ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ , χαῖρε , Κεχαριτωμένη ΜΑΡΙΑ , ὁ Κύριος , μετά Σοῦ · Εὐλογημένη Σύ ἐν γυναιξί , καί εὐλογημένος , ὁ καρπός τῆς κοιλίας Σου · ὅτι Σωτῆρα ἔτεκες, τῶν ψυχῶν ἡμῶν ..
ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΜΗΤΕΡ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΟΞΑ CΟΙ ! ΠΑΝΑΓΙΑ ! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ CΟΙ , ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΘΕΟΤΟΚΕ !!! --- ὙΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, σῶσον ἡμᾶς, τήν ἐκκλησίαν σου, τήν ποίμνην σου, τούς μοναχούς σου, τό ὄρος σου,τά ἔθνη σου, τήν νεολαίαν σου, τόν λαόν, καί χώραν ταύτην καί τόν κόσμον σου ἅπαντα. Ἀμήν ---Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ, νά εἶναι :βοηθός, ὁδηγός, ἰατρός, συνεργός, ἀρωγός, ἀγωγός, φωτισμός,στηριγμός, ὁπλισμός, στολισμός,πλουτισμός, χορηγός, κάθε θεϊκῆς ἀγαθότητος στήν ζωήν σας.

Παρασκευή 30 Απριλίου 2021

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ καί ἹΕΡΑΙ ἈΚΟΛΟΥΘΙΑΙ.

 

                     

 

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ  καί ΕΡΑΙ ΚΟΛΟΥΘΙΑΙ.

 

                     Α.  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ.

 

 

   Διά τήν λατρείαν μας πρός τόν Θεόν ,  καί τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , τήν δοξολογίαν , καί γενικς διά τήν τέλεσιν τν ερν κολουθιν ες τήν κκλησίαν μας , χρησιμοποιομεν τά λειτουργικά βιβλία , γκεκριμμένων κδόσεων τς ερς Συνόδου τς κκλησίας, καί Πατριαρχείου.

 

   ποφεύγομεν τάς παρεισβάσεις καί νευ γκρίσεως εσαγομένας καί τετυπομένας αθαιρέτως , ες τά λειτουργικά βιβλία , νεοτέρας κολουθίας , πολλάκις κατά τό δοκον τν πευθύνων τν κδόσεων , ο ποοι πολλάκις πό περβάλλοντα ζλον , λλά, ο κατ ᾿ πίγνωσιν , πό γάπη διαιτέραν ες κάποιον  νέον Μάρτυρα , προσθέτουν αθαιρέτως καί νευ γκρίσεως , τήν εράν του κολουθίαν  , μέ καλήν σως διάθεσιν , λλά , χι καί σωστό , καθώς τά πάντα λειτουργον ες τήν κκλησίαν μέ τάξη καί διακριτικότητα .   Ο ερές κολουθίες, τά λειτουργικά βιβλία, δέν εναι προσωπικό κτμα νός , τινν , νά τό προσαρμόζουν κατά τό δοκον , λλά ατός πνευματικός πλοτος, εναι προσιτόνς κοινός , ες λους μας , ναλλοίωτος, καί ναλλοιώτως , διά νά λατρεύσωμεν τόν Θεόν , νά μνήσωμεν , καί τιμήσωμεν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , καί τούς γίους μας , νά προσευχόμαστε, καί νά συμπροσευχόμαστε, μέ ρθοπραξία  καί ρθοδοξία, καί νά τελομεν τάς εράς κολουθίας, πως ο γιοι Πατέρες μας  .

   λα τά λειτουργικά βιβλία φέρουν , χουν , περιέχουν ρυθρά , κόκκινα γράμματα ς δηγίας καί ποδείξεις διά τήν τέλεσιν τν ερν κολουθιν , καί μαύρα , μέλαινα γράμματα  τά πρός νάγνωσιν καί ψαλμωδίαν .

   Τά λειτουργικά βιβλία διά τήν τέλεσιν τν ερν κολουθιν εναι :

α. Τό ερόν Εαγγέλιον ,                 β. τό βιβλίον , πόστολος , 

γ. Παρακλητική , κτάηχος ,      δ. Τριώδιον ,

ε. Πεντηκοστάριον ,                       στ. Μηναα δώδεκα μηνν ,

ζ. Συλλειτουργικόν ,                       η. ερατικόν , 

θ. Μέγα ρολόγιον ,                      ι. Ψαλτήριον , 

ια. ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΝ ,                 ιβ. Τυπικόν , 

ιγ. Μικρόν Εχολόγιον ,                 ιδ. Μέγα Εχολόγιον , 

ιε. Ερμολόγιον ,                            ιστ. Καινή Διαθήκη , 

ιζ. Παλαιά Διαθήκη ,                      ιη. κλογάριον ,

ιθ. Στιχολογία ,                              κ. Τελετουργικόν , 

κα. Φυλλάδαι Μυστηρίων ,              κβ. Πηδάλιον , 

κγ. ορτολόγιον ,                          κδ. Μουσικά . 

 

μοίως , διά τάς ναγνώσεις ες τάς εράς ακολουθίας , ες τήν τήν Τράπεζαν , χρησιμοποιομεν Πατερικά κείμενα , λόγους , γκώμια , μιλίας , κτλ, κ τν γίων θεοφόρων Πατέρων μν , τν :

γίου ωάννου Χρυσοστόμου ,      γίου Βασιλείου , 

γίου Γρηγορίου Θεολόγου ,        γίου ωάννου Δαμασκηνο ,    γίου Γρηγορίου Παλαμ ,           γίου ωάννου κλίμακος , 

γίου Συμεών Θεσσαλονίκης ,       σίου Συμεών Νέου Θεολόγου

σίου Μαξίμου μολογητο ,      σίου φραίμ  ,

σίου Νικοδήμου γιορείτου ,      σ. Θεοδώρου Στουδίτου .

 

   πίσης χρησιμοποιομεν  , λόγους κ τν βιβλίων :

Κυριακοδρομίου ,                          Νέου κλογίου , 

Συμεών Μεταφραστο ,                 ποστολικς Σαγήνης ,  

Νέου Παραδείσου ,                       ποστολικς Σάλπιγγος  .

 

   Πατερικαί ναγνώσεις  , κυρίως  γίνονται ες τάς εράς μονάς α ποαι τηρον τυπικόν , τήν ρχαίαν κριβήν τάξιν τν ερν κολουθιν , καί εναι ναπόστατον , ξ σου σημαντικόν καί πάνυ φέλιμον μέρος καί μέλος , τν ερν κολουθιν  .

   Εναι πνευματικά ντρυφήματα , πνευματική νάπαυλα , συμπλήρωσις παγγελίας . 

   Γίνονται παραιτήτως ες τάς γρυπνίας , μετά τήν ελόγησιν τς ρτοκλασίας ες τό τέλος το σπερινο , καί ες λλα σημεα τν ερν κολουθιν ς κατωτέρω :

   Ες τόν ρθρον :

   Καθημερινς ες τόν ρθρον γίνονται δύο ναγνώσεις  , κ τν ρμηνευτικν μιλιν καί λόγων , το ν γίους Πατρός μν ωάννου , ρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως το Χρυσοστόμου , μετά τήν πρώτην στιχολογίαν το ψαλτηρίου καί κάθισμα, καί μετά τήν β  στιχολογίαν το Ψαλτηρίο και κάθισμα. 

   μοίως , νάγνωσις γίνεται , κατά τήν διάρκειαν τς Τραπέζης , ποα ν ερας μονας θεωρεται ς δεύτερος ναός , καί τό ριστον , τό δεπνον γίνεται μέ τήν μφίεσιν τν δελφν ς καί ν τας κολουθίαις.   

    διάρκεια τν ναγνώσεων , εναι περίπου σο χρόνος ναγνώσεως νός καθίσματος ψαλτηρίου , τοι περίπου λεπτά δέκα .

  πίσης γίνεται νάγνωσις ες τήν κολουθίαν το σπερινο , μετά τό :...Καταξίωσον , Κύριε, ν τ σπέρ ταύτ ...

   Παρομοίως πυκνότερον γίνονται α ναγνώσεις, τήν περίοδον τς γίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστς , καί κόμα περισσόερον κατά τήν γίαν καί Μεγάλην βδομάδαν .

   Ες τό τέλος το ρθρου , ες τήν  Α΄ραν , γίνονται ναγνώσεις τν Κατηχήσεων , το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου .

   Τό δέ προοίμιο τν λόγων τν κατηχήσεω ν , γίνεται ς ξς :

  ναγνώστης , ναγνώστρια , το λόγου , τς κατηχήσεως , κφωνε τό προομιον , π.χ. :

   Το ν γίοις Πατρός μν ωάννου , ρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως το Χρυσοστόμου , λόγος  , ( μιλία ) ες .........ελόγησον πάτερ.  ....

δέ ερεύς , στάμενος επί τς ραίας Πύλης καί βλέπων πρός τόν ναόν , τοι δυτικά, λέγει :   Δι ᾿ εχν τν γίων πατέρων ( Μητέρων ) μν ....

   Ες τήν νάγνωσιν τς γρυπνίας , ες τήν πρώτην , τοι μετά τήν ελόγησιν τς ρτοκλασίας , τό προοίμιον ντικαθίσταται , διά το :   Ελογητός Θεός μν ....

τό ποον συμπληρώνει , ντικαθιστ τήν ναρξιν τς σπερινς κολουθίας, το σπερινο , φο , κατά τήν εναρξην , μετά τό κατανυκτικόν:..εσελεύσομαι ες τόν οκον σου... καί τό :...κελεύσατε... ερεύς λέγει :...Δόξα τ γί, καί μοουσί , καί Ζωοποι , καί διαιρέτ Τριάδι , πάντοτε , νν ...

   Μετά τό πέρας κάστης ναγνώσεως  λέγει : Ατο γίαις πρεσβείαις Χριστέ Θεός μν , λέησον καί σσον μς , μήν ... καί ψάλλεται αθις τό πολυτίκιον το γίου, πχ. ..

  το στόματος σου , καθάπερ πυσρός κλάμψασα χάρις ...

   άν δέν παρευρίσκεται ερεύς , τοι ες τάς γυναικείας μονάς πλείστως , ναγνώστρια , μετά τήν κφώνησιν το προοιμίου το λόγου , καί νευ το :  Ελόγησον πάτερ , ... τυπικάρισσα λέγει :...

Δι ᾿ εχν τς γίας μητρός μν ...μήν ...καί ρχεται νάγνωσις . 

   Ες τάς γρυπνίας Δεσποτικν καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ορτν , α ναγνώσεις εναι κ τν λόγων τν γίων Πατέρων διά τήν ορτήν . 

 

 

              Β. ΙΕΡΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ   Νυχθημερόν 

 

 

Τήν νάγκην τς ψυχς , πως πικοινωνήσει καί ντρυφήσει  πρός τόν δημιουργόν , πως τό μωρό πρός τούς γεννήτορας , ο θεοφόροι Πατέρες τς κκλησίας μας , κανονικς διετύπωσαν καί διεχάραξαν ες τάς εράς κολουθίας, φωτιζόμενοι πό τό γιον καί τελεταρχικόν θεον Πνεμα , καί διετύπωσαν γγράφως, καί μέ τυπικήν διάταξην τήν σφαλήν καί πνευματικήν καρποφόρον δόν , 

 καί πλανήν ,  τήν προσευχήν , τήν λατρεία , τήν δοξολογίαν , τήν εχαριστίαν , τήν δόν τς ελογήσεως ανέσεως , δεσεως τς ψυχς  , πρός τόν Δημιουργόν , καί τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ Μητέραν του, τήν τάξηννα μέ ρθοδοξία καί ρθοπραξία  δοξάζωμεν  , καί ποομεν τά το Κυρίου κατά τό ψαλμικόν , λλά χωρίς τό πόμενο , μιστίχιον το στίχου το Ψαλμο .

   ν καί ...διασκεδαζουν λλοι τόν νόμον το Κυρίου , μες σταθερς καί κλινς , νατενίζοντες πρός ατόν , καί ν παντί καιρ καί πάσ ρ , βομεν   ..καιρός το ποισαι τ Κυρί .

   Α εραί κολουθίαι διακρίνονται , ες τακτικάς , καί ες κτάκτους .

   Α τακτικαί καί κοιναί τελονται ν συνάξει ες τούς ναούς μας , καθ ᾿ κάστην καί ες διαφόρους λλας συγκεκριμμένας ρας , λλά ,  δύνανατι νάτελεσθουν τινές ξ ατν καί κατά μόνας ες τό κελλίον.

   Α κολουθίαι αταί εναι : 

  σπερινο ,  ποδείπνου  , μεσονυκτικο , ρθρου , καί α ραι : Α ΄Γ ΄ΣΤ ΄Θ ΄, τς Τραπέζης , τς παρακλήσεως , κτλ.     

   Α κτακται κολουθία , δέν τελονται πό πάντων , λλά πό κείνων , τν ποίων ρχιερεύς , δίδει εχήν , καί χειρτονίαν .

αται εναι : θεία Λειτουργία , ποα δέν εναι κολουθία λλα μυστήριον  , ποα δύναται νά τελται καθημερινς · 

κτακται κολουθία, εναι καί τα γκαίνια τν ναν , τελούμενα μόνο πό ρχιερέα .

   Αται α κολουθίαι , κατανέμονται καί τετύπονται , ες τά λειτουργικά βιβλία , ς ναφέρθησαν παραπάνω · θεσπίσθησαν λοιπόν ορταί , χουσαι λικίαν  σο περίπου τό νθρώπινον γένος , παραδώσας διος Θεός ες τόν Μυϋσέα , τάς ντολάς, καί ν ατας καθορίζων πάλαι τόν τρόπον , καί τάξιν τς λατρείας .

    κκλησία μας , ντικατέστησε τό Σάββατο , μέ τήν πρώτην μέραν τς βδομάδος, τήν Κυριακήν νομαζομένην , διά τήν νάστασην το Κυρίου μας , καί μφάνειάν του ες τούς Μαθητάς , μετά τήν νάστασην .

   κκλησιαστικς , μέρα ρχεται πό τήν σπέραν , κατά τό Γραφικόν :  καί γένετο σπέρας , καί γένετο πρωΐ , μέρα μία ...Γένεσις , κεφ. α ΄, καί τελειώνει , τήν Θ ΄ραν τς πομένης .

   Οτως , νακυκλούμεναι , καθ μέραν , να βδομάδα,  τησίως , χουν , παρουσιάζουν μία συνάρτησιν καί συνάφειαν μεταξύ των , καί δηγον πρός τήν σωτηρίαν , συνεργαζόμεναι  διά τόν πνευματικόν σκοπόν . 

    κάθε μέρα μοιάζει , μέ τήν κίνησιν τς γς γύρ πό τόν αυτόν της · καί κάθε βδομάδα , μοιάζει , μέ τήν κίνησιν τς γς περί τόν λιον , χοντας τό τος · δέ τήσια , μέ τήν κίνησην το λίου  πρός τόν Γαλαξία, καί λλους γαλαξίας , χοντας οτως τήν αωνιότητα .

   Οτως ρχεται Κυριακή πό τό σπέρας το Σαββάτου , καί κκλησιαστικς λήγει , μετά τήν Θ ΄ραν , τοι μετά τήν 3ην πογευματικήν ραν τς Κυριακς · εναι φιερωμένη , ες τήν νάστασιν το Κυρίου , πάντας συνεγείρουσα καί παρακινοσα πρός πνευματικήν ργασίαν , καί πενθυμίζουσα, τήν κοινήν νάστασιν .

    Δευτέρα , ρχομένη κκλησιαστικς , πό τό πόγευμα τς Κυριακς , φιερωμένη ες τούς σωμάτους , καί πάσας τάς γίας , ορανίας, θείας σωμάτους , ΰλας Δυνάμεις  , καί λήγει κκλησιαστικς τήν Θ ΄ραν τς ατς μέρας .

    Τρίτη μοίως , ρχομένη , πό τήν Θ ΄ραν τς Δευτέρας , φιερώνει τήν κολουθία , ς μέρας , ες τόν Τίμιον Πρόδρομον , καί λήγει , τήν Θ ΄ραν , τς διας μέρας .

    Τετάρτη , ρξαμένη πό τόν σπερινόν τς Τρίτης , νηστήσιμος οσα , διά τήν νάμνησιν τς ποφάσεως τς καταδίκης το Κυρίου , φιεροται εςτήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ , καί ες τό Πάθος, το παθος , λήγουσα , τήν Θ΄ραν τς ατς μέρας . 

Πέμπτη , ρξαμένη , από τόν σπερινόν τς Τετάρτης , φιερωμένη ες τούς γίους ποστόλους, καί γιον Νικόλαον , καί λήει , τήν Θ ΄ραν τ[ξς ατς μέρας .

  Παρασκευή , σταυρώσιμος καί νηστίσιμος , φιερωμένη ες τό θεον Πάθος καί ες τήν περαλγήσασαν  ν τ Πάθει , ΥΠΕΡΑΓΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ  καί ΠΑΝΑΓΙΑΝ , ρχετται πό τόν τς Πέμπτης σπερινόν , καί λήγει τήν Θ, ραν τς Παρασκευς .

   Τό Σάββατον , ρχεται πό τόν σπερινόν τς Παρασκευς, καί λήγει τήν Θ ΄ραν το Σββάτου , φιερωμένο ες πάντας τούς γίους ,  καί μέ δεήσεις περί τν κεκοιμημμένων , θεν ρχεται πάλιν Κυριακή .  

Ες τάς μέρας , Δεσποτικν  καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ορτν ,  κινητάς κινήτους ορτάς , πρός δοξολογίαν το Κυρίου καί Θεο καί Σωτρος μν ησο Χριστο , καί ες τιμήν καί μνήμην τς περευλογημένης ΔΕΣΠΟΙΝΗς μν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ  ΜΑΡΙΑΣ , λαμπρύνεται πανήγυρις καί μήγυρις τν ρθοδόξων , καί γάννυται ν τας μέραις ατας , α ποαι καλονται ορταί .

   Τν δέ , εσεβς ζησάντων καί τόν Θεόν εαρεστησάντων , τήν μνήμην τελομεν , πρός δόξαν το δοξάσαντος ατούς , ες τιμήν καί μνήμην ατν , καί πρός μίμησιν μν , πρός τόν θεοφιλήν βίον , καί πολιτείαν ατν · ατν τν γίων μνεία καλεται « μνήμη γίων » .

   χομεν λοιπόν τάς ορτάς , τοι  τάς Δεσποτικάς καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΑΣ μέρας , καί μνήμαις γίων τν εσεβς ζησάντων  καί τόν Θεόν εαρεστησάντων .

   Α Δεσποτικαί ορταί διακρίνονται , ες κινητάς καί κινήτους  ·

α κίνηταιορτάζονται μέ σταθεράν μερομηνίαν , π.χ. κατά σάρκα Γέννησις το Σωτρος , Περιτομή , Θεοφάνεια , παπαντή , Μεταμόρφωσις · ν συγχύτ νώσει μετά τν κινητν ορτν , α ποαι ορτάζονται , ξαρτνται πό τήν μερομηνίαν ορτς το πάσχα , τό ποον συμπίπτει , διά μέ τό παλαιόν ορτολόγιον πό 22 Μαρτίου , ως 25 πριλίου , διά δέ τό νέον ορτολόγιον , πό 2 πριλίου , ως η Μαΐου . 

   Α κινηταί ορταί περιέχονται ες τά λειτουργικά βιβλία , Τριώδιον καί Πεντηκοστάριον , α δέ κίνηται , ες τά λειτουργικά βιβλία τν μηναίων το νιαυτο .

   Α κολουθίαι τν γίων είς τά μηναα , α δέ τν μερν τς βδομάδος , ες τήν Παρακλητικήν , κτάηχον .

   Ο εροί μνογράφοι τς κκλησίας μας , γενόμενοι σοπτρα το Παρακλήτου , μπνεόμενοι καί δηγούμενοι π ᾿ ατο το γιαστικο , φωτιστικο , τελεταρχικο γίου Πνεύματος , συνέθεσαν καί μελοποίησαν , τάς κολουθίας το μερονυκτίου , καί τν ορτν , χάρις τς Μείζονος γάπης , περιλαμβάνοντες διαφόρους μνους , ψαλμούς , τροπάρια , κανόνας , εχάς , δεήσεις , εχαριστίας , ντεύξεις , ελογήσεις , δοξολογίας , προσφέροντας ταύτας διά τούς ζητντας καί ναζητντας τήν πνευματικήν φέλειαν καί σωτηρίαν , καί λων τν προσευχομένων , καί προσερχομένων , καί πάτων τν λογικν προβάτων τς λογικς ποίμνης το Χριστο , γενομένης λύκοις νεπίβατος . 

 

    Παρακλητική , κτάηχος , τό πλέον παραίτητον λειτουργικόν βιβλίον τς ρθοδόξου κκλησίας μας , περιλαμβάνει πάσας τάς εράς κολουθίας , τν μερν τς βδομάδος , τς ναστασίμου Κυριακς , καί τν λοιπν ς προεγράφη , ες τούς κτώ χους καί είς τόν σπερινόν , καί ες τόν ρθρον .

 

   Α περιεχόμεναι κολουθία εναι ποιήματα κυρίως τν γίων μνογράφων : ωάννου Δαμασκηνο , Θεοφάνους , νατολίου , Μητροφάνους , ωσήφ το μνογράφου , Θεοδώρου το Στουδίτου .

 

   Εναι σάν νθη παραδείσου τερπνο πεφυτευμένου ν γ ,  πνευματικός λειμών καί λιμήν · ν ατ ερίσκομεν τήν ληθινήν καί μόνιμον πατρίδα μν , τήν νω Πόλιν , τήν νω ερουσαλήμ , καί παλινδρομομεν ασφαλς ες ν διά τς παρακος πωλέσαμεν παράδεισον .

   Τυγχάνει δύσκολος ες τήν χρσην , παιτε μελέτην , ντρύφημα , καί σίγουρα θά ποδώσει κρπούς ες τόν ργάτην ατς . 

   συχαστική μελέτη , λειτουργική χρήσης , γνώση τυπικο , διά τήν ρθήν πράξην , εναι τά παραίτητα διά τήν κατανόησην καί φέλειαν .

    μή παρκής γνσις καί μελέτη ατς , προκαλε , τήν νομιομορφίαν , τήν άταξίαν , καί σύγχυσιν τν ερν κολουθιν , καί οτω καταλήγει Θεο Σοφία , θεία Σοφία καί μπειρία , ς Βαβέλιος σύγχυσις .

 

   Περιέχει πάσας τάς κολουθίας, τς εκοσιτετραώρου μερονυκτίου , διατεταγμένης μοναχικς διατάξεως , ν σπεριν , ρθρ , ραις , θεί Λειτουργί , καί ες τούς κτώ χους , τοι :

α΄, β ΄, γ ΄, δ ΄, πλ.α΄, πλ. β΄, βαρύν , πλ. δ΄. , διό καί καλεται καί κτηχος .

 

   Κατά τό Ψαλμικόν :... πτάκις τςμέρας νεσα σε , πί τά κρίματα τς δικαιοσύνης σου ...Ψαλμ. ριη ΄ 164 .  κκλησία μας , προσαρμόζουσα τάς  λειτουργικάς ναγκας καί πιταγάς καί πλουτισμόν , χώρισε τό νυχθημερόν, ες πτά κολουθίας , α ποαι βασικά τηρονται μόνον ες τά μοναστήρια, καί σαι τηρον τήν κριβήν ρχαίαν  τυπικήν διάταξην .

 

  νοριακή τάξις , εναι περίληψις τς μοναστηριακς τάξεως, τήν ποίαν πανσόφως κκλησία μας ρμοσε διά τάς νάγκας καί δυνατότητας τς νορίας .

 

  Μετά τήν Πεντηκοστήν , ες τά εροσόλυμα, ο πόστολοι , δρυσαν τήν πρώτην χριστιανικήν κοινότητα, τήν ποίαν ποτελοσαν σοι πίστευσαν καί δέχθησαν τό κήρυγμα τν γίων ποστόλων · ζοσαν νωμένοι , μέ σπονδυλικήν στήλην τήν γάπην , ς μία οκογένειαν , δημιουργήθησαν οτως ο γάπες , τοι συνάξεις διά κοινήν λατρείαν  πρός τόν Θεόν , κουον τό κήρυγμα τν ποστόλων , λάτρευαν τόν ν Τριάδι να Θεόν μν  , καί συμμετεχον ες τό εχαριστηριακόν Δεπνον  , μετέχοντες ες τήν Θείαν Εχαριστίαν , πως ναγινώσκομεν ες τάς Πράξεις τν ποστόλων .

  κτοτε λατρεία μπλουτίσθη , ξελίχθη , διά νά φθάσομεν , προϊόντος το χρόνου ες τήν τελικήν σημερινήν μορφήν .

   Οτως λατρεία , νά τούς αἰῶνας ποβαίνει , στοχεύει , ες τήν λατρείαν το θεο, λλά καί ες τόν ξαγιασμόν τν νθρώπων , τν τελουμένων ργων , τς κτίσεως , φο δόθη ελογία καί δυνατότητα  τς βιώσεως προοιμιακς τς αωνίου βασιλείας .

  θεία Λειτουργία , πως ναφέραμε, δέν εναι μία συνήθης κολουθία, λλα εναι μυστήριον , τό μυστήριον το μέλλοντος αἰῶνος, πέραν καί νω  το χρόνου , εναι δια Σταυρική Θυσία το Κυρίου  , εναι συμπλήρωσις, λοκλήρωσις, νακεφαλαίωσις, τς θείας οκονομίας, καί διαυτό δύναται  να τελται καθημερινά , καί οανδήποτε ρα.  

  Ο καλς τά πάντα διαταξάμενοι θεοφόροι πατέρες μν , ρισαν , χώρισαν τό νυχθημερόν , ς λέχθη ες πτά κολουθίας, καί ς προεγράφη μέρα τυπικς , κκλησιαστικς ρχεται πό τό σπέρας, καί οτω κκλησία μας ρισε , ς πρώτην ακολουθίαν τς μέρας, τόν σπερινόν .

 

   Α πτά λοιπόν κολουθία τς κκλησίας μας εναι :

α. σπερινός ·

β. πόδειπνον ·

γ. Μεσονυκτικόν ·

δ. ρθρος ·

     Α'ρα , τις πισυνάπτεται μέ τήν κολουθίαν το ρθρου , καί ποτελον μίαν κολουθίαν ·

ε.  Γ ΄ρα ·

στ.Ϛ  ρα ·

ζ.  Θ΄ρα. 

 

   ς προχωρήσωμεν μως ες τήν ρμηνείαν νάλυσιν τν ακολουθιν ατν .

 

    α. σπερινός .

   Εναι πρώτη κολουθία το νυχθημερόν , τς ρξαμένης κκλησιαστικς μέρας . 

   Τελεται καθημερινς φ ᾿ σπέρας , καί μόνον , ταν χωμεν γρυπνίαν , τελονται δύο ..σπερινοί , διά τήν τάξιν · λεγόμενος μικρός σπερινός , τελούμενος ες τήν θέσην του , κατά τήν τάξην , τοι μετά τήν Θ ΄ραν , καί τόν Μέγα σπερινόν , ες τήν γρυπνίαν .

    πρώτη προσευχή τς μέρας , ρχεται διά το προοιμιακο ψαλμο , ποος ποτελε  κορυφήν  δοξολογίας , τήν μεγαλοπρεπεστέραν καί ψηλοτάτην δοξολογίαν πρός τόν Δημιουργόν το σύμπαντος , ρατν τε πάντων καί οράτων , θαυμάζοντες  ,  περεξαίροντες ,  κηρύττοντες, ν καί χι κατ ᾿ ξίαν , λλά σον χωρε σθένεια τς φύσεως μν , τήν σοφίαν δύναμιν , εεργεσίαν το πλάστου μν καί δημιουργο , στις διά τν μικροτάτων μν φθαλμν ν πάνσοφος Δημιουργός νέθηκεν , καί ποιήσας ντιληπτήν τήν μεγαλοφυή το παντός διακόσμησιν · «...προοιμιάζεται Θεός , », τοι ρχόμεθα , τήν προσευχήν , εχαριστίαν , ανεσιν , δοξολογίαν  διά τήν πομένην μέραν .   

    σπερινός συμβολίζει , καί τήν ποκαθήλωσιν το Κυρίου , πό τν κηδευσάντων τό Σμα το Κυρίου καί Θεο καί Σωτρος μν ησο Χριστο , ωσήφ το πό ριμαθαίας , καί Νικοδήμου ,  ς καί τήν μφάνησιν το ναστάντος Κυρίου τό σπέρας  ες τούς Μαθητάς του , τό σπέρας τς Κυριακς ναστάσεως , καί το Θωμ  καί τν δύο πορευομένων ες μμαούς , μαθηάς Λουκ καί Κλεόπα .

   Ψάλλομεν :  «...Κατευθηνθήτω  προσευχή μου ς θυμίαμα νώπιον σου ... » , προοιμιακς ξευμενίζοντες τόν Κύριον , καί λεων Ατόν ξετούμεθα , ζητομεν . 

   μνομεν διά το :  «..Φς λαρόν ...» , Πατέρα , Υόν καί γιον Πνεμα , καί ατούμεθα :... «..τήν σπέραν πσαν τελείαν , γίαν , ερηνικήν , ναμάρτητον ...».

   σαύτως διά το :  « Νν πολύεις τόν δολον σου Δέσποτα ...» , ατούμεθα , πως μή λάβη μς προετοιμάστους , νετοίμους , κ τς παρούσης ζως , λλά νά παραχωρήση χρόνον , να τό πόλοιπον τς ζως μν , ν ερήν καί μετανοί κτελέσαι , βιόσωμεν , καί διανύσωμεν .

 

   β. πόδειπνον .

 

   ναγινώσκεται , μετά τό μετά τό δεπνο , τελούμενον μετά τήν το σπερινο κολουθίαν , καί πρό τς δύσεως το λίου , εχαριστοντες , τόν γενεσιουργόν το παντός , διά τό παρελθόν δη ν ερήν διάστημα τς μέρας , καί καταξισαντι μς προφθσαι τήν σπερινήν δοξολογίαν , καί εχαριστίαν , καί προσευχας , καί προσεγγίσαι τήν ρχήν τς νυκτός ·           Εχαριστοντες τόν διατάξαντα τό φς και τό σκότος , καί διακρίνας ατά π ᾿ λλήλων , καί προστάξαντα , τήν μέραν καί νύκτα , πως ν ερήν  λληλοδιαδέχονται , νόμ φιλίας καί δελφότητος · δοξολογοντες καί ατοντες συγνώμην καί φεσιν νπερ πράξαμεν καί λυπήσαμεν τό γιον Πνεμα  , τόν γαθόν Θεόν μν · σύν τούτοις ατομεν νάπαυσιν ψυχς καί σωματος, κ τν κόπων τς πολυμόχθου σαρκός, καί τήν νύκτα , τελείαν , γίαν , ναμάρτητον , σκανδάλιστον , φάνταστον .

   χωμε τό μικρό καί μεγάλο πόδειπνο  , καί τό ναστάσιμο ·

τό μεγάλο πόδειπνον τελεται τήν γίαν καί Μεγάλην Τεσσαρακοστήν , πό Δευτέρα ως καί Πέμπτη σπέρας  · 

τό ναστάσιμο , τελεται τήν Διακαινήσιμον βδομάδα , καί κατά τήν πόδοσιν τς ορτς το Πάσχα , τοι τό σπέρας , τς Τρίτης τς Στ ΄βδομάδος πό το Πάσχα.

   ν τας λοιπας το νιαυτο μέραις , τελεται τό μικρόν πόδειπνον · ες τάς εράς Μονάς , τελεται ες τήν λιτήν , νάρθηκαν το ναο .  

   

                        γ. Μεσονυκτικόν  Μεσονύκτιον 

 

   Συμβολίζει τήν φειλομένην μν παγρύπνησιν καί γρήγορσιν , καθώς Νυμφίος τν ψυχν μν , ν μέσ τς νυκτός παρεγένετο τος φρονίμοις παρθένοις .

   μοίως συμβολίζει , τήν γερσιν , ς κ το φυσικο σκότους , οτως καί κ το σκότους τς πλάνης , τς μαρτίας , γνοίας , ες τήν ληθινήν ζωήν , ες τό φς τό ληθινόν , ες τήν νέαν ζωήν , ρξαμένης  κ τς μεταστάσεως μν , ες ργα φωτός , ς τό μεσονύκτιον  , ρχή τς μέρας  · ες τάς εράς μονάς , τελεται συναπτά  μέ τήν κολουθίαν το ρθρου · 

   Εναι σημαντικόν , ταν λη πλάσις ρεμε , πνε , συχάζει, ψυχή , γειρομένη το πνου , νά δοξαζη , τν δημιουργόν .

 

                      δ. ρθρος , καί  Α΄ρα 

 

   ρθρος , ωθινή προσευχή τς μέρας , ωθινή προσευχή τς κκλησίας μας , ρθρίζοντες τό πνεμα μν , πρός τό φς τό ληθινόν .

   ρθρος εναι τό μέσον διάστημα , πό τό βαθύ σκότος , ως τό χάραγμα, τήν χαραυγήν πρό τς νατολς · ς δέ νατέλλει λιος καί ψόμεθα τό φς  , δοξολογομεν τόν ..«..δείξαντα τό φς, ,,,δόξα σοι τ δείξαντι τό φς καί φωτίσαντι τ κόσμ ...» · 

οτως ναμένομεν , τήν νατολήν , τήν λευσιν το ληθινο φωτός  το λίου τς Δικαιοσύνης , να ψόμεθα φς τό πρόσιτον κατευθύνων τά διαβήματα μν , πρός ργασίαν τν ντολν , ρετν , ς ν μέρ εσχημόνως περιπατοντες , καί ν φωτί , τάς ντολάς το Κυρίου τηρμεν , ν φόβ καί τρόμ  , χάριτι Θεο , τήν σωτηρίαν μν κατεργαζόμενοι .

   πισυνάπτεται καί Α ΄ρα , ποία σημαίνει , μίαν ραν μετά τήν νατολήν το λίου , στε ξεγερθέντες το πνου , ν μέσ τς νυκτός , καί ρθρίζοντες τά πνεύματα μν πρός τό πρόσιτον καί ΐδιον φς , ερισκόμεθα ες τόν ναόν , δοξαζοντες τόν δείξαντι τό φς , καί συνεχίζομεν , μνοντες τόν δείξαντα τό φς τς μέρας , καί ποδιώξαντα τό σκότος , δεόμενοι , πως μετατρέψει τήν πλάνην τν παθν καί νατείλλει ντός μν , τό φς τό τς γνώσεως . 

     

                                      Γ ΄ρα .

 

   ναγινώσκεται  κατά τήν τρίτην ραν τς μέρας , τοι , κατά τήν 9ην πρωϊνήν , ες νάμνησιν τς πιδημίας το Παναγίου Πνεύματος , πρός τούς Μαθητάς το Κυρίου , κατά τήν Πεντηκοστήν , γεομένης πιδημίας, κατά τήν Γ΄, 3ην ραν τς μέρας .

   Διό ατομεν :.. « Κύριε , τό Παναγιον σου Πνεμα, τ τρίτ ρα τος ποστόλοις σου καταπέμψας , τοτο γαθέ , μή ντανέλλης φ ᾿ μν , ....»

    

                                  

                                      ΣΤ ΄ρα .

 

   Κατ ᾿ ατήν τήν ραν σταυρώθη Κύριος μν · 

κατ ᾿ ατήν τήν ραν , πλωσεν Εα τάς παλάμα ες τό δένδρον τό παγορευμένον · 

κατ ' ατήν τήν ραν , μίλησεν Κύριος ες τό φρέαρ μέ τήν Σαμαρείτιδα , καί ατούμεθα , τόν σταυρωθέντα πέρ μν , καί πλώσαντα τάς χράντους ατο παλάμας , ες τό ξύλον το Σταυρο , να διαρείξ , τό καθ ᾿ μν χειρόγραφον τν μαρτιν μν , δοξάζοντες καί εχαριστοντες , διά τήν γαπην του καί φιλανθρωπίαν , καί σα παθν νέσχου , να σώσ τό νθρώπινον .

  Τελείται ν τας ερας Μονας , συναπτά, μέ τήν τρίτην ρα , ς ...Τριθέκτη , καί ταν τελεται θεία Λειτουργία  , πρό ατς. 

 

  

                                      Θ ΄ρα . 

 

    τελευταία προσευχή τς κκλησιαστικς ληγούσης μέρας · κατ ᾿ ατήν τήν ραν , Κύριος φκεν τό πνεμα ν τ Σταυρ , καί κκλησιαστικς λήγει μέρα .

   Ατούμεθα , τόν ν τ νάτη ρ , σαρκί το θανάτου γευσάμενον , πως νεκρώση τό σαρκικόν μν φρόνημα , τάς σαρκικάς  πιθυμίας , τόν παλαιόν πεκδυσάμενοι νθρωπον , τόν νέον νδυσάμενοι , συζντες τ μετέρ Δεσπότ , καί κηδεμόνι , καί εεργέτ. 

   Οτως διά τν πτά ατν κολουθιν τηρεται το ψαλμικόν , :..... «... πτάκις τς μέρας νεσά σε , πί τά κρίματα τς δικαιοσύνης σου ....Ψαλ. ριη ΄164 .

....σπέρας καί πρωΐ καί μεσημβρίας , διηγήσομαι καί παγγελ , καί εσακούσεται τς φωνς μου ... Ψαλμ . νδ ΄18 .

..... μεσονύκτιον ξεγειρόμην το ξομολογήσασθαι , πί τά κρίματα τς δικαιοσύνης σου ... Ψαλμ. ριη ΄64 .

 

Βλέπουμε , τι λη Εκκλησιαστική λατρεία , προσαρμόσθηκε , μέ τά χρονικά περιθώρια , διάσπαστα , μέ τόν φυσικόν χρόνον , τήν χρονικότητα .

    Θεία Λειτουργία , μένει κτός , μλλον , πάνω πό τούς περιορισμούς το χρόνου , δέν νήκει ες τόν κύκλον τν ερν κολουθιν το νυχθημερόν , καί οτε εναι κάποια λλη συγκεκριμμένη κολουθία προετοιμασία της · προηγεται παραίτητα προσκομιδή , προετοιμασία τν Τιμίων Δώρων .

   Εναι ορτή ορτή , πανήγυρις, σύναξις, χαρά ναστάσιμη , καί νωσις το παρελθόντος, το παρόντος, καί το μέλλοντος. 

   Εναι μέγας Αρχιερεύς ,

ερεύς καί ερουργούμενος , 

θύων καί θυόμενος , 

προσφέρων καί προσφερόμενος ,

μεταδίδων καί μεταδιδόμενος , 

σθιόμενος , καί μηδέποτε δαπανώμενος , 

μελιζόμενος , και μή διαιρούμενος , 

λλά τούς μετέχοντας γιάζων καί προσφέρων τήν αώνιον ζωήν , 

ς πάντας μς καταξιωθναι ατούμεθα , πρεσβείαις , τς ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ καί ΠΑΝΑΜΩΜΟΥ ατο Μητρός , ΔΕΣΠΟΙΝΗς μων , ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ . Αμήν . Γένοιτο .  

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *