Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ
Οἱ καλῶς τά πάντα διαταξάμενοι Θεοφόροι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας , ὅρισαν , καθώρισαν τόν τρόπον τῆς δοξολογίας, εὐχαριστίας, λατρείας μας πρόν τόν Θεόν , και ὅρισαν τάς ἱεράς ἀκολουθίας , καί τήν τυπικήν διάταξην τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν , εἰς τίν ἑβδομαδιαῖον , μηνιαῖον,
καί ἑτήσιον κύκλον · ὅρισαν , συνέγραψαν τήν τάξιν , τό τυπικό , καί ἀπό τά τυπικά , μεταβαίνουμε στήν οὐσία , στήν ἀλήθεια , καί εἰσερχόμεθα στήν ...πνευματικήν τους ἱστοσελίδα, καί συνδοξάζομεν , συνδοξολογοῦμεν τόν Θεόν , καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ ...
Τό τυπικό , δηλαδή εἶναι σάν τό αὐλάκι , πού μεταφέρει τό νερό , σάν τήν σωλήνα, πού διοχετεύεται καί μεταφέρεται, χωρίς νά χάνεται , στήν πορεία..
Κάθε παρέμβασις στό τυπικὀ τῶν Πατέρων μας , καί σέ ὅσα μᾶς κληροδότησαν , εἶναι σάν νά
...σπᾶμε τό αὐλάκι , καί χάνεται στήν πορεία του .
Σάν νά παθαίνει βραχυκύκλωμα ἕνα καλώδιο, καί ἀντί νά φωτίζει , ὄχι μόνο δέν φωτίζει , ἀλλά καί προξενεῖ θάνατον .
Ὑπάρχουν ὅμως καί αὐθόρμητες ἐνέργεις τοῦ λαοῦ, τοῦ πιστοῦ λαοῦ μας , ὁ ὁποῖος πολλάκις εἶναι ὁ θεματοφύλακας τῆς πίστεως , καί πολλάκις ὀρθοτομεῖ τόν λόγον τῆς Ἀληθείας , ὅταν ἀπό ἀλλοῦ ...καρατομεῖται , ἐνέργειες πηγαῖες, οὐράνιες, ἀπλές, θεϊκές, ἀληθινές, αὐθόρμητες , καί διαχρονικές , πού ἄν καί δέν εἶναι δογματικές , ὄμως παραμένουν ἀναλείωτες αἰωνίως .
Ἔτσι εἶναι καί ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος .
Εἰς τήν ἐκκλησιαστικήν , ὑμνολογικήν γλῶσσαν ,ἀκάθιστος ὕμνος εἶναι κάθε ὕμνος ὀρθόδοξος , ψαλλόμενος ἀπό τούς πιστούς μέ ὀρθία στάση .
Ἀλλά , ἔχει ἐπικρατήσει , καί μονοκρατεῖ , νά ὀνομάζεται Ἀκάθιστος Ὕμνος , ἕνας ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟΣ Ὕμνος , πρός τήν ΚΥΡΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ , γνωστός ὡς , ὁ Ἐθνικός Ὕμνος τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, τὀ :
Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ .....
ψαλλόμενος , τήν Μεγάλη καί Ἁγία Τεσσαρακοστήν , κάθε Παρασκευή , τίς τέσσερες πρῶτες Παρασκευές , τμηματικῶς , καί τήν Πέμπτην Παρασκευή , ἤτοι τήν Παρασκευή τῆς Πέμπτης ἑδβομάδος , ὁλόκληρος .
Ἡ τυπική διάταξις , ὁρίζει δύο περιπτώσεις :
μίαν ψαλλόμενος μέ τό ἀπόδειπνον τήν Παρασκευήν ἑσπέραν ,
καί δευτέραν , ἐπιλογήν , δυνατότητα, ψαλλόμενος εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου τοῦ Σαββάτου , καί διά αὐτό , λέγομεν , ...τό Σάββατον τοῦ Ἀκαθίστου....
Συνήθως εἰς τά ἐνορίας, διά νά ὑπάρχει ἡ δυνατότητα νά προσέρχονται χωρίς δυσκολίας οἱ πιστοί καί νά συμμετάσχουν , τελεῖται τήν Παρασκευή ἑσπέρας, μέ τήν ἀκολουθία τοῦ ἀποδείπνου..
Εἰς τάς Ἱεράς Μονάς, τελεῖται συνήθως , μέ τήν ἀκολουθάι τοῦ ὄρθρου , ...ὄρθρου βαθέως ...
Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος ἀποτελεῖται ἀπό τό προοίμιον , καί 24 στροφές πού λέγονται ...οἴκοι , μέ ἀκροστιχίδα , κατά ἀλφάβητον , ἤτοι κάθε οἶκος ἀρχίζει μέ ἕνα ἀπό τά 24 γράμματα τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἀλφαβήτου , ἀπό τό Α , ἕως τό Ω ....
Εἶναι ἡ πεμπτουσία, τό ἀριστούργημα τῆς βυζαντικῆς ὑμνογραφίας, ἀκολουθεῖ κανόνες ἀρχαίας Ἑλληνικῆς γραμματικῆς καί συντακτικοῦ , μέ ἰσοσσυλαβία καί ὁμοιοκαταληξία .
Γλῶσσα ἱερά , σοβαρή , ποιητική , μέ πολλά ἐπίθετα , καί ἀντιθέσεις, πού χρωματίζουν καί ἐξαρουν τόν ὕμνον , καί φανερώνει τό μεγαλεῖο , καί τό ὔψος , βάθος πλοῦτον τῶν νοημάτων · περιέχει καί δογματικές θέσεις καί
λόγους .
Φανερώνει τό μεγαλεῖο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ , τό ὕψος τῆς ταπεινοφροσύνης , τό βάθος τῶν δογμάτων , τήν ὑπεροχήν τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ, τήν ἀγάπη τοῦ θεοῦ , τήν θείαν οἰκονομίαν,
τήν ἐναθρώπηση τοῦ Λόγου .
Ὀνομάστηκε Ἀκάθιστος, ἀπό τήν ἀκάθιστον , ὀρθή στάσην , τήν ὁποίαν τηροῦσαν οἱ πιστοί , κατά τήν διάρκειαν τῆς ψαλμωδίας του.
Ἐψάλλετο ἀπό τούς πιστούς ἱστάμενοι μέ εὐλάβεια καί πόθο πρός τήν ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ, κατά τήν πρώτην φορά πού ἐψάλλει , οἱ πιστοί παρακολουθοῦσαν ὄρθιοι καί τήν ἀκολουθίαν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ , μέ τήν ὁποίαν συνδέθηκε .
Τό ἱστορικόν τοῦ Ὕμνου ἔχει ὡς ἑξῆς :......
Τό ἔτος 626 , ὁ αὐτοκράτορας Ἡράκλειος , εὑρίσκετο εἰς ἐκστρατείαν κατά τῶν Περσῶν , κίνησιν τήν ὁποίαν ἐγνώριζαν οἱ Ἄβαροι , καί ἐκστράτευσαν ἐναντίον τῆς Κωνσταντινουπόλεως , ἀφοῦ ὁ στρατός ἦτο ἀπών σέ ἐκστρατεία , καί ἀπέρριψαν τήν πρόταση , καί προτάσεις ἐκεχειρίας,ἀπό τόν Αὐτοκράτορα , καί τήν 6ην Αὐγούστου κατάλαβαν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ τῶν Βλαχερνῶν .
Σέ συνεργασία μέ ἐχθρούς τῆς Πόλεως , τήν νύκτα τῆς 7ης , πρός 8ην Αὐγούστου ἡτοιμάζοντο διά τήν τελικήν ἐπίθεσιν , ἐνῶ ὁ Πατριάρχης Σέργιος , περιέτρεχε τά τείχη τῆς Πόλεως , μέ τήν Εἰκόνα τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ τῶν Βλαχερνῶν , καί ἐνεθάρρυνε τούς πιστούς διά τήν ἀντίστασιν .
Κατά τήν διάρκειαν τῆς νυκτός, φοβερός ἀνεμοστρόβιλος, ὁ ὁποῖος ἐγένετο , μέ τήν ἐπέμβαση τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , μέ θεϊκή ἀρωγή , κατέστρεψε τόν στόλον τοῦ ἐχθροῦ , καί μανθάνοντες ὁ λαός, καί ἐμψυχούμενοι ἀπό τόν Πατριάρχην ἀντιστεκόταν σθεναρῶς , καί σέ ἀντεπίθεση ,
προεξένησε σοβαρές ζημιές στούς ἐχθρούς , μέ μεγάλες ἀπώλειες, καί ἀναγκάσηκαν οἱ Ἄβαροι νά λύσουν τήν πολιορκίαν , καί ἀπεχώρησαν ἄπρακτοι , καί τεταπεινωμένοι .
Τήν ἑπομένην , 8ην Αὐγούστου , ἡ Πόλις εἶχε σωθεῖ , ἀπό τόν μεγαλύτερον κίνδυνον μέχρι τότε , καί ὁ λαός , οἱ πιστοί , θέλοντες νά εὐχαριστήσουν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , εἰς τήν ὉΠΟΙΑΝ ἀπέδωσαν τήν σωτηρίαν , μαζεύτηκαν εἰς τόν ναόν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ τῶν Βλαχερνῶν ,
καί ὄρθιοι ὅλοι, καθ᾿ ὅλην τήν διάρκειαν τῆς νυκτός, ἔψαλλαν τόν ὕμνον , ἀποδίδοντες εὐχαριστήρια, εἰς τήν Ὑπέρμαχον Στρατηγόν.
Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τά νικητήρια ,
ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν , Εὐχαριστήρια ἀναγράφω Σοι ἡ Πόλις Σου ΘΕΟΤΟΚΕ ·
ἀλλ᾿ ὡς ἔχουσα τό κράτος ἀπροσμάχητον ,
ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον ,
ἵνα κράζω Σοι ·Χαῖρε , Νύμφη Ἀνύμφευτε .
Συνέχισαν καί τόν ὑπόλοιπον Ὕμνον παννυχί , καθ ᾿ ὅλην τήν νύκτα.....
Οἱ μελετητές τῆς ἱστορίας καί τῆς ἐκκλησίας, , δεν ἔχουν ἐξακριβώσει ἄν ἐκείνη τή νύκτα συνετέθη ὁ ὑπέροχος αὐτός ὕμνος, οὔτε τόν συγραφέα του · πιθανολογοῦν ὅτι εἶχε συντεθεῖ ἐνωρίτερα, πρό ἐτῶν , καί ἐψάλλετο κατά τάς ἀγρυπνίας, καί δή κατά τήν τῆς 15ης Αὐγούστου , καί ὄτι κατά τήν ἱεράν ἐκείνην νύκτα ἐψάλλετο ὀρθοστάδην .
Κατά τήν διάρκειαν αὐτῆς τῆς παννυχίδος, ἀντεκατεστάθη τό προοιμιακό :... Τό προσταχθέν μυστικῶς λαβών ἐν γνώσει ...
μέ τό :... Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τά νικητήρια .
Ὁ Ὕμνος αὐτός συνδέεται , καί μέ ἄλλες περιπτώσεις διασώσεως τῆς βασιλίδος τῶν πόλεων ἀπό τούς ἐχθρούς .
Ὁ Ὕμνος ἀρχίζει ὡς Ευχαριστήριος πρός τήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ , δοξολογικός , ἐγκωμιαστικός , καί καταλήγει ποιητικός δογματικός ὕμνος .
Εἰς τό συναξάρι φέρεται ὡς ἀνώνυμος ὕμνος , ἀλλά τό περιεχόμενο του περιέχει θέσεις τῆς τρίτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου , ἀλλά καί ἐξυμνεῖ τό γεγονός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Ευαγγελισμοῦ καί κατά σάρκα γεννήσεως τοῦ Σωτῆρος, ἡ ὁποία ἑορτή ὡς μία ἑνιαῖα ἑορτάζετο μαζί μέχρι τοῦ Ἰουστινιανοῦ , ὁ ὁποῖος καί διεχώρησε τίς Ἑορτές.
Αὐτό δυσκολεύει τούς ἐρευνητές νά καταλήξουν σέ ἔνα συγγραφέα,
ἄν καί ἡ παράδοσις ἀναφέρει, καί θέλει ὡς συγγραφέα
τόν Ἅγιον Ρωμανόν τόν μελωδόν .
Ὁ Ὕμνος ἐψάλλετο κατά τήν ἀγρυπνίαν καί ἑορτήν τῆς Κοιμήσεως τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , καί ἀργότερα, εἰκονόφιλοι μοναχοί , μετέφεραν τήν ἑορτήν τήν περίοδον τῆς ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστής .
Ἄλλοι ἐρευνητές θεωροῦν ὑμνογράφον , τόν Ἁγιον Κοσμά τόν ποιητήν .
Το καλό καί σίγουρο εἶναι ὁτι ἡ ἐκκλησία μας ἔχει τόν ὑπέροχον αὐτόν ὕμνον .
Ὁ Ὕμνος ἀποτελεῖται ἀπό 24 στροφές, πού λέγονται οἴκοι .
οἱ μονοί οἴκοι καταλήγουν μέ ἐφύμνιον :
χαῖρε Νύμφη Ἀνύμφευτε .
καί οἱ ζυγοί , μέ ἐφύμνιον :
Ἀλληλούϊα
Περιέχει 12χ13 χαῖρε , ἤτοι 156 , καί ἀκόμα ἄλλα 13 προστιθεμένων εἰς τό τέλος ἐπαναλαμβανομένου τοῦ πρώτου οἴκου .
Ἡ πίστις τῶν πιστῶν τότε διέσωσε τήν Βασιλεύουσα, ἀφοῦ διά τῆς πίστεως καί τόλμης ἐνεργοποιήθη ἡ θεία χάρις, ἡ πάντοτε τά ἀσθενῆ θεραπεύουσα, καί τά ἐλλείποντα ἀναπληροῦσα , καί ἡ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ ἀκαταμάχητος ἰσχύς καί προστασία καί Σκέπην , καί παρέμβαση .
Ἄς πλησιάσωμεν , καί να πλησιάζωμεν μέ τήν
πίστη τοῦ Δαυίδ ἐναντίον τοῦ Γολιάθ , τήν πίστην τῶν Πτέρων , τήν πίστην τῶν προγόνων μας , τών Ἁγίων μας, καί αὔτη ἡ πίστης τήν ἐκκλησίαν ἐστήριξε καί μάς ἐδικαίωσε , καί πάλιν ζητᾶμε τήν ἐπέμβασην τῆς ΥΠΕΡΜΑΧΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ , ἀφοῦ κινδυνεύομεν καί πάλιν τήν ἀπό τήν πίστην διάστασιν , ἵνα ἔλθουν τά νικητήρια, καί ἀποδώσωμεν τά εὐχαριστήρια, καί εἴθε νά ἀπολαύσωμεν πάντες, πρσβευούσης , καί προεξαρχούσης τῆς ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ
ΔΕΣΠΟΊΝΗς ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ.
ΑΜΗΝ .
ἐν Ἱεραποστολῇ , βκα΄ Ἀπριλίου ιβ ΄ ..12 ἀπριλίου 2021.
Ε΄ ἑβδομάς νηστειῶν .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου