, προβάλλοντες κατάνυξιν , καί παραμυθίαν εἰς τούς πταίσαντας καί πεπτωκότας , ἵνα ἀναθαρρήσουν καί ἐπιδείξουν καρπούς ἀρίστων πράξεων διά μετανοίας ..
καί τά δύο αὐτά ἔργα , ἐτάχθησαν , καί ἐτέθησαν ὑπό τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας μας, εἰς αὐτήν τήν περίοδον , ὅπου πλησιάζωμεν πρός τό τέλος τῆς σαρακοστῆς , καί πολλοί εἴμεθα μεστοί ἁμαρτιῶν καί βεβαρυμένοι , καί καταβεβλημένοι ἁπό τοῦ συνειδότος, καί διά νά μήν ἀποκάμωμεν , ἀλλά θαρρήσωμεν εἰς τό ἔλεος καί ἀγάπην τοῦ Θεοῦ , πλησιάσωμεν τό δεύτερον βάπτισμα, τήν μετάνοιαν , τήν ἐξομολόγησιν , καί καθαροί πλησιάσωμεν καί προσκυνήσωμεν τά ἄχραντα Πάθη.
Κρούοντες τήν θύραν τοῦ έλέους τοῦ Θεοῦ , ἀδύνατον νά μήν
ἀνταποκριθῆ , καθώς εἶπεν ....
...ζητεῖτε κί εὑρίσετε, αἰτεῖτε καί δοθήσεται ὑμῖν , κρούετε καί ἀνοιγήσεται ὑμῖν · πᾶς γάρ ὁ αἰτῶν λαμβάνει , ὁ ζητῶν εὑρίσκει , καί τῷ κρούοντι ἀνοιγήσεται... ...Ματθ. ζ΄ 7 ....
εἰς ὅλους εὐχόμεθα τήν εὐλογίαν καί χάριν τοῦ μεγάλου κανόνος , διά τῶν εὐχῶν τοῦ ἁγίου συγγραφέως , Ἀνδρέου Κρήτης , καί τῆς προεξαρχούσης ἡμῖν ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΗΤΕΡΑΣ τοῦ Ὑψίστου,
εὐλογεῖτε , χαίρετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου