ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ καί ἹΕΡΑΙ ἈΚΟΛΟΥΘΙΑΙ.
Α. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ.
Διά τήν λατρείαν μας πρός τόν Θεόν , καί τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , τήν δοξολογίαν , καί γενικῶς διά τήν τέλεσιν τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας , χρησιμοποιοῦμεν τά λειτουργικά βιβλία , ἐγκεκριμμένων ἐκδόσεων τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας, καί Πατριαρχείου.
Ἀποφεύγομεν τάς παρεισβάσεις καί ἄνευ ἐγκρίσεως εἰσαγομένας καί τετυπομένας αὐθαιρέτως , εἰς τά λειτουργικά βιβλία , νεοτέρας ἀκολουθίας , πολλάκις κατά τό δοκοῦν τῶν ὑπευθύνων τῶν ἐκδόσεων , οἱ ὁποῖοι πολλάκις ἀπό ὑπερβάλλοντα ζῆλον , ἀλλά, οὐ κατ ᾿ ἐπίγνωσιν , ἤ ἀπό ἀγάπη ἰδιαιτέραν εἰς κάποιον νέον Μάρτυρα , προσθέτουν αὐθαιρέτως καί ἄνευ ἐγκρίσεως , τήν ἱεράν του ἀκολουθίαν , μέ καλήν ἴσως διάθεσιν , ἀλλά , ὄχι καί σωστό , καθώς τά πάντα λειτουργοῦν εἰς τήν ἐκκλησίαν μέ τάξη καί διακριτικότητα . Οἱ ἱερές ἀκολουθίες, τά λειτουργικά βιβλία, δέν εἶναι προσωπικό κτῆμα ἑνός , ἤ τινῶν , νά τό προσαρμόζουν κατά τό δοκοῦν , ἀλλά αὐτός ὀ πνευματικός πλοῦτος, εἶναι προσιτόνς κοινός , εἰς ὄλους μας , ἀναλλοίωτος, καί ἀναλλοιώτως , διά νά λατρεύσωμεν τόν
Θεόν , νά ὐμνήσωμεν , καί τιμήσωμεν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , καί τούς ἁγίους μας , νά προσευχόμαστε, καί νά συμπροσευχόμαστε, μέ ὁρθοπραξία καί ὀρθοδοξία, καί νά τελοῦμεν τάς ἱεράς ἀκολουθίας, ὄπως οἱ Ἁγιοι Πατέρες μας .
Ὅλα τά λειτουργικά βιβλία φέρουν , ἔχουν
, περιέχουν ἐρυθρά , κόκκινα γράμματα ὡς ὁδηγίας καί ὑποδείξεις διά τήν τέλεσιν τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν , καί μαύρα , μέλαινα γράμματα τά πρός ἀνάγνωσιν καί ψαλμωδίαν .
Τά λειτουργικά βιβλία διά τήν τέλεσιν τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν εἶναι :
α. Τό ἱερόν Εὐαγγέλιον , β. τό βιβλίον , Ἀπόστολος ,
γ. Παρακλητική , ἤ Ὀκτάηχος , δ. Τριώδιον ,
ε. Πεντηκοστάριον ,
στ. Μηναῖα δώδεκα μηνῶν ,
ζ. Συλλειτουργικόν ,
η. Ἱερατικόν ,
θ. Μέγα Ὡρολόγιον ,
ι. Ψαλτήριον ,
ια. ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΝ ,
ιβ. Τυπικόν ,
ιγ. Μικρόν Εὐχολόγιον , ιδ. Μέγα Εὐχολόγιον ,
ιε. Εἱρμολόγιον , ιστ. Καινή Διαθήκη ,
ιζ. Παλαιά Διαθήκη ,
ιη. Ἐκλογάριον ,
ιθ. Στιχολογία ,
κ.
Τελετουργικόν ,
κα. Φυλλάδαι Μυστηρίων ,
κβ. Πηδάλιον ,
κγ. Ἑορτολόγιον , κδ. Μουσικά .
Ὀμοίως , διά τάς ἀναγνώσεις εἰς τάς ἱεράς ακολουθίας , εἰς τήν τήν Τράπεζαν , χρησιμοποιοῦμεν Πατερικά κείμενα , λόγους , ἐγκώμια , ὁμιλίας , κτλ, ἐκ τῶν ἁγίων θεοφόρων Πατέρων ἡμῶν , τῶν :
Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου , Ἁγίου Βασιλείου ,
Ἁγίου Γρηγορίου Θεολόγου , Ἁγίου Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ , Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ , Ἁγίου Ἰωάννου κλίμακος ,
Ἁγίου Συμεών Θεσσαλονίκης , Ὁσίου Συμεών Νέου Θεολόγου
Ὁσίου Μαξίμου Ὁμολογητοῦ , Ὁσίου Ἐφραίμ ,
Ὁσίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου , Ὁσ. Θεοδώρου Στουδίτου .
Ἐπίσης χρησιμοποιοῦμεν , λόγους ἐκ τῶν βιβλίων :
Κυριακοδρομίου ,
Νέου Ἐκλογίου ,
Συμεών Μεταφραστοῦ , Ἀποστολικῆς Σαγήνης ,
Νέου Παραδείσου ,
Ἀποστολικῆς Σάλπιγγος .
Πατερικαί ἀναγνώσεις , κυρίως γίνονται εἰς τάς ἱεράς μονάς αἱ ὁποῖαι τηροῦν τυπικόν , τήν ἀρχαίαν ἀκριβήν τάξιν τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν , καί εἶναι ἀναπόστατον , ἐξ ἴσου σημαντικόν καί πάνυ ὠφέλιμον μέρος καί μέλος , τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν .
Εἶναι πνευματικά ἐντρυφήματα , πνευματική ἀνάπαυλα , συμπλήρωσις ἐπαγγελίας .
Γίνονται ἀπαραιτήτως εἰς τάς ἀγρυπνίας , μετά τήν εὐλόγησιν τῆς ἀρτοκλασίας εἰς τό τέλος τοῦ ἑσπερινοῦ , καί εἰς ἄλλα σημεῖα τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν ὡς κατωτέρω :
Εἰς τόν Ὄρθρον :
Καθημερινῶς εἰς τόν ὄρθρον γίνονται δύο ἀναγνώσεις , ἐκ τῶν ἑρμηνευτικῶν ὁμιλιῶν καί λόγων , τοῦ ἐν Ἁγίους Πατρός ἡμῶν Ἱωάννου , Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου , μετά τήν πρώτην στιχολογίαν τοῦ ψαλτηρίου καί κάθισμα, καί μετά τήν β στιχολογίαν τοῦ Ψαλτηρίο και κάθισμα.
Ὁμοίως , ἀνάγνωσις γίνεται , κατά τήν διάρκειαν τῆς Τραπέζης , ἡ ὁποῖα ἐν Ἱεραῖς μοναῖς θεωρεῖται ὡς δεύτερος ναός , καί τό ἄριστον , ἤ τό δεῖπνον γίνεται μέ τήν ἀμφίεσιν τῶν ἀδελφῶν ὡς καί ἐν ταῖς ἀκολουθίαις.
Ἡ
διάρκεια τῶν ἀναγνώσεων , εἶναι περίπου ὅσο ὁ χρόνος ἀναγνώσεως ἑνός καθίσματος ψαλτηρίου , ἤτοι περίπου λεπτά δέκα .
Ἐπίσης γίνεται ἀνάγνωσις εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ Ἑσπερινοῦ , μετά τό
:...Καταξίωσον , Κύριε, ἐν τῇ ἑσπέρᾳ ταύτῃ ...
Παρομοίως πυκνότερον γίνονται αἱ ἀναγνώσεις, τήν περίοδον τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς , καί ἀκόμα περισσόερον κατά τήν Ἁγίαν καί Μεγάλην Ἑβδομάδαν .
Εἰς τό τέλος τοῦ ὄρθρου , ἤ εἰς τήν Α΄Ὥραν , γίνονται ἀναγνώσεις τῶν Κατηχήσεων , τοῦ Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου .
Τό δέ προοίμιο τῶν λόγων ἤ τῶν κατηχήσεω ν , γίνεται ὡς ἑξῆς :
Ὁ ἀναγνώστης , ἤ ἡ ἀναγνώστρια , τοῦ λόγου , ἤ τῆς κατηχήσεως , ἐκφωνεῖ τό προοἰμιον , π.χ. :
Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Ἰωάννου , Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου , λόγος , (ἤ ὁμιλία ) εἰς .........εὐλόγησον πάτερ. ....
ὁ δέ ἱερεύς , ἱστάμενος επί τῆς Ὡραίας Πύλης καί βλέπων πρός τόν ναόν , ἤτοι δυτικά, λέγει : Δι ᾿ εὐχῶν τῶν ἁγίων πατέρων (ἤ Μητέρων ) ἡμῶν ....
Εἰς τήν ἀνάγνωσιν τῆς ἁγρυπνίας , εἰς τήν πρώτην , ἤτοι μετά τήν εὐλόγησιν τῆς ἀρτοκλασίας , τό προοίμιον ἀντικαθίσταται , διά τοῦ : Εὐλογητός ὁ Θεός ἡμῶν ....
τό ὁποῖον συμπληρώνει , ἤ ἀντικαθιστᾶ τήν ἔναρξιν τῆς ἑσπερινῆς ἀκολουθίας, τοῦ ἑσπερινοῦ , ἀφοῦ , κατά τήν εναρξην , μετά τό κατανυκτικόν:..εἰσελεύσομαι εἰς τόν οἶκον σου... καί τό :...κελεύσατε...ὁ ἱερεύς λέγει :...Δόξα τῇ ἁγίᾳ, καί Ὁμοουσίῳ , καί Ζωοποιῷ , καί Ἁδιαιρέτῳ Τριάδι , πάντοτε , νῦν ...
Μετά τό πέρας ἑκάστης ἀναγνώσεως λέγει : Αὐτοῦ ἁγίαις πρεσβείαις Χριστέ ὁ Θεός ἡμῶν , ἐλέησον καί σῶσον ἡμᾶς , Ἀμήν ... καί
ψάλλεται αὖθις τό ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου, πχ. ..
Ἡ τοῦ στόματος σου , καθάπερ πυσρός ἐκλάμψασα χάρις ...
Ἐάν δέν παρευρίσκεται ἱερεύς , ἤτοι εἰς τάς γυναικείας μονάς πλείστως , ἡ ἀναγνώστρια , μετά τήν ἐκφώνησιν τοῦ προοιμίου τοῦ λόγου , καί ἔνευ τοῦ : Εὐλόγησον πάτερ , ...ἡ τυπικάρισσα λέγει :...
Δι ᾿ εὐχῶν τῆς ἁγίας μητρός ἡμῶν ...ἀμήν
...καί ἄρχεται ἡ ἀνάγνωσις .
Εἰς τάς ἀγρυπνίας Δεσποτικῶν καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ἑορτῶν , αἱ ἀναγνώσεις εἶναι ἐκ τῶν λόγων τῶν ἀγίων Πατέρων διά τήν ἑορτήν .
Β. ΙΕΡΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ Νυχθημερόν
Τήν ἀνάγκην τῆς ψυχῆς , ὅπως ἐπικοινωνήσει καί ἐντρυφήσει πρός τόν δημιουργόν , ὅπως τό μωρό πρός τούς γεννήτορας , οἱ θεοφόροι Πατέρες τῆς ἐκκλησίας μας , κανονικῶς διετύπωσαν καί διεχάραξαν εἰς τάς ἱεράς ἀκολουθίας, φωτιζόμενοι ἀπό τό ἅγιον καί τελεταρχικόν θεῖον Πνεῦμα , καί διετύπωσαν ἐγγράφως, καί μέ τυπικήν διάταξην τήν ἀσφαλήν καί πνευματικήν καρποφόρον ὁδόν ,
καί ἀπλανήν , τήν προσευχήν , τήν λατρεία , τήν δοξολογίαν , τήν εὐχαριστίαν , τήν ὀδόν τῆς εὐλογήσεως αἰνέσεως , δεἠσεως τῆς ψυχῆς , πρός τόν Δημιουργόν , καί τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ Μητέραν του, τήν τάξην , ἵνα μέ ὀρθοδοξία καί ὀρθοπραξία δοξάζωμεν , καί ποοῦμεν τά τοῦ Κυρίου κατά τό ψαλμικόν , ἀλλά χωρίς τό ἑπόμενο , ἡμιστίχιον τοῦ στίχου τοῦ Ψαλμοῦ .
Ἄν καί
...διασκεδαζουν ἄλλοι τόν νόμον τοῦ Κυρίου , ἡμεῖς σταθερῶς καί ἀκλινῶς , ἐνατενίζοντες πρός αὐτόν , καί ἐν παντί καιρῷ καί πάσῃ ὥρᾳ , βοῶμεν ..καιρός τοῦ ποιῆσαι τῷ Κυρίῳ .
Αἱ ἱεραί ἀκολουθίαι διακρίνονται , εἰς τακτικάς , καί εἰς ἐκτάκτους .
Αἱ τακτικαί καί κοιναί τελοῦνται ἐν συνάξει εἰς τούς ναούς μας , καθ ᾿ ἑκάστην καί εἰς διαφόρους ἄλλας συγκεκριμμένας ὥρας , ἀλλά , δύνανατι νάτελεσθουν τινές ἐξ αὐτῶν καί κατά μόνας εἰς τό κελλίον.
Αἱ ἀκολουθίαι αὐταί εἶναι :
ἑσπερινοῦ , ἀποδείπνου , μεσονυκτικοῦ , ὄρθρου , καί
αἱ ὧραι : Α ΄Γ ΄ΣΤ ΄Θ ΄, τῆς Τραπέζης , τῆς παρακλήσεως , κτλ.
Αἱ ἔκτακται ἀκολουθία , δέν τελοῦνται ὑπό πάντων , ἀλλά ὑπό ἐκείνων , τῶν ὁποίων ὁ Ἀρχιερεύς , δίδει εὐχήν , καί χειρτονίαν .
αὗται εἶναι : ἡ θεία Λειτουργία , ἡ ὁποῖα δέν εἶναι ἀκολουθία ἀλλα μυστήριον , ἡ ὁποῖα δύναται νά τελῆται καθημερινῶς ·
ἔκτακται ἀκολουθία, εἶναι καί τα ἐγκαίνια τῶν ναῶν , τελούμενα μόνο ἀπό Ἀρχιερέα .
Αὗται αἱ ἀκολουθίαι , κατανέμονται καί τετύπονται , εἰς τά λειτουργικά βιβλία , ὡς ἀναφέρθησαν παραπάνω · ἐθεσπίσθησαν λοιπόν ἑορταί , ἔχουσαι ἡλικίαν ὅσο περίπου τό ἀνθρώπινον γένος , παραδώσας ὁ ἴδιος ὁ Θεός εἰς τόν Μυϋσέα , τάς ἐντολάς, καί ἐν αὐταῖς καθορίζων πάλαι τόν τρόπον , καί τάξιν τῆς λατρείας .
Ἡ ἐκκλησία μας , ἀντικατέστησε τό Σάββατο , μέ τήν πρώτην ἡμέραν τῆς ἑβδομάδος, τήν Κυριακήν ὀνομαζομένην , διά τήν ἀνάστασην τοῦ Κυρίου μας , καί ἐμφάνειάν του εἰς τούς Μαθητάς , μετά τήν ἀνάστασην .
Ἐκκλησιαστικῶς , ἡ ἡμέρα ἄρχεται ἀπό τήν ἑσπέραν , κατά τό Γραφικόν : καί ἐγένετο ἑσπέρας , καί ἐγένετο πρωΐ , ἡμέρα μία ...Γένεσις
, κεφ. α ΄, καί τελειώνει , τήν Θ ΄ὥραν τῆς ἑπομένης .
Οὕτως , ἀνακυκλούμεναι , καθ ἡμέραν , ἀνα ἑβδομάδα, ἐτησίως , ἔχουν , παρουσιάζουν μία συνάρτησιν καί συνάφειαν μεταξύ των , καί ὁδηγοῦν πρός τήν σωτηρίαν , συνεργαζόμεναι διά τόν πνευματικόν σκοπόν .
Ἡ κάθε ἡμέρα ὁμοιάζει , μέ τήν κίνησιν τῆς γῆς γύρῳ ἀπό τόν ἑαυτόν της · καί ἡ κάθε ἑβδομάδα , ὁμοιάζει , μέ τήν κίνησιν τῆς γῆς περί τόν ἥλιον , ἔχοντας τό ἔτος · ἠ δέ ἑτήσια , μέ τήν κίνησην τοῦ ἡλίου πρός τόν Γαλαξία, καί ἄλλους γαλαξίας , ἔχοντας οὕτως τήν αἰωνιότητα .
Οὕτως ἄρχεται
ἡ Κυριακή ἀπό τό ἑσπέρας τοῦ Σαββάτου , καί ἐκκλησιαστικῶς λήγει , μετά τήν Θ ΄Ὥραν , ἤτοι μετά τήν 3ην ἀπογευματικήν ὤραν τῆς Κυριακῆς · εἶναι ἀφιερωμένη , εἰς τήν ἀνάστασιν τοῦ Κυρίου , πάντας συνεγείρουσα καί παρακινοῦσα πρός πνευματικήν ἐργασίαν , καί ὑπενθυμίζουσα, τήν κοινήν ἀνάστασιν .
Ἡ Δευτέρα , ἀρχομένη ἐκκλησιαστικῶς , ἀπό τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς , ἀφιερωμένη εἰς τούς Ἀσωμάτους , καί πάσας τάς ἁγίας , οὐρανίας, θείας ἀσωμάτους , ἀΰλας Δυνάμεις , καί λήγει ἐκκλησιαστικῶς τήν Θ ΄ὥραν τῆς αὐτῆς ἡμέρας .
Ἡ Τρίτη ὁμοίως , ἀρχομένη , ἀπό τήν Θ ΄ὥραν τῆς Δευτέρας , ἀφιερώνει τήν ἀκολουθία , ὡς ἡμέρας , εἰς τόν Τίμιον Πρόδρομον , καί λήγει , τήν Θ ΄ὥραν , τῆς ἴδιας ἡμέρας .
Ἡ Τετάρτη , ἀρξαμένη ἀπό τόν ἑσπερινόν τῆς Τρίτης , νηστήσιμος οὖσα , διά τήν ἀνάμνησιν τῆς ἀποφάσεως τῆς καταδίκης τοῦ Κυρίου , ἀφιεροῦται εἰςτήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ , καί εἰς τό Πάθος, τοῦ Ἀπαθοῦς , λήγουσα , τήν Θ΄ὥραν τῆς αὐτῆς ἡμέρας .
Ἡ Πέμπτη , ἀρξαμένη , από τόν ἑσπερινόν τῆς Τετάρτης , ἀφιερωμένη εἰς τούς ἁγίους Ἀποστόλους, καί ἅγιον Νικόλαον , καί λήει , τήν Θ ΄ὥραν τ[ξς αὐτῆς ἡμέρας .
Ἡ Παρασκευή , σταυρώσιμος καί νηστίσιμος , ἀφιερωμένη εἰς τό θεῖον Πάθος καί εἰς τήν ὑπεραλγήσασαν ἐν τῶ Πάθει , ΥΠΕΡΑΓΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ καί ΠΑΝΑΓΙΑΝ , ἄρχετται ἀπό τόν τῆς Πέμπτης ἑσπερινόν , καί λήγει τήν Θ, ὤραν τῆς Παρασκευῆς .
Τό Σάββατον , ἄρχεται ἀπό τόν ἑσπερινόν τῆς Παρασκευῆς, καί λήγει τήν Θ ΄ὥραν τοῦ Σββάτου , ἀφιερωμένο εἰς πάντας τούς ἁγίους , καί μέ δεήσεις περί τῶν κεκοιμημμένων , ὅθεν ἄρχεται πάλιν ἡ Κυριακή .
Εἰς τάς ἡμέρας , Δεσποτικῶν καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ἑορτῶν , κινητάς ἤ ἀκινήτους ἑορτάς , πρός δοξολογίαν τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ , καί εἰς τιμήν καί μνήμην τῆς Ὑπερευλογημένης ΔΕΣΠΟΙΝΗς ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ἈΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ , λαμπρύνεται ἡ πανήγυρις καί ὁμήγυρις τῶν Ὀρθοδόξων , καί γάννυται ἐν ταῖς ἡμέραις αὐταῖς , αἱ ὁποῖαι καλοῦνται ἑορταί .
Τῶν δέ , εὐσεβῶς ζησάντων καί τόν Θεόν εὐαρεστησάντων , τήν μνήμην τελοῦμεν , πρός δόξαν τοῦ δοξάσαντος αὐτούς , εἰς τιμήν καί μνήμην αὐτῶν , καί πρός μίμησιν ἡμῶν , πρός τόν θεοφιλήν βίον , καί πολιτείαν αὐτῶν · αὐτῶν τῶν Ἁγίων ἡ μνεία καλεῖται « μνήμη Ἁγίων » .
Ἔχομεν λοιπόν τάς ἑορτάς , ἤτοι τάς Δεσποτικάς καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΑΣ ἡμέρας , καί μνήμαις Ἁγίων τῶν εὐσεβῶς ζησάντων καί τόν Θεόν εὐαρεστησάντων .
Αἱ Δεσποτικαί ἑορταί διακρίνονται , εἰς κινητάς καί ἀκινήτους ·
αἱ ἀκίνηταιἑορτάζονται μέ σταθεράν ἡμερομηνίαν , π.χ. Ἡ κατά σάρκα Γέννησις τοῦ Σωτῆρος , Περιτομή , Θεοφάνεια , Ὑπαπαντή , Μεταμόρφωσις · ἐν ἀσυγχύτῳ ἑνώσει μετά τῶν κινητῶν ἑορτῶν , αἱ ὁποῖαι ἑορτάζονται , ἀξαρτῶνται ἀπό τήν ἡμερομηνίαν ἑορτῆς τοῦ πάσχα , τό ὁποῖον συμπίπτει , διά μέ τό παλαιόν ἑορτολόγιον ἀπό 22
Μαρτίου , ἕως 25 Ἀπριλίου , διά δέ τό νέον ἑορτολόγιον , ἀπό 2 Ἀπριλίου , ἕως η Μαΐου .
Αἱ κινηταί ἑορταί περιέχονται εἰς τά λειτουργικά βιβλία , Τριώδιον καί Πεντηκοστάριον , αἱ δέ ἀκίνηται , εἰς τά λειτουργικά βιβλία τῶν μηναίων τοῦ ἐνιαυτοῦ .
Αἱ ἀκολουθίαι τῶν Ἁγίων είς τά μηναῖα , αἱ δέ τῶν ἡμερῶν τῆς ἑβδομάδος , εἰς τήν Παρακλητικήν , ἤ Ὀκτάηχον .
Οἱ ἱεροί ὑμνογράφοι τῆς Ἐκκλησίας μας , γενόμενοι ἔσοπτρα τοῦ Παρακλήτου , ἐμπνεόμενοι καί ὁδηγούμενοι ὑπ ᾿ αὐτοῦ τοῦ ἁγιαστικοῦ , φωτιστικοῦ , τελεταρχικοῦ Ἁγίου Πνεύματος , συνέθεσαν καί ἐμελοποίησαν , τάς ἀκολουθίας τοῦ ἡμερονυκτίου , καί τῶν ἑορτῶν , χάρις τῆς Μείζονος ἀγάπης , περιλαμβάνοντες διαφόρους ὕμνους , ψαλμούς , τροπάρια , κανόνας , εὐχάς , δεήσεις , εὐχαριστίας , ἐντεύξεις , εὐλογήσεις , δοξολογίας , προσφέροντας ταύτας διά τούς ζητῶντας καί ἀναζητῶντας τήν πνευματικήν ὠφέλειαν καί σωτηρίαν , καί ὅλων τῶν προσευχομένων , καί προσερχομένων , καί πάτων τῶν λογικῶν προβάτων τῆς λογικῆς ποίμνης τοῦ Χριστοῦ , γενομένης λύκοις ἀνεπίβατος .
Ἡ Παρακλητική , ἤ Ὀκτάηχος , τό
πλέον ἀπαραίτητον λειτουργικόν βιβλίον τῆς ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας
μας , περιλαμβάνει πάσας τάς ἱεράς ἀκολουθίας , τῶν ἡμερῶν τῆς Ἑβδομάδος , τῆς Ἀναστασίμου Κυριακῆς , καί τῶν λοιπῶν ὡς προεγράφη , εἰς τούς ὀκτώ ἤχους καί είς τόν ἑσπερινόν , καί εἰς τόν ὄρθρον .
Αἱ περιεχόμεναι ἀκολουθία εἶναι ποιήματα κυρίως τῶν Ἁγίων ὑμνογράφων : Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ , Θεοφάνους , Ἀνατολίου , Μητροφάνους , Ἰωσήφ τοῦ Ὑμνογράφου , Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου .
Εἶναι σάν ἄνθη παραδείσου τερπνοῦ πεφυτευμένου ἐν γῇ , πνευματικός λειμών καί λιμήν · ἐν αὐτῷ εὑρίσκομεν τήν ἀληθινήν καί
μόνιμον πατρίδα ἡμῶν , τήν Ἄνω Πόλιν , τήν ἄνω Ἱερουσαλήμ , καί παλινδρομοῦμεν ασφαλῶς εἰς ὅν διά τῆς παρακοῆς ἀπωλέσαμεν παράδεισον .
Τυγχάνει δύσκολος εἰς τήν χρῆσην , ἀπαιτεῖ μελέτην , ἐντρύφημα , καί σίγουρα θά ἀποδώσει κρπούς εἰς τόν ἐργάτην αὐτῆς .
Ἡσυχαστική μελέτη , λειτουργική χρήσης , γνώση τυπικοῦ , διά τήν ὀρθήν πράξην , εἶναι τά ἀπαραίτητα διά τήν κατανόησην καί ὠφέλειαν .
Ἡ μή ἐπαρκής γνῶσις καί μελέτη αὐτῆς , προκαλεῖ , τήν ἀνομιομορφίαν , τήν άταξίαν , καί σύγχυσιν τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν , καί οὕτω καταλήγει ἡ Θεοῦ Σοφία , ἡ θεία Σοφία καί ἐμπειρία , ὡς Βαβέλιος σύγχυσις .
Περιέχει πάσας τάς ἀκολουθίας, τῆς εἰκοσιτετραώρου ἡμερονυκτίου , διατεταγμένης μοναχικῆς διατάξεως , ἐν ἑσπερινῷ , ὄρθρῳ , ὥραις , θείᾳ Λειτουργίᾳ , καί εἰς τούς ὀκτώ ἤχους , ἤτοι :
α΄, β ΄, γ ΄, δ ΄, πλ.α΄, πλ. β΄, βαρύν , πλ. δ΄. ,
διό καί καλεῖται καί ὀκτἀηχος .
Κατά τό Ψαλμικόν :... ἑπτάκις τῆςἡμέρας ἤνεσα σε , ἐπί τά κρίματα τῆς δικαιοσύνης σου ...Ψαλμ.
ριη ΄ 164 . ἡ ἐκκλησία μας , προσαρμόζουσα τάς λειτουργικάς ἀναγκας καί ἐπιταγάς καί πλουτισμόν , χώρισε τό νυχθημερόν, εἰς ἑπτά ἀκολουθίας , αἱ ὁποῖαι βασικά τηροῦνται μόνον εἰς τά μοναστήρια, καί ὅσαι τηροῦν τήν ἀκριβήν ἀρχαίαν τυπικήν διάταξην .
Ἡ ἐνοριακή τάξις , εἶναι περίληψις τῆς μοναστηριακῆς τάξεως, τήν ὁποίαν πανσόφως ἡ ἐκκλησία μας ἄρμοσε διά τάς ἀνάγκας καί δυνατότητας τῆς ἐνορίας .
Μετά τήν Πεντηκοστήν , εἰς τά Ἱεροσόλυμα, οἱ Ἀπόστολοι , ἵδρυσαν τήν πρώτην χριστιανικήν κοινότητα, τήν ὁποίαν ἀποτελοῦσαν ὅσοι ἐπίστευσαν καί ἐδέχθησαν τό κήρυγμα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων · ζοῦσαν ἑνωμένοι , μέ σπονδυλικήν στήλην τήν ἀγάπην , ὡς μία οἰκογένειαν , ἐδημιουργήθησαν οὕτως οἱ ἀγάπες , ἤτοι συνάξεις διά κοινήν λατρείαν πρός τόν Θεόν , ἤκουον τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων , ἐλάτρευαν τόν ἐν Τριάδι ἕνα Θεόν ἡμῶν , καί συμμετεῖχον εἰς τό εὐχαριστηριακόν Δεῖπνον , μετέχοντες εἰς τήν Θείαν Εὐχαριστίαν , ὅπως ἀναγινώσκομεν εἰς τάς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων .
Ἔκτοτε ἡ λατρεία ἐμπλουτίσθη , ἐξελίχθη , διά νά φθάσομεν , προϊόντος τοῦ χρόνου εἰς τήν τελικήν σημερινήν μορφήν .
Οὕτως ἡ λατρεία , ἀνά τούς αἰῶνας ἀποβαίνει , στοχεύει , εἰς τήν λατρείαν τοῦ θεοῦ, ἀλλά καί εἰς τόν ἐξαγιασμόν τῶν ἀνθρώπων , τῶν τελουμένων ἔργων , τῆς κτίσεως , ἀφοῦ ἐδόθη ἡ εὐλογία καί δυνατότητα τῆς βιώσεως προοιμιακῶς τῆς αἰωνίου βασιλείας .
Ἡ θεία Λειτουργία , ὅπως ἀναφέραμε, δέν εἶναι μία συνήθης ἀκολουθία, ἀλλα εἶναι μυστήριον , τό μυστήριον τοῦ μέλλοντος αἰῶνος, πέραν καί ἄνω τοῦ χρόνου , εἶναι ἡ ἰδια Σταυρική Θυσία τοῦ Κυρίου , εἶναι ἡ συμπλήρωσις, ὁλοκλήρωσις, ἀνακεφαλαίωσις, τῆς θείας οἰκονομίας, καί διαυτό δύναται να τελῆται καθημερινά , καί οἰανδήποτε ὥρα.
Οἱ καλῶς τά πάντα διαταξάμενοι θεοφόροι πατέρες ἡμῶν , ὅρισαν , χώρισαν τό νυχθημερόν , ὡς ἐλέχθη εἰς ἑπτά ἀκολουθίας, καί ὡς προεγράφη ἡ ἡμέρα τυπικῶς , ἐκκλησιαστικῶς ἄρχεται ἀπό τό ἑσπέρας, καί οὕτω ἡ ἐκκλησία μας ὤρισε , ὡς πρώτην ακολουθίαν τῆς ἡμέρας, τόν ἑσπερινόν .
Αἱ ἑπτά λοιπόν ἀκολουθία τῆς ἐκκλησίας μας εἶναι :
α. Ἑσπερινός ·
β. Ἀπόδειπνον ·
γ. Μεσονυκτικόν ·
δ. Ὄρθρος ·
Α'ὥρα , ἥτις ἐπισυνάπτεται μέ τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου , καί ἀποτελοῦν μίαν ἀκολουθίαν ·
ε. Γ ΄Ὥρα ·
στ.Ϛ Ὥρα ·
ζ. Θ΄Ὥρα.
Ἄς προχωρήσωμεν ὅμως εἰς τήν ἑρμηνείαν ἀνάλυσιν τῶν ακολουθιῶν αὐτῶν .
α. Ἑσπερινός .
Εἶναι ἡ πρώτη ἀκολουθία τοῦ νυχθημερόν , τῆς ἀρξαμένης ἐκκλησιαστικῶς ἡμέρας .
Τελεῖται καθημερινῶς ἀφ ᾿ ἑσπέρας , καί μόνον , ὅταν ἔχωμεν ἀγρυπνίαν , τελοῦνται δύο ῾..ἑσπερινοί , διά τήν τάξιν · ὁ λεγόμενος μικρός ἑσπερινός , τελούμενος εἰς τήν θέσην του , κατά τήν τάξην , ἤτοι μετά τήν Θ ΄ὥραν , καί τόν Μέγα ἑσπερινόν , εἰς τήν ἀγρυπνίαν .
Ἡ πρώτη προσευχή τῆς ἡμέρας , ἄρχεται διά τοῦ προοιμιακοῦ ψαλμοῦ , ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ κορυφήν δοξολογίας , τήν μεγαλοπρεπεστέραν καί ὑψηλοτάτην δοξολογίαν πρός τόν Δημιουργόν τοῦ σύμπαντος , ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων , θαυμάζοντες , ὑπερεξαίροντες , κηρύττοντες, ἄν καί ὄχι κατ ᾿ ἀξίαν , ἀλλά ὅσον χωρεῖ ἡ ἀσθένεια τῆς φύσεως ἡμῶν , τήν σοφίαν δύναμιν , εὐεργεσίαν τοῦ πλάστου ἡμῶν καί δημιουργοῦ , ὅστις διά τῶν μικροτάτων ἡμῶν ὀφθαλμῶν ὧν ὁ πάνσοφος Δημιουργός ἐνέθηκεν , καί ποιήσας ἀντιληπτήν τήν μεγαλοφυή τοῦ παντός διακόσμησιν · «...προοιμιάζεται ὁ Θεός , », ἤτοι ἀρχόμεθα , τήν προσευχήν , εὐχαριστίαν , αἴνεσιν , δοξολογίαν διά τήν ἑπομένην ἡμέραν .
Ὁ ἑσπερινός συμβολίζει , καί
τήν ἀποκαθήλωσιν τοῦ Κυρίου , ὑπό τῶν κηδευσάντων τό Σῶμα τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ , Ἰωσήφ τοῦ ἀπό Ἀριμαθαίας , καί Νικοδήμου , ὡς καί τήν ἐμφάνησιν τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου τό ἑσπέρας εἰς τούς Μαθητάς του , τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς Ἀναστάσεως , καί τοῦ Θωμᾶ καί τῶν δύο πορευομένων εἰς Ἐμμαούς , μαθηάς Λουκᾶ καί Κλεόπα .
Ψάλλομεν : «...Κατευθηνθήτω ἡ προσευχή μου ὡς θυμίαμα ἐνώπιον σου
... » , προοιμιακῶς ἐξευμενίζοντες τόν Κύριον , καί ἵλεων Αὐτόν ἐξετούμεθα , ζητοῦμεν .
Ὑμνοῦμεν διά τοῦ : «..Φῶς ἱλαρόν ...» , Πατέρα , Υἱόν καί Ἅγιον Πνεῦμα , καί αἰτούμεθα
:... «..τήν ἑσπέραν πᾶσαν τελείαν , ἁγίαν , εἰρηνικήν , ἀναμάρτητον ...».
Ὡσαύτως διά τοῦ : « Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου Δέσποτα ...» , αἰτούμεθα , ὅπως μή λάβη ἡμᾶς ἀπροετοιμάστους , ἀνετοίμους , ἐκ τῆς παρούσης ζωῆς , ἀλλά νά παραχωρήση χρόνον , ἵνα τό ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς ἡμῶν , ἐν εἰρήνῃ καί μετανοίᾳ ἐκτελέσαι , βιόσωμεν , καί διανύσωμεν .
β. Ἀπόδειπνον .
Ἀναγινώσκεται , μετά τό μετά τό δεῖπνο , τελούμενον μετά τήν τοῦ ἑσπερινοῦ ἀκολουθίαν , καί πρό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου , εὐχαριστοῦντες , τόν γενεσιουργόν τοῦ παντός , διά τό παρελθόν ἤδη ἐν εἰρήνῃ διάστημα τῆς ἡμέρας , καί καταξιὠσαντι ἡμᾶς προφθᾶσαι τήν ἑσπερινήν δοξολογίαν , καί εὐχαριστίαν , καί προσευχαῖς , καί προσεγγίσαι τήν ἀρχήν τῆς νυκτός · Εὐχαριστοῦντες τόν διατάξαντα τό φῶς και τό σκότος , καί διακρίνας αὐτά ἀπ ᾿ ἀλλήλων , καί προστάξαντα , τήν ἡμέραν καί νύκτα , ὅπως ἐν εἰρήνῃ ἀλληλοδιαδέχονται , νόμῳ φιλίας καί ἀδελφότητος · δοξολογοῦντες καί αἰτοῦντες συγνώμην καί ἄφεσιν ὧνπερ ἐπράξαμεν καί ἐλυπήσαμεν τό ἅγιον Πνεῦμα , τόν ἀγαθόν Θεόν ἡμῶν · σύν τούτοις αἰτοῦμεν ἀνάπαυσιν ψυχῆς καί σωματος, ἐκ τῶν κόπων τῆς πολυμόχθου σαρκός, καί τήν νύκτα , τελείαν , ἁγίαν , ἀναμάρτητον , ἀσκανδάλιστον , ἀφάνταστον .
Ἔχωμε τό μικρό καί μεγάλο ἀπόδειπνο , καί τό ἀναστάσιμο ·
τό μεγάλο ἀπόδειπνον τελεῖται τήν Ἁγίαν καί Μεγάλην Τεσσαρακοστήν , ἀπό Δευτέρα ἕως καί Πέμπτη ἑσπέρας ·
τό ἀναστάσιμο , τελεῖται τήν Διακαινήσιμον Ἑβδομάδα , καί κατά τήν ἀπόδοσιν τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα , ἤτοι τό ἑσπέρας , τῆς Τρίτης τῆς Στ ΄Ἑβδομάδος ἀπό τοῦ Πάσχα.
Ἐν ταῖς λοιπαῖς τοῦ ἐνιαυτοῦ ἡμέραις , τελεῖται τό μικρόν ἀπόδειπνον · εἰς τάς ἱεράς Μονάς , τελεῖται εἰς τήν λιτήν , νάρθηκαν τοῦ ναοῦ .
γ. Μεσονυκτικόν ἤ Μεσονύκτιον
Συμβολίζει τήν ὀφειλομένην ἡμῶν ἐπαγρύπνησιν καί ἐγρήγορσιν , καθώς ὁ Νυμφίος τῶν ψυχῶν ἡμῶν , ἐν μέσῳ τῆς νυκτός παρεγένετο τοῖς φρονίμοις παρθένοις .
Ὁμοίως συμβολίζει , τήν ἔγερσιν , ὡς ἐκ τοῦ φυσικοῦ σκότους , οὕτως καί ἐκ τοῦ σκότους τῆς πλάνης , τῆς ἁμαρτίας , ἀγνοίας , εἰς τήν ἀληθινήν ζωήν , εἰς τό φῶς τό ἀληθινόν , εἰς τήν νέαν ζωήν , ἀρξαμένης ἐκ τῆς μεταστάσεως ἡμῶν , εἰς ἔργα φωτός , ὡς τό μεσονύκτιον , ἡ ἀρχή τῆς ἡμέρας · εἰς τάς Ἱεράς μονάς , τελεῖται συναπτά μέ τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου ·
Εἶναι σημαντικόν , ὅταν ὅλη ἡ πλάσις ἡρεμεῖ , ὑπνεῖ , ἡσυχάζει, ἡ ψυχή , ἐγειρομένη τοῦ ὕπνου , νά δοξαζη , τὀν δημιουργόν .
δ. Ὄρθρος , καί Α΄Ὥρα
Ὄρθρος , ἡ ἑωθινή προσευχή τῆς ἡμέρας , ἡ ἑωθινή προσευχή τῆς Ἐκκλησίας μας , ὀρθρίζοντες τό πνεῦμα ἡμῶν , πρός τό φῶς τό ἀληθινόν .
Ὄρθρος εἶναι τό μέσον διάστημα , ἀπό τό βαθύ σκότος , ἕως τό χάραγμα, τήν χαραυγήν πρό τῆς ἀνατολῆς · ὡς δέ ἀνατέλλει ὁ ἥλιος καί ὀψόμεθα τό φῶς , δοξολογοῦμεν τόν ..«..δείξαντα τό φῶς,
,,,δόξα σοι τῶ δείξαντι τό φῶς καί φωτίσαντι τῶ κόσμῳ ...» ·
οὕτως ἀναμένομεν , τήν ἀνατολήν , τήν ἔλευσιν τοῦ ἀληθινοῦ φωτός τοῦ ἡλίου τῆς Δικαιοσύνης , ἵνα ὀψόμεθα φῶς τό ἀπρόσιτον κατευθύνων τά διαβήματα ἡμῶν , πρός ἐργασίαν τῶν ἐντολῶν , ἀρετῶν , ὡς ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως περιπατοῦντες , καί ἐν φωτί , τάς ἐντολάς τοῦ Κυρίου τηρῶμεν , ἐν φόβῳ καί τρόμῳ , χάριτι Θεοῦ , τήν σωτηρίαν ἡμῶν κατεργαζόμενοι .
Ἐπισυνάπτεται καί ἡ Α ΄ὥρα , ἡ ὁποία σημαίνει , μίαν ὥραν μετά τήν ἀνατολήν τοῦ ἡλίου , ὥστε ἐξεγερθέντες τοῦ ὕπνου , ἐν μέσῳ τῆς νυκτός , καί ὀρθρίζοντες τά πνεύματα ἡμῶν πρός τό ἀπρόσιτον καί ἀΐδιον φῶς , εὑρισκόμεθα εἰς τόν ναόν , δοξαζοντες τόν δείξαντι τό φῶς , καί συνεχίζομεν , ὑμνοῦντες τόν δείξαντα τό φῶς τῆς ἡμέρας , καί ἀποδιώξαντα τό σκότος , δεόμενοι , ὅπως μετατρέψει τήν πλάνην τῶν παθῶν καί ἀνατείλλει ἐντός ἡμῶν , τό φῶς τό τῆς γνώσεως .
Γ ΄Ὥρα .
Ἀναγινώσκεται κατά τήν τρίτην ὥραν τῆς ἡμέρας , ἤτοι , κατά τήν 9ην πρωϊνήν , εἰς ἀνάμνησιν τῆς ἐπιδημίας τοῦ Παναγίου Πνεύματος , πρός τούς Μαθητάς τοῦ Κυρίου , κατά τήν Πεντηκοστήν , γεομένης ἐπιδημίας, κατά τήν Γ΄, 3ην ὥραν τῆς ἡμέρας .
Διό αἰτοῦμεν :.. « Κύριε , ὁ τό Παναγιον σου Πνεῦμα, τῇ τρίτῃ ὥρα τοῖς Ἀποστόλοις σου καταπέμψας , τοῦτο Ἀγαθέ , μή ἀντανέλλης ἀφ ᾿ ἡμῶν ,
....»
ΣΤ ΄Ὥρα .
Κατ ᾿ αὐτήν τήν ὥραν ἐσταυρώθη ὁ Κύριος ἡμῶν ·
κατ ᾿ αὐτήν τήν ὥραν , ἤπλωσεν ἡ Εὔα τάς παλάμα εἰς τό δένδρον τό ἀπαγορευμένον ·
κατ ' αὐτήν τήν ὥραν , ὁμίλησεν ὁ Κύριος εἰς τό φρέαρ μέ τήν Σαμαρείτιδα , καί αἰτούμεθα , τόν σταυρωθέντα ὑπέρ ἡμῶν , καί ἁπλώσαντα τάς ἀχράντους αὐτοῦ παλάμας , εἰς τό
ξύλον τοῦ Σταυροῦ , ἵνα διαρείξῃ , τό καθ ᾿ ἡμῶν χειρόγραφον τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν , δοξάζοντες καί εὐχαριστοῦντες , διά τήν ἀγαπην του καί φιλανθρωπίαν , καί ὅσα παθῶν ἠνέσχου , ἵνα σώσῃ τό ἀνθρώπινον .
Τελείται ἐν ταῖς Ἱεραῖς Μοναῖς , συναπτά, μέ τήν τρίτην ὥρα , ὡς ...Τριθέκτη , καί ὅταν τελεῖται θεία Λειτουργία , πρό αὐτῆς.
Θ ΄Ὥρα .
Ἡ τελευταία προσευχή τῆς ἐκκλησιαστικῶς ληγούσης ἡμέρας · κατ ᾿ αὐτήν τήν ὥραν , ὁ Κύριος ἀφῆκεν τό πνεῦμα ἐν τῷ Σταυρῷ , καί ἐκκλησιαστικῶς λήγει ἡ ἡμέρα .
Αἰτούμεθα , τόν ἐν τῇ ἐνάτη ὥρᾳ , σαρκί τοῦ θανάτου γευσάμενον , ὅπως νεκρώση τό σαρκικόν ἡμῶν φρόνημα , τάς σαρκικάς ἐπιθυμίας , τόν παλαιόν ἀπεκδυσάμενοι ἄνθρωπον , τόν νέον ἐνδυσάμενοι , συζῶντες τῷ ἡμετέρῳ Δεσπότῃ , καί κηδεμόνι , καί εὐεργέτῃ.
Οὕτως διά τῶν ἑπτά αὐτῶν ἀκολουθιῶν τηρεῖται το ψαλμικόν , :..... «... ἑπτάκις τῆς ἡμέρας ἤνεσά σε , ἐπί τά κρίματα τῆς δικαιοσύνης σου ....Ψαλ.
ριη ΄164 .
....Ἑσπέρας καί πρωΐ καί μεσημβρίας , διηγήσομαι καί ἀπαγγελῶ , καί εἰσακούσεται τῆς φωνῆς μου ... Ψαλμ
. νδ ΄18 .
..... μεσονύκτιον ἐξεγειρόμην τοῦ ἐξομολογήσασθαι , ἐπί τά κρίματα τῆς δικαιοσύνης σου ... Ψαλμ.
ριη ΄64 .
Βλέπουμε , ὄτι ἡ ὅλη Εκκλησιαστική λατρεία , προσαρμόσθηκε , μέ τά χρονικά περιθώρια , ἀδιάσπαστα , μέ τόν φυσικόν χρόνον , τήν χρονικότητα .
Ἡ Θεία Λειτουργία , μένει ἐκτός , ἤ μᾶλλον , ἐπάνω ἀπό τούς περιορισμούς τοῦ χρόνου , δέν ἀνήκει εἰς τόν κύκλον τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν τοῦ νυχθημερόν , καί οὔτε εἶναι κάποια ἄλλη συγκεκριμμένη ἀκολουθία προετοιμασία της · προηγεῖται ἀπαραίτητα ἡ προσκομιδή , προετοιμασία τῶν Τιμίων Δώρων .
Εἶναι ἑορτή ἀορτή , πανήγυρις, σύναξις, χαρά ἀναστάσιμη , καί ἡ ἕνωσις τοῦ παρελθόντος, τοῦ παρόντος, καί τοῦ μέλλοντος.
Εἶναι ὁ μέγας Αρχιερεύς ,
ἱερεύς καί ἱερουργούμενος ,
θύων καί θυόμενος ,
προσφέρων καί προσφερόμενος ,
ὁ μεταδίδων καί μεταδιδόμενος ,
ὁ ἐσθιόμενος , καί μηδέποτε δαπανώμενος ,
ὁ μελιζόμενος , και μή διαιρούμενος ,
ἀλλά τούς μετέχοντας ἁγιάζων καί προσφέρων τήν αἰώνιον ζωήν ,
ἧς πάντας ἡμᾶς καταξιωθῆναι αἰτούμεθα , πρεσβείαις , τῆς ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ καί ΠΑΝΑΜΩΜΟΥ αὐτοῦ Μητρός , ΔΕΣΠΟΙΝΗς ἡμων , ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ . Αμήν . Γένοιτο .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου